Dag 6, 13-01-2015

13 januari 2015 - Cayo Levisa, Cuba

13-01-2015, dag 6 (Vinales - Cayo Levisa)

Om 5.15 uur opgestaan, niet dat we zo vroeg weg moeten maar ik schrijf in de ochtend mijn verhalen en dat   wordt een soort verslaving. Frank en Jan om half 7 wakker gemaakt zodat we na het ontbijt om 8 uur weg konden. We hadden van een aardig meisje bij de receptie een goede tekening gekregen zodat we in 1 keer naar de boot konden rijden. Wel goed dat we op tijd vertrokken zijn want er zijn flinke stukken weg die zo slecht zijn dat je langzaam moet rijden en dan is 50 km een heel eind.

Na 25 min varen kwamen we aan op het eilandje Cayo Levisa. Het is 3 km lang met een prachtig wit strand en blauwe zee. Onze kamers waren nog niet klaar dus lekker op het terras gezeten om van dit aanblik te genieten. Half twee kregen we de sleutels van huisje 43 en 44. Deze liggen wel op de voorste rij maar niet helemaal aan het strand. Zie een lange steiger van hout voor je met aan weerszijde een huisje die op zijn beurt weer uit twee huisjes bestaat. Het nadeel is wel dat het een lange strook wordt en het restaurant/receptie steeds verder lopen wordt. Als je op je balkonnetje zit zie je de zee wel. Dit eiland is zo populair dat ze de strook met huisjes aan het uitbreiden zijn. Achter deze strook met huisjes is het mangrove bos.

Nadat we ons geïnstalleerd hadden zijn we voor de deur op het strand gaan uitrusten. Wat hebben we het toch slecht. Heerlijk even niets. Toen was het tijd voor een douche. No way. Geen water!!!! Het hele eiland had hetzelfde probleem. Nou ja dan maar zo in de kleren om te gaan eten. Het eten wordt tenslotte ook op het strand geserveerd dus 3 delig kostuum is niet nodig. Vandaag gegeten bij het grote restaurant waar een buffet voor ons klaar stond. Dit zit bij de kamer inbegrepen en een buffet is wel zo makkelijk als je op een eiland zit.Hoe meer keuze hoe meer je moet verschepen en de steiger waar de boot aanmeerde is niet zo groot.

Wat misschien wel even leuk is om te vertellen zijn de verschillen met ons Nederlanders die ons tot nu toe zijn opgevallen. Buiten het feit dat ze nog nooit van de zin "wees zuinig op het milieu" hebben gehoord, wat er hier uit die uitlaten komt is niet normaal, is het wel grappig om te zien dat iedereen die op zijn werk komt elkaar iedere dag weer kust. Er wordt hier wat afgezoend. Wat ook opvalt is is dat de toiletrol overal heel laag hangt. Hij hangt net iets boven de grond. Het aftellen bij de stoplichten had ik al vermeld maar wij vinden dit wel een handig iets. Voor een land waar alles op z'n gemak gaat laten ze wel zien hoe lang je moet wachten alvorens je mag gaan rijden of oversteken. Als we nog meer bijzonderheden tegen komen laten we het weten.

1. Yvonne:
    30 januari 2015
    Meid, wat leuk allemaal en wat zijn jullie toch weer lekker flexibel. Ik kan niet wachten op de rest van je verhalen en foto's. Groetjes! Yvonne