Dag 11, Het Panama kanaal

14 april 2024

04:15 uur zegt mijn klokje. Tijd voor koffie al is Frank het daar niet helemaal mee eens. Dit is toch geen tijd om op te staan hoor ik naast mij brommelen….. Na de koffie kleden we ons aan en begeven ons naar dek 5. Hier gaat om 06:00 uur de deur open naar het grote dek. Er staat al een behoorlijke rij als we daar aankomen. Dit wil je toch niet missen! We hebben een plekje kunnen bemachtigen aan de reling zodat we niets hoeven te missen. Het is al behoorlijk warm maar gelukkig verdwijnt de zon af en toe achter een wolkje. Overal om ons heen zie je vrachtschepen wachten op hun beurt. We komen in de buurt. Ik zag dat er 25 mensen aan boord kwamen via de pilotboot. Het is een vak om door de sluizen te varen en alleen een jarenlang goed getrainde pilot mag dat doen.
HAL heeft een tijdslot gereserveerd voor $35000,- Daarbovenop komen nog de doorvaart kosten. Schrik niet: deze zijn voor ons schip $450.000,- nu begrijpen we waarom deze cruise zo duur was.
Er staat een batterij aan crew klaar om je van drinken en een Panama bun te voorzien. Dat laatste is traditioneel dingetje van HAL wat ze uitdelen als je het Panama kanaal doorgaat. Een klein wit broodje gevuld met pudding en perzik.
We hebben twee uur in het toegangskanaal gelegen voor we voor de eerste sluis lagen. Het was het wachten waard. Voor en achter ons liggen duwboten om je eventueel te helpen recht naar binnen te gaan. In de eerste sluis wordt een vrachtschip geschut wat al interessant is om te zien maar dan gaat er een zeilboot mee de sluis in. Dat is zo’n vreemd gezicht. Ook deze wordt in het midden gehouden maar dat door 4 mannetjes die de touwen vasthouden en meelopen als de zeilboot naar de volgende sluis doorvaart. En dan zijn wij aan de beurt. Heeeeeel langzaam schuiven we naar binnen. De voorste duwboot schuift ertussenuit. We moeten 3 sluizen achter elkaar door. Een soort watertrap dus. De sluizen zijn 33.53 breed. Ons schip is 32 Meter breed en dat is de maximale afmeting die erdoor kan. Het houdt niet over. Aan weerszijde rijden elektrische treinstelletjes mee die doormiddel van kabels ervoor zorgen dat we de kant niet raken. Die treinstelletjes kosten $ 2,1 miljoen per stuk en ze hebben er zo’n honderd rijden. 😵‍💫 Het is werkelijk ongelofelijk. We kijken onze ogen uit. Nadat we door de eerste sluis gegaan zijn gaan we ontbijten, we worden een beetje brak. Niet gek als je er al 3,5 uur staat. Vanaf dek 9 bij the sea view pool, ons favoriete dek, kijken we hoe we verder de sluizen doorgaan maar dan nu via de achterzijde van het schip.. Achter ons komt een ander groot cruiseschip de sluis in. Zo bijzonder om te zien. Éénmaal uit de drie sluizen draaien we het Gatun Lake op en varen door een hele groene jungle en talloze eilandjes naar de laatste 2 sluizen dit gebied is onbeschrijfelijk mooi. Langs de kust loopt een spoorlijn.  Regelmatig passeert er een mega vrachtschip.
Na de lunch trekken we ons even terug en gaan op eigen balkon zitten. Kunnen toch nog van alles zien en soms ook even de binnenkant van de ogen….. wie doet ons wat. 😃 Normaal totaal duurt deze doorvaart ong. 8 uur. Voor we het Pamamaal verlaten gaan we nog twee sluizen door. Vanaf ons balkon kunnen we zien dat de achterste duwboot ditmaal een beetje moet helpen met sturen. Hij gaat tegen de achterkant liggen en bij het gas geven zien we het zand van de bodem omhoog komen. Het is hier niet echt heel diep. We hadden al gehoord dat het hier steeds droger wordt en dit bewijst dat wel weer.
Bij de laatste sluis hebben we een klein oponthoud omdat er iemand medische hulp nodig heeft en we moeten wachten tot hij/zij van boord is gehaald.

Het is nu 18:30 uur. We hebben nu de Atlantische Oceaan (Caribische zee) verruild voor de Pacific Ocean (Grote Oceaan) Het Panama kanaal is het enige kanaal ter wereld dat twee oceanen verbindt en is 81 km lang. Een erg leuke ervaring.

De douche is nu wel heel fijn, het is zo warm vandaag. De crew gaf ook al aan de laatste dagen warmer waren dan normaal. Na het eten nog even het casino ingegaan maar bij die nieuwe speelautomaten kun je eigenlijk alleen maar een knopje indrukken, verder niets. Er zit geen spanning meer in. We zijn ook wel moe na zo’n lange dag en maken het niet zo laat. Morgen een zee dag op weg naar Costa Rica.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Monika Geutjes:
    14 april 2024
    Wat geweldig weer je duidelijke verhaal...heerlijk om het dan in je hoofd te zien..lekker blijven genieten van alles!!💋♥️👋
  2. Linda:
    15 april 2024
    geweldig leuk om te lezen allemaal. Zeker over het Panama kanaal. Erg interessant Ik moest even paar dagen inhalen met lezen. Fijn dat je op het schip je lekker terug kan trekken als je moe bent of even in een zwembad gaan liggen. Ben erg benieuwd naar Costa Rica. Lijkt me erg mooi.
  3. Jeanette:
    16 april 2024
    Vanaf Panama City hebben we de boten voor het kanaal zien liggen toe we daar in 2021 waren na ons bezoek aan de San Blas eilanden. Prachtig gezicht, net als het groene landschap van Panana zelf. Jammer dat jullie daar niet aanmeren. Mooi verslag van de tocht door het kanaal.

Jouw reactie