Dag 14, 30-12-16 - Queenstown

30 december 2016 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

YES, YES, YES......

Wakker geworden van de wekker om 05.00 uur, nou dat gebeurt mij bijna nooit. We hebben heerlijk geslapen en zijn klaar voor deze prachtige dag. Natuurlijk is het nog donker maar aan de lucht te zien wordt het een mooie dag. We worden al experts in het vroeg opstaan, koffie drinken, broodjes smeren voor zowel ontbijt als onderweg en voor we het weten zijn we alweer klaar. Tijd over om mijn verhaal en foto's te uploaden en daarna begeven we ons naar het ophaalpunt waar een bus ons ophaalt om naar de Milford Sound te gaan. We stappen voor de deur van het hotel op en na nog een paar andere vakantiegangers opgehaald te hebben gaan we richting Te Anau. Hier is onze eerste koffiestop. Het is een schattig dorpje in de buurt van Fjordenland. Na de koffie begint pas het mooiste stuk van deze 4.5 uur durende rit langs Milford Road. Dit is 1 van de mooiste alpinewegen ter wereld en via de Holmer Tunnel bereiken we om 12.30 uur Milford Sound. Onze boot ligt al klaar om ons 2,5 uur rond te varen in dit prachtige fjord. Hij is 16 km lang tot aan open zee (Abel Tasmanzee) en wel 100 tot 450 meter diep. Je ziet hier de hoge en zeer steile rotsen rondom de fjord. Zeer indukwekkend, zeker ook omdat onze boot dicht langs de rotsen vaart. Deze rotsen zijn ongeveer 1200 meter hoog. Hoogtepunt tijdens de cruise is de 1692 m hoge Mitre Peak.  Deze waterval klettert met een enorme mist aan water naar beneden. Iedere boot, dus ook de onze, legt zijn neus zo dicht mogelijk bij de waterval zodat je in een klap nat bent. Na deze supermooie boottocht is het tijd om naar Queenstown terug te gaan. We hebben ongelofelijke mazzel dat het stralend mooi weer is. Het regent hier namelijk bijna 200 dagen per jaar en niet zo'n beetje ook maar gelukkig gaat het vandaag wel door. Wij gaan namelijk vliegend terug naar de stad en wel met een Cessna. Oh, wat is dat een schitterend gezicht al die bergen van bovenaf. De start was een beetje wiebelig omdat er wel heel veel wind staat maar verder verliep de vlucht goed. Dit hadden we echt niet willen missen. Wat een gave dag was dit.

Na een vlucht van een half uurtje en een zeer goede landing worden we netjes met een taxibusje voor ons hotel afgezet. Zo, dat scheelt al gauw 2,5 uur in vergelijking met de bus. Tijd over om nog even te chillen op onze patio alvorens we toilet gaan maken. Het is nog steeds prachtig mooi weer. Na dit allemaal gedaan te hebben gaan we dineren; normaal gebruik ik dat woord niet zo gauw maar vanavond wel. We gaan op sjiek. Rata, is bekroond en wordt gerund door de internationaal erkende Michelin ster chef-kok Josh Emett die ook meedoet aan het tv programma Masterchef. Het is ongelofelijk lekker. In dit restaurant maken ze nog wat van je eten en anders dan je zou verwachten zijn het behoorlijke porties. Niet dat je na afloop nog naar de Mac moet. Als dessert nemen we een kaasplankje. Niet zo maar 1, nee er wordt een karretje naar je tafel gereden en je mag zelf 3 of 5 soorten kaas uitkiezen. De rekening.......... daar hebben we het maar niet over. Na deze geslaagde dag lopen we terug naar het hotel. Dat is een behoorlijke klim omdat deze boven aan de heuvel staat en het dorp in het dal ligt. Dat wordt heerlijk slapen.

1. Floris & Paulien:
    31 december 2016
    Heerlijk reisverhaal weer, en heel herkenbaar! Prachtig stuk daar bij de Milford Sound! Geniet ervan en blijf van die leuke reisverhalen schrijven!
  2. Bak Ria:
    1 januari 2017
    Wat een mooie reis verslag
  3. Bak Ria:
    1 januari 2017
    Wat een mooie reis verslag
  4. Jeanette:
    2 januari 2017
    Je verhaal in combinatie met de foto's maakt de reis voor de thuisblijvers bijna tastbaar. Mocht je zelf ook nog even de stuurknuppel van het vliegtuigje overnemen? Wat een fraaie foto's weer.