Dag 12 t/m dag 14, Huize Hölterhof in Enschede

13 november 2020 - Enschede, Nederland

Dag 12:

De spullen staan klaar, het boerenommeletje is gebakken en de broodjes bal zitten in de rugzak. Wij zijn er weer klaar voor maar niet voordat Frank het laatste brood aan de eendjes heeft gevoerd en eerlijk is eerlijk: wie vindt dat nou niet leuk. Volgend jaar hopen we dit te kunnen doen met ons eerste kleinkind. 🥰 Het Esmeer in Aalst is ons prima bevallen. We stellen Google Maps in op "vermijd snelwegen" en die laat ons zien dat het bijna 4 uur rijden is naar onze eerste bestemming. Vandaag gaan we naar tuincentrum Wolters in Overdinkel, dit ligt op een kwartier rijden van onze definitieve bestemming Sauna complex Huize Hölterhof. We rijden weg met wat vriendelijke wolkjes waar de zon goed doorheen schijnt maar naarmate we verder naar het oosten rijden rijden we een deken van mist in en zakt de temperatuur naar 7.5 graden. Dat zijn we niet meer gewend. De route voert ons een stukje door Duitsland, wat nog wel mag, en daar tanken we gelijk even. we rijden nu bijna op de dampen dus er gaat behoorlijk wat in. Tanken in Duitsland scheelt al gauw 30 cent per liter.

Het is een groot tuincentrum en het thema daar is extravagant. Er heerst niet zo'n gezellige sfeer. De Kerstartikelen staan tussen de gewone planten in. Hier en daar is een ruimte gevuld met flink uitgedoste poppen die een huiskamer in Kerst gehuld vertonen. Dat ziet er wel prachtig uit hoor. Er staat een klein Kerstdorpje van een onbekend merk en er is een ruime keus uit Kerstballen in allerlei kleuren  Ze hebben hier ook een hele grote mooie hal met huiskamer accessoires. We vinden hier een heel leuk houten tafereel voor in onze vensterbank (die krijgt daarop een plekje na de Kerst). Frank "steelt" nog even een idee voor een klein vogelhuisje dat hij in de zomer wil gaan namaken. Na drie kwartier hebben we het hier wel gezien en rijden door naar onze één na laatste bestemming.

Huize Hölterhof is een bijzonder landhuis dat dateert uit 1913. In de Tweede Wereldoorlog werd Huize Hölterhof door de Duitsers bezet. Het werd later door de geallieerden gebombardeerd. Gelukkig (voor ons) kwamen die bommen in de wei terecht waardoor het landhuis gespaard werd. Het landhuis is grondig verbouwd en aangepast aan de eisen van deze tijd. Daarbij zijn vele authentieke details bewaard gebleven. Zo zie je fraaie oude tegels, schitterende lambriseringen en veel gebruikte open haarden. Het is net of je het verleden binnenstapt en je beleeft hier het mooie, rustige Twente van vroeger!

Hier mag je om 14:00 uur inchecken en is je kamer beschikbaar. We zijn hier in augustus ook al geweest en dat was zo prettig dat we hier graag nog een keer naar toe wilden. Dit keer hebben we een iets grotere kamer genomen omdat we hier nu 3 nachten verblijven. Nadat we hebben uitgepakt schieten we in de badjes en gaan een rondje sauna doen. Als afsluiter van deze middag hebben we nog een Hot Stone massage gehad. Romy, onze masseuse, heeft dat heerlijk gedaan. Op de kamer de gisteren gemaakte Kip-Kerrie salade gegeten onder het genot van een film en zo eindigt langzaam ook weer deze dag. Het gaat allemaal veel te snel. 😔.

Dag 13:

Vandaag hebben we een luie/relaxte dag. Ook hier starten we met koffie op bed en een heerlijk ontbijtbuffet in het restaurant alhier. Om 11:00 uur gaat de sauna open. Het is lekker rustig dus overal zitten we alleen. Nog even een opgieting meegepakt in een niet al te grote ruimte maar die super is. Ze mogen het nog niet met een doek doen, vanwege Corona, maar wel met een grote waaier. Ook lekker.  😃 In de namiddag houden wij het voor gezien. Nog even wat drinken voor we een ontspanningsmassage krijgen, je moet jezelf verwennen deze tijd. In de gang kom ik mijn collega met haar man tegen die hier ook naar toe is gekomen. Ik vertel graag aan iedereen dat het hier zo lekker is en kan daar enthousiast over vertellen. Ik zou er geld voor moeten vragen voor deze reclame??? 😜 De massage wordt vandaag gedaan door Dieuwertje en ook zij doet het net als Romy gisteren fantastisch. Tot slot dineren in je badjas voor we onze kamer opzoeken en lui op bed een film kijken. We hebben een HDMI kabel meegenomen. Zo kijken we via de laptop op de grote tv naar onze eigen KPN-tv en Netflix, Ideaal. Als het weer het toelaat gaan we morgen een stadswandeling maken door Enschede.

Dag 14:

Het ochtendritueel weten jullie nu wel. Als we teruglopen van het ontbijt zien we blauwe stukken lucht dus we wagen het er op. We maken een prachtige wandeling door de groene gangen van Enschede. Deze route loopt door de noordkant van de stad, stadsrand en buitengebied. Op het eerste deel van deze stadse tocht lopen we door van het Van Heekpark, Van Lochemsbleekpark en het uitgestrekte Abraham Ledeboerpark; het is een een mooie groene parkenketting. De Hooge Heeren van de textielindustrie hebben hier hun fraaie sporen nagelaten. Over een mooie lange bomenlaan schampen we bij de Horstlanden aan de University of Twente. De route passeert een pittoresk Twents coulisselandschap bij Erve Witbreuk. Langs de spaarbekkens van het drinkwaterleidingbedrijf Vitens lopen we richting Vanekerbeek langs de stadsrand. Het laatste deel van de wandeling gaat over de oude Lonnekerspoorlijn door het nieuwe Roombeek met veel interessante architectuur, de Museumfabriek en horeca waar we helaas geen gebruik van kunnen maken. Als laatste lopen we over het oude Boerenkerkhof waar vooral plattelanders uit Lonneker begraven liggen. Dit ligt midden in de stad tussen een school en woningen in; een beetje vreemd. Als we bij de auto komen hebben we er weer 13 km op zitten.

Eenmaal terug is het heerlijk ontspannen in de sauna. Doet je spieren goed. Om 17:00 uur beide nog een fantastische gezichtsbehandeling gehad, dat uurtje was zo om.  We vinden het zo wel mooi geweest en breien een eind aan deze voor ons weer leuke dag. Natuurlijk missen we wel dat kopje koffie op het terras of dat je ergens kunt lunchen, het is niet anders.  Na weer een heerlijke maaltijd in het restaurant (grote porties want dat willen de Duitsers zo graag) hebben we de dag met een film afgesloten. Morgen rijden we door naar onze laatste bestemming: de Eemhof.

1. Monika Geutjes:
    13 november 2020
    Oh wat is het toch fijn dat jullie jullie zo heerlijk kunnen relaxen,genieten van elkaar en uiteraard ook met elkar😉😉😉😇😇😇 en daar genieten wij ook van weer met al die prachtige fotos en verhalen...nou ga zo door en tot gauw weer in ons Dorpje...😜💋💋💋
  2. Paulien Hoge:
    13 november 2020
    Wat weer een heerlijke verhalen!! Jullie hebben een prima vakantie, schitterende omgeving, mooi weer, sauna en lekker eten en een drankje op zijn tijd😉
    Geniet ervan!
  3. Jeanette:
    13 november 2020
    Ziet er ook weer super uit. Prachtige omgeving. Krijg zelf ook zin om hier heen te gaan.