Dag 15, 31-12-16, Queenstown

31 december 2016 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Happy Newyear.

Na wederom een goede nachtrust lekker in de kamer een ontbijtje klaargemaakt. We hebben een eetbar in de keuken en dat is zo knus. Vandaag heerlijk rustig begonnen omdat we in de middag pas ons trillseeking moment gaan beleven. Nadat we onze tickets voor het diner van vanavond hebben opgehaald zijn we Queenstown verder gaan bekijken onder het genot van een Frappuccino van de Starbucks. Het is een heel leuk stadje waar vooral gekke dingen doen centraal staat. Hoe enger hoe beter, je kan het zo gek niet bedenken. Na een snelle lunch van de KFC melden we ons bij het kantoor vanwaar we vertrekken voor de Shotover Power Boat en Safari Trip. Een busje rijdt ons in 7 minuten naar de Shotover river waar het gaat gebeuren. We zijn best wel een beetje zenuwachtig. Deze speedboot gaat met een snelheid van wel 90 km langs rotsen en maakt daarbij ook spins van 180 graden. We leggen onze spullen in een kluisje en krijgen een soort regenjas en reddingsvest aangereikt. Dan wordt er nog even snel een foto van je gemaakt en mag je aan boord. Wij gaan achterin zitten want daar ervaar je al de bewegingen die zo'n boot maakt het meest. Dit ding gaat echt superhard en we hebben ontzettend veel plezier. Hij smijt die boot letterlijk alle kanten op en zo nu en dan krijg je een plens water over je heen. Echt vet. Ruim 700 pk en dat ding lurkt 3 liter brandstof per minuut. De rit duurt 25 minuten en we vinden het dan ook jammer dat het alweer voorbij is. Als echte toeristen toch maar de foto's gekocht, het is zo'n leuke herinnering.

We worden al opgewacht door Flavio onze chauffeur voor vanmiddag. Omdat niemand anders deze safari doet hebben wij hem prive, dat is erg prettig. Hij rijdt ons naar Arrowtown, een nog in orginele staat verkerend goudmijn dorpje. Alsof je in een western film beland bent! Hiervandaan rijden we de gelijknamige rivier in, letterlijk wel te verstaan. Over rotsen en keien steken we meerdere malen deze rivier over tot we bij een plekje komen dat Flavio ''a good spot for gold digging'' noemt. Hij laat ons zien hoe we met een schop en schaal goud moeten zoeken. Langs de rand van het water schep je zwart zand met stenen in je schaal. Vervolgens ga je in het water met de schaal draaien en onderwijl gaan het losse zand en de stenen eruit. Wat overbijft is dat zwarte zand en door te blijven draaien blijven de eventueel aanwezige gouddeeltjes aan de rand plakken. BINGO...... An heeft goud gevonden. Nee, ik kan nog niet rentenieren maar het gevoel is wel ontzettend leuk. Het is tevens hard werken dus we houden het bij deze ene vondst, tijd om verder te rijden. Flavio kan lekker vertellen tewijl we al hobbelend door de rivier rijden. Eenmaal terug op de harde weg rijden we naar Skippersroad. De 25 km lange bergweg, lees pad, loopt vlak langs de afgrond zonder vangrail. Hij is met de hand gemaakt en daar hebben ze wel 8 jaar over gedaan. De stenen hier zijn zo zacht dat je hier niet met explosieven kan werken. Je kan ze letterlijk met je handen breken. We rijden deze weg tot halverwege voor een prachtig uitzicht en dan is het tijd om terug te keren naar de bewoonde wereld. Weer een ervaring rijker nemen we afscheid van Flavio en gaan ons opmaken voor de jaarwisseling.

Wij zoeken het vandaag hoger op. We vieren Oud en Nieuw boven op een Bos's Peak waar we met de Skyline Gondola naartoe gaan. Deze gondel is de ontzettend stijl. Frank doet het in zijn achteruit zodat hij niet naar beneden hoeft te kijken maar vooral die palen maken het eng. Je kent dat wel, je komt bij zo'n paal daar zitten van die wieltjes waar je altijd met het nodige schommelen overheen gaat. Na wat rondgelopen te hebben gaan we om 21.00 uur aan tafel. Yes, een tafel bij het raam hebben we gekregen. Wat een super locatie en met een buffet waar je niet overheen kan kijken prijzen wij ons gelukkige mensen. Het toetjesbuffet kunnen we niet weerstaan en voor je het weet ga je met een veel te dikke buik van tafel. Het was ook allemaal zoooooo lekker. Glaasje bubbels mee naar buiten en aftellen maar. Hier en daar zie je al wat vuurwerk en om 24.00 uur is er een vuurwerkshow in de haven die in onze ogen wat tegenvalt. Om ons heen hoor je ook allemaal mensen zeggen ''this is nothing comparing back home''. Grappig, wij hebben hetzelfde gevoel. We gaan naar beneden en laten wij nou net diegene zijn die in de eerste gondel van 2017 stappen. Beneden loopt de stad massaal leeg. Wat een volk loopt hier. Het feestgedruis in de kroegen gaat nog door tot in de kleine uurtjes en dat kunnen we goed horen in onze kamer. Op straat mag je tussen Kerst en 6 januari geen alcohol gebruiken en wij zien nu wel in waarom. Al met al was het een geslaagde dag met een knallend einde. Wij wensen iedereen die dit leest een ontzettend mooi maar vooral gezond 2017.

1. Yvonne Soolsma:
    31 december 2016
    Een goed en gezond nieuwjaar gewenst. En wat n mooi avontuur weer vandaag. Ik kijk uit naar jullie volgende uitdaging.
  2. Floris & Paulien:
    31 december 2016
    Oh oh, ik voel met je mee hoor Frank, die kabelbaan ken ik! Maar wel een mooi uitzicht en lekker eten als beloning! Voor jullie ook een spetterend, gezellig, reislustig en vooral gezond 2017! Blijf vooral genieten!
  3. Bak Ria:
    1 januari 2017
    Frank en Anita gelukkig nieuwjaar
  4. Jos:
    2 januari 2017
    Happy New Year ! Wat een een ervaringen en indrukken ! Prachtig!
  5. Jeanette:
    17 januari 2017
    Een beetje laat maar voor jullie natuurlijk ook de beste wensen. Gaaf he, die speetboat, hebben wij in Schotland gedaan. Je had nog even goud door moeten delven joh, had je in goud je vakantie terugverdiend.