dag 12, 28-13-16, Fox Glacier

28 december 2016 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

• Spannend!!!!!

Na weer een nachtje op de plee wakker geworden met hier en daar blauwe lucht. Zal het vandaag gaan gebeuren of niet? Frank heeft heerlijk uitgeslapen terwijl ik lekker mijn blog aan het bijwerken ben. Vandaag hoeven we niet vroeg weg. Om 10.00 uur mogen we uitchecken en om 11.00 uur moeten we ons melden bij de Helicopter tour Shop die om de hoek zit. Na de koffie een ontbijtje klaargemaakt met de laaste restjes, menig restaurant zou hier jaloers op zijn (zie foto). De spullen in de auto gelegt, uitgecheckt en dan zijn wij er klaar voor met drie lagen kleding aan. Omdat we nog wat tijd over haddenen zijn we zo'n souverniers winkeltje in gelopen en daar hebben we een kleine Kiwi gekocht van borstelhaar met een kerstmutsje op. Zo schattig!!!!! Deze krijgt volgend jaar een ere plekje op onze houten kerstboom. Om 11.00 uur staan wij braaf te wachten en hopen natuurlijk op goed nieuws, Helaas de piloot heeft besloten dat het feest niet door gaat. Het moet namelijk minstens 3 uur goed weer zijn en die garantie is er niet. Er hangt lage, dikke bewolking waardoor het zicht sterk verminderd is. Je mag het morgen weer proberen maar dan zijn wij helaas alweer on the move. You can't have it all!! Als alternatief gaan we de wandeling van anderhalf uur naar de voet van de gletsjer maken. Het weer is niet slecht en de gletjer ligt zelfs in de zon, dat maakt het voor ons wel een beetje wrang. Je hoort zelfs helicopeters vliegen; ''waarom die van ons niet''? Het is een leuke wandeling en we hebben mooie foto's gemaakt voordat we verder gaan naar Fox Glacier.

Fox Glacier ligt op nog geen half uur rijden van Franz Josef. Wij hebben hiervoor gekozen omdat we morgenochtend heel vroeg een rondje rond Lake Matheson willen lopen. Fox Glacier lodge was zo gevonden. Een simpele kamer in een gebouw van hout. Het lijkt op een gebouw wat je vaak in wintersport gebieden ziet. Onze kamer heeft wel weer een mega jaccuzi. Jippie...... Koffers erin en kijken waar wat hier nog meer te doen is.We gaan een korte wandeling langs de river lopen. Deze duurt 40 minuten en gaat over een hangbrug en een stukje door het regenwoud. Het is ondertussen wat kouder geworden en de bewolking heeft nu helemaal de overhand dus deze wandeling lijkt ons net mooi. Ook zijn de sandfly's weer tot leven gekomen. Het is tenslotte droog en er lopen zoveel nieuwe ''bloeddonoren'' rond, dat wordt smullen! Gelukkig hebben wij van de week speciaal spul gekocht wat we er gelijk opsmeren. Zo, ons moeten ze niet meer. Na deze wandeling naar de kamer gegaan. An gaat weer lekker in bad en Frank leest online nog even de krant. Beroemde mensen vallen bij bosjes hebben we begrepen van CNN.

Dineren doen we vandaag ook buiten de deur. Deze Lodge heeft geen enkele kookfaciliteit. Zelfs een kopje koffie kun je niet op je kamer zetten dat moet je doen in de ruimte waar 's je ochtends kunt ontbijten. We rijden naar Lake Matheson. Hier bevind zich Cafe & Gallery. Mocht het iets wat helderder weer worden kun je die wandeling, die we voor morgen gepland hebben ook bij zonsondergang maken. Dat is het niet dus na het eten gaat wij naar huis om morgen om 05.30 uur hier te gaan wandelen om dat ene mooie plaatje te schieten. vroeg naar bed gegaan met de wekker om 05.00 uur. Je moet er wat voor over hebben.

1. Jos:
    28 december 2016
    Het begint dus al te wennen, al dat moois! xxx
  2. Marjo:
    Leuk hoor die verhalen!
  3. M.s. van Wijngaarden:
    29 december 2016
    Mooie foto's weer! Jammer van die vlucht inderdaad, maar dat gaat de pret niet drukken denk ik :-)
    Tot het volgende avontuur maar weer, lekker genieten nog!
  4. Jeanette:
    29 december 2016
    Ondanks de tegenvallers (koffers, ziek zijn en helicopter) is het toch wel een hele-super-gave-avontuurlijke-ones-in-a-life-time-vakantie. En prachtig fotomateriaal om de wand thuis weer te vullen. Wat een prachtige omgeving.