Dag 11, Noord Ierland

14 juni 2022 - Noord-Ierland, Verenigd Koninkrijk

04:45 uur en de dag gaat beginnen. Natuurlijk wel eerst met koffie en een journaaltje in bed. Wordt je zo lekker wakker van. Koffie en broodjes mee voor onderweg, het wordt een lange dag. Als we het hotel om 06:30 uur verlaten is het nog lekker stil op straat. Het is wederom bewolkt maar droog. Om precies 07:00 uur vertrekt de bus. Onze eerste stop is twee uur rijden. Je moet hier kiezen welke excursie je wilt doen. Rondgereden worden in Belfast in een ouderwetse Black Cab (Engelse taxi) of naar het Titanic museum. Wij kiezen voor het eerste.

Bij een winkelcentrum wordt de helft van de bus afgezet. Er staan al een aantal taxi's klaar. We worden met nog drie andere mensen in een taxi gezet en de anderhalf durende rit kan beginnen. Helaas voor ons spreekt onze gids plat Engels, moeilijk te verstaan. We stoppen regelmatig en krijgen wel een goede indruk van alle ellende die hier is geweest. Veel schilderijen en plaquettes op de muren van huizen maar ook op de mega lange muur die hier staat en die de protestanten en de katholieken uit elkaar houdt. Als we op een gegeven moment stoppen bij de muur aan de katholieke kant krijgen we allemaal een stift en mogen we onze naam erop schrijven. Het voelt alsof we iets doen wat niet mag. 😜 En dan onze laatste stop, die was ook zo bizar. Het betreft twee strijders die beide een geweer op je richten en of je er nu voor gaat staan of aan de linker of rechter kant, de loop blijft op jou gericht. Natuurlijk optisch bedrog maar wel heel creepy!!! 😱 Het is hier bij tijd en wijlen nog erg onrustig en de haat naar elkaar toe blijft ook maar aanhouden. Meer dan 3300 doden de afgelopen 30 jaar. Veel mannen en vrouwen die op de verkeerde tijd, op de verkeerde plaats waren. Ieder met zijn eigen gedachte erover rijden we terug naar waar de bussen staan. Snel nog even het toilet bezoeken voor we doorgaan naar onze volgende stop.

Na een drie kwartier rijden komen we aan bij Dunluce Castle. Op een landtong boven de Ierse Zee vind je de restanten van een middeleeuws Iers kasteel wat dateert uit de veertiende eeuw. Tijdens een storm in 1639 stortte een deel van het kasteel de zee in en werd het gebouw verlaten. Tegenwoordig biedt de ruïne op de rand van het klif een indrukwekkende aanblik. Dunluce Castle is een populaire bestemming om te fotografen en voor iedereen die van geschiedenis, natuur en wandelen houdt. We lopen hier ruim een half uur rond en maken foto's. Ondanks de dreigende wolken is het nog droog 🤞. Next stop.....

De kers op de taart is the Giant Causeway. Het is een kleine 20 minuten rijden en dan staat de bus op zijn plek. De Giant's Causeway is een rotsformatie aan de noordoostkust van Noord-Ierland (Bushmills), die bestaat uit zo'n 40.000 basaltzuilen. De formatie staat sinds 1986 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. De rotsen zouden zijn ontstaan bij een vulkaanuitbarsting, zo'n 60 miljoen jaar geleden. De locatie is de meest bezochte toeristische attractie van Noord-Ierland. Zo, nu weten jullie wat het is. Nou moeten wij er nog naartoe lopen. Onze gids in de bus is een praatgrage gozer van 37 jaar. Gedurende de hele rit hierna toe vertelt hij honderduit en lacht om zijn eigen grapjes. Hij zelf gaat de lange klifwandeling doen die dan eindigt op de rotsformatie. Het merendeel loopt dan ook met hem mee. Daar gaan we weer...... het eerste stuk is stijl omhoog maar eenmaal boven heb je prachtige uitzichten. Na wat foto's gaan we een deel van de klif naar beneden via wat trappen. Zelfs Frank heeft het gedaan, er is nog hoop. 🤪 we lopen een stukje door naar een rotsformatie de chimneys (schoorstenen) genoemd. We vragen iemand om een foto van ons te nemen. Wat kan de natuur toch raar groeien. We lopen het stukje weer terug en zetten de afdaling voort. Ook hier verbazing dat het zo kan zijn ontstaan. Honderden mensen klimmen en klauteren over die stenen en schieten foto's en maken selfie's. Dan is het tijd om naar de bus te gaan. De weg is goed te lopen met alleen op het einde een steil stuk. Mocht je de kracht er niet meer voor hebben, er rijdt een shuttlebusje die je terug brengt naar het beginpunt. Wij hebben lekker teruggelopen. En alsof wij een engeltje boven ons hoofd hadden begon het wat te regenen op het moment dat wij de bus in stappen. Tijd voor ons bammetje met braadworst en een banaan. 😋 Dan volgt de rit, die 4 uur duurt naar Dublin terug. Eigelijk had er nog een wandeling over  touwbrug bij gezeten. De Carrick-a-Rede Touwbrug is een hangbrug voor de kust van Noord-Ierland. Hij is 20 meter lang en hangt 30 meter boven de rotsen en zee. Deze brug is niet voor angsthazen maar helaas is deze in onderhoud, het is niet anders.

Moe maar weer met prachtige herinneringen komen we om 20:00 uur aan in ons hotel. In de bar alhier een hamburger met een biertje gesoord voor we de douche ons laten verwennen. Morgen alweer onze laatste dag in Dublin.

1. Monika Geutjes:
    14 juni 2022
    Wow wat een ervaring en wat goed van je Frank!! Denken mee aan jullie prachtige reis en beleving! Tot snel weer in.ons mooi klein landje!😘😘😘
  2. Paulien Hoge:
    14 juni 2022
    Erg indrukwekkend verhaal!
  3. Cenda:
    15 juni 2022
    En wederom prachtige foto's erbij.
  4. Marie-Louise:
    15 juni 2022
    Wat kan je toch goed schrijven!
    Geniet mee met jullie vakantie.