Dag 5, 12-01-2015

12 januari 2015 - Vinales, Cuba

12-01-2014, dag 5 (Vinales)

Eindelijk een beetje goed geslapen. het is hier vrij donker en omdat wij de stekker niet in de koelkast hadden gedaan (kom ik net achter) was het ook lekker stil. De bedden liggen redelijk alleen dat vervelende laken onder je kruipt 's nachts naar je toe waardoor je alles op een hoop onder je hebt. in ieder geval zijn we er klaar voor. Laat het paard maar komen.

Het is een beetje bewolkt en tegen de tijd dat we bij de receptie staan te wachten regent het zelfs een beetje. Gelukkig werden we een half uur te laat opgehaald en maakte de regen plaats voor een voorzichtig zonnetje. De paarden stonden om de hoek van het hotel en daar begon de trip. Even een kontje en hoppa wij zitten erop. Na een uurtje door het binnenland van Vinales gereden te hebben was de eerste stop. Het was een ranch waar ze koffie en fruit verbouwen en rum maken. Best een grappig tentje want je krijgt je sappie in een  van een vrucht gemaakte beker met als rietje een dun bamboestokje. Alles daar is van hout en riet. Na een korte rondleiding kwam het. Of wij een slokje van hun zelfgemaakte rum wilde proeven en uiteraard wilde kopen. Het was lekkere rum dus voor Cuc 12 (9,60) een flesje gekocht. De tweede stop was na een half uurtje  rijden bij een tabaksplantage. Ook hier een korte rondleiding en een demonstratie hoe je een sigaar rolt. De alvast voortgerold en keurig ingepakte sigaren kwamen op tafel en voor Cuc 30 (24) had je er twaalf. We hebben ze voor het thuisfront meegenomen omdat we het liever aan een boer geven dan bij een winkel of fabriek. Na nog een half uurtje rijden waren we weer terug en dat vonden wij niet erg. Alles doet je pijn. Jan in de rug, Frank tussen de benen en ik vooral rond de enkels. Waar mijn voeten in zaten schuurde de hele rit langs mijn benen. Nu zijn ze dik en blauw. Gaat wel weer over voor ik weer in Nederland ben.

Na een heerlijke warme douche zijn we 's middags naar de Cueva del Indio gereden. Dit is een grot waar je  eerst een stuk doorheen loopt en vervolgens met een klein bootje doorheen vaart. Het kost Cuc 5 (4) en meer  is het ook niet waard. voor je het weet sta je weer buiten en wordt je langs souvenir kraampjes terug naar de  parkeerplaats geleid waar je voor Cuc 1 (0,80) je auto weer kan ophalen. Nog even doorgereden naar hotel Jazmines waar ze het mooiste uitzicht over het dal hebben. De dag is voor ons weer geslaagd en met een goed gevoel rijden we terug naar ons hotel. Het is al weer 17.00 uur als we op het terras met een mojito van het uitzicht genieten. Omdat we in het volgende hotel geen bar hebben en het en eiland betreft met alleen dat hotel erop besluiten we wat blikjes bier mee te nemen. In het winkeltje hadden we al wat cola en water gehaald maar bier moest je bij de bar kopen. We nemen er 12 waarop de man vraagt of het voor op de kamer  is. Hierop pakt hij een doos doet die blikjes erin en vult hem af met ijsblokjes. Het is hier 28 graden dus tegen  de tijd dat Frank bij de kamer kwam was hij lekker nat. Het smelt als een gek. Goed bedoeld maar fout gedacht.

Vandaag gaan we wat vroeger eten. We hebben de lunch overgeslagen en de maag begint in protest te komen dus om half 7 naar Paladar Finca Celorio om de hoek van het hotel gelopen. Wat een schattig terrasje bij de mensen thuis. We nemen kip, dit was een goed klaargemaakte kippenpoot met rijst, salade en iets wat op een aardappel lijkt. De man des huizes en een vriend kwamen gezellig wat spelen op een gitaar en sambaballen. Hiervan kon je de cd kopen. Ach we waren vandaag toch bezig de bevolking te steunen dus hebben we ook hier de cd gekocht. Morgen in de auto maar eens luisteren hoe het klinkt. Wat ook wel grappig is is mijn            Spaans. Ik ben tot haverwege de cursus gekomen en vanavond heb ik wat woorden gesproken en kon wat verstaan. Nu dachten de mensen daar dat ik echt Spaans kon. Nou dat wil ik niet zeggen maar ik heb nu wel profijt van al die leeruren in mijn bad. We nemen afscheid van die aardige mensen en we krijgen gewoon 2 kusjes van die mensen alsof we elkaar al jaren kennen. In welk restaurant gebeurt je dat? Na een drankje met muziek en kaarslicht op ons eigen terras gaan we om 23.00 uur naar bed. Morgen bijtijds op want we moeten de boot halen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade