Dag 12 Jasper - Lake Louise 18-08-2012

18 augustus 2012 - Lake Louise, Canada

Hi dear

Vanmorgen om 6 uur opgestaan, koffie gezet althans iets wat er op lijkt. Er gaat toch niets boven een bakkie hollandse koffie, ook al doe je nog zo weing water in de pot de koffie blijft slap. Wes wakker gemaakt om kwart voor 7 wat bijna niet te doen was en toen naar de ontbijtzaal. Heerlijk weer eens onbijten in een goed hotel.
En nou komt het. Iets wat ik eigenlijk nooit zou doen heb ik vanmorgen gedaan. Eieren koken in de waterkoker. Ik vind dat echt walgelijk maar nood breekt wet en ik zat nog steeds met 6 eieren in mijn mik. Die had ik overgehouden omdat die keuken niet in het Motel zat. Maar goed we wilden toch graag een luchpakketje mee voor onderweg en dit waren de beste eieren die ik in tijden had gekookt.
Om kwart over 8 zaten we in de auto en konden eindelijk de Icefields Parkway met eigen ogen gaan aanschouwen . Wat een geweldige weg is dit.
Maar laat ik bij het begin beginnen. Eerste stop de Athabasca Falls. Een schitterende waterval die vanaf de weg makkelijk te bereiken is. Volgende stop was de Sunwapta Falls . Deze waterval ligt ook niet ver van de parkeerplaats en is niet hoog of breed maar meer een geweld van veel water wat door een smalle rotspartij heen moet en een klein stukje naar beneden valt. Maar ook deze is het aanschouwen meer dan waard. Wat ben ik toch gek op watervallen!!
Daarna een flink stuk doorgereden op deze prachtige weg en daar doemde de Athabasca Glacier ineens op. Een grote plak ijs van 300 meter dik, 6 km lang met een oppervlakte van 326 vierkante km.
Wij zijn eerst te voet naar deze gletser gegaan maar om veiligheidsredenen wordt geadviseerd er niet zonder begeleiding op te gaan. Er zitten verradelijke scheuren en spleten in. De klim ernaar toe was behoorlijk stijl maar zeker de moeite waard.
Het had onze interesse gewekt dus zijn we toch maar met de Ice Explorer de gletsjer op gegaan. Niet goedkoop hoor. 50 euro pp maar achteraf geen spijt. Wat een ervaring midden in de zomer in je korte broek op een mega ijsvlakte.
Ondertussen was het half twee dus tijd voor een broodje. Ik durf het bijna niet zeggen maar het eitje lekkerrrrrrrrr.
Na deze super ervaring , en daarmee bedoel ik natuurlijk de gletjser, doorgereden naar Lake Peyto. Zooo dat was een stuk omhoog lopen. Ik vind lopen heerlijk maar een klimmer ben ik niet. Maar ook dit uitzicht van een prachtig mooi blauw gekleurd meer was de wandeling meer dan waard. I love Canada.
Om precies 4 uur kwamen we aan bij ons hotel Deer Lodge. Een schitterend van hout gemaakt hotel wat heel goed in deze bosrijke omgeving past. Ik had gelezen dat de kamers nogal klein waren maar die van ons is groot. Het heeft geen tv, who cares. Het enige wat wij wel missen in deze kamer is een kleine koelkast.
Nog even naar Lake Louise gelopen, dat is 5 minuten en daarna een hapje gegeten in het hotel.
Morgen willen we vroeg een wandeling van 4 km langs het meer gaan maken daarna gaan we de omgeving en Banff verkennen.
Ik hoop dat de foto´s gaan lukken want Wifi is hier niet op zijn best.

Frank, An en Wes.

1. Rob:
    19 augustus 2012
    Het is zo leuk om alles te lezen wat jullie doen. Wij hebben ook beide watervallen bezocht en de Athabasca Glacier opgeweest met de Ice Explorer. Super leuke ervaring.

Lake Peyto niet gezien, komt vast op onze volgende trip.
    Als je de omgeving gaat verkenning moet je Moraine Lake niet overslaan. Wij vonden deze mooier (minder toeristisch) dan Lake Louise.
    En de kabelbaan in Banff geeft ook hele mooie vergezichten!

Genoeg om weer lekker te genieten!

Groetjes,
    Rob en Snadra
  2. Fia:
    19 augustus 2012
    Ik reis ook een beetje mee, mag wel he? Ik kan me voorstellen dat je Canada-fan wordt,de ene trip nog mooier dan de andere.En daarom is de reislogger een superuitvinding,je kunt alles nog eens "overdoen". Genieten maar. Fia
  3. Floris & Paulien:
    19 augustus 2012
    Zooooo, je bent echt grens overschrijdend bezig!
    Eieren koken in de waterkoker; en het werkt nog ook!
    Dank voor weer een prachtige ervaring die jullie met ons delen,
    wij hebben zo'n zin om ook weer een avontuurlijke reis te maken.
    Wij hebben hier minder last van muggen als jullie, maar het is vandaag wel verzengend warm (36 graden); kortom we gaan hetzelfde doen als jullie: genieten!
  4. Jeanette:
    19 augustus 2012
    Tjee, dat zijn nog eens ervaringen zeg. We kunnen ons voorstellen dat die gletsjertocht echt fantastisch moet zijn geweest. En gelijk heb jullie het met een explorer gedaan hebben ondanks de prijs. Als je straks thuis zou zijn, heb je spijt dat je het niet gedaan hebt. En Anita, ik denk dat je je roeping hebt gevonden. Je moet reisverslaggever worden want je verhalen zijn leuk, grappig en lekker leesbaar. Groetjes, Jeanette en Peter.
  5. Gea:
    19 augustus 2012
    Elke dag weer genieten van jouw verslag. Ik kan me voorstellen dat je verliefd bent op canada. De bergen, watervallen enzv
    Geweldige reis die je niet snel zal vergeten. Die eieren in de waterkoker haha. Wat een mazzel dat ze heel bleven.
    Nou op naar het volgende verslag. Ik kijk er al naar uit.
    Groetjes gea
  6. Sonja Klopper:
    20 augustus 2012
    multifinctioneel zo'n waterkoker !! misschien nog wel handiger dan een koelkast op de aansteker!!