Dag 11, Sevilla

14 juni 2023 - Sevilla, Spanje

Wat een heerlijke bedden en breed; ik kan Frank geeneens aanraken als ik mijn arm uitstrek. Na het dagelijkse ochtendritueel ontbijten we in het hotel. Alles ziet er weer goed uit ook al hebben we niet zo veel honger na gisterenavond. We doen alles lekker rustig aan en verlaten om 09:30 uur het hotel. Heel langzaam beginnen we onze weg door Sevilla te kennen en met 25 minuten staan we op Plaza de España. Een prachtig gebouw dat dateert uit 1929 voor de Ibero-Amerikaanse toonstelling maar wordt een beetje overschaduwd door een grote tribune. Ook hier is het festival maand. We nemen wat foto's voor we ons melden bij de dame met de witte paraplu. Om half 11 start hier de free walk van 2 1/2 uur door de stad. Wij doen dit wel vaker en dat bevalt goed.  Als we aan Alejandra voorgesteld zijn vertrekken we met een groep van 20 personen. Eerst nog even over Plaza de España voor we doorgaan. In dit gebouw zitten nu allemaal kantoren. Voor het gebouw staan 52 bankjes met afbeeldingen van alle Spaanse provincies. We nemen een foto van de provincie die ons aanspreekt. Het is een prachtig gebouw met aan weerszijden twee grote torens. We lopen door en komen bij de stieren arena. De Plaza de Toros in Sevilla heeft een unieke barokke facade uit de periode 1762 -1881. Snel een foto van de buitenkant en door. Één stieren arena per vakantie is wel genoeg, toch! 🤭

Volgende stop: De Torre del Oro. Dit is de "Toren van het Goud" in Sevilla. Een 36 meter hoge toren die gebouwd is in de 12e eeuw en vroeger deel uitmaakte van de stadswal. Of hier ooit echt goud werd bewaard wordt betwijfeld. Men denkt hier eerder dat hij zijn naam aan zijn uitstraling te danken heeft; hij oogt goudkleurig in de zon.

We wandelen verder en Alejandra vertelt erop los. We hebben weer een internationale groep van Taiwan tot Amerika, van Maleisië tot Ierland en alles in between. We lopen langs de universiteit, fonteinen, en de kerk die vroeger moskee was; die gaan we morgen zelf bekijken evenals het 'Alcázar Real de Sevilla' koninklijk paleis. Volgens Alejandra echt de moeite waard dus snel kaarten online gekocht.  Voor de muren van dit "paleis" nemen we afscheid van haar en de groep. Deze tour kunnen we iedereen aanraden.

Tijd voor de lunch. Het is bloedheet. Een vriendin vertelde in een reactie dat Sevilla "de braadpan van Europa" wordt genoemd. Nou, dat klopt wel hoor. In een schaduwrijk straatje een salade genuttigd, even de voetjes laten rusten. We hebben nog wat tijd over en lopen zelf nog even door de stad. Het is er gezellig druk. Tijd om wat verkoeling op het water te zoeken. Er is één boot maatschappij die een tour organiseert op de Guadalquivir rivier. Hier kunnen we kort over zijn...... niet doen.... het heeft geen meerwaarde. Je vaart een stukje naar links, een stukje naar rechts en weer terug. Er wordt zeker wel wat uitleg gegeven maar verder niet interessant.  Op de terugweg wel een mooie foto van de Triana brug gemaakt waar je ook goed op kan zien hoe groen het water is.

En dan is het alweer 16:00 uur. Wat gaat de tijd toch snel. De super bezocht en daarna nog even een terrasje gepakt voor we onder de welverdiende douche duiken. Wat is dat toch lekker hé. Nog even op ons eigen heerlijke terras gezeten voor we naar restaurant Mariatrufilca lopen. Dit restaurant staat letterlijk op de oever aan de Guadalquivir rivier en heeft een dakterras dat daarop uitkijkt. Als we ons melden krijgen we een tafel aan de straatzijde en ook nog in de zon. Ik zie dat er aan de rivierzijde ook nog een tafel vrij is. Ik trek de stoute schoenen aan en ga vragen of we daar mogen zitten. Dan zegt deze dame dat dat tafels zijn voor mensen die een maand geleden hebben gereserveerd (eerder kon niet) waarop ik zei: "kijk even naar mijn datum"? Ik was idd de eerste die gereserveerd had. We kregen de tafel aan de rivierkant.....

Het eten was heerlijk. Vooraf hebben we een scampi carpaccio gedeeld. Dit was compleet nieuw voor ons en zeer verrassend. Als hoofd had Frank Tuna ribs, ook dat had hij nog nooit gegeten. Ik ben niet zo'n vis mens dus voor mij een biefstukje die om te zuigen was. Na een kaasplankje to share. Het is misschien iets duurder dan gemiddeld maar wat een leuke plek en aardige bediening. Met goed gevulde buikjes lopen we terug.  Het is nu bijna 23:00 uur, nog even chillen op ons balkon voor we het ruime sop kiezen. Mijn papa is vandaag jarig, 82 jaar geworden dus daar drinken wij hier nog een lekkere koffie op. 😋 Proost pap.

Morgen laaste dag Sevilla.

1. Paulien Hoge:
    15 juni 2023
    Wat een leuke verhalen schrijf je, alsof we er bij zijn...veel plezier
  2. Jeanette:
    15 juni 2023
    Wat leuk weer eea over Sevilla te lezen. In 2018 ben ik er met Annemiek geweest. Echt prachtige oude stad maar........HEET 🔥. Het paleis is prachtig, de kathedraal en moskee ook. En de kleine straatjes met al die winkeltjes en barretjes. Geniet ervan. Veel plezier.
  3. Jeanette:
    15 juni 2023
    Oja, en die grote houten parasol. Echt bovenop gaaan kijken. Prachtig uitzicht.
  4. Linda:
    17 juni 2023
    Heel leuk, net of je erbij bent idd. Heel mooi daar. Goede reis verder.