Dag 16 Jozani National Park

15 november 2022 - Kizimkazi Dimbani, Tanzania

Wat een rotnacht. 05:15 uur ben ik er klaar mee. Die bult doet zeer, het is warm en het bed aan de achterkant ligt niet lekker; dat staat omhoog en kan niet naar beneden. Dan maar even op m'n telefoon spelen om Frank niet wakker te maken. Kansloos, de draadloze router is leeg en wij hebben daar geen oplader voor. Ik besluit om me aan te kleden en naar de receptie te lopen. Gelukkig begint het al een beetje licht te worden want het is nog een behoorlijk stuk lopen en je ziet hier niemand. Ik krijg geen oplader mee en een andere router is er ook niet dus onverrichte zaken weer naar huisje 602. Als ik net op weg ben komt die man naar mij toe dat ik dit moet regelen  met onze butler. Nou, sorry hoor maar ik ga haar echt niet bellen om 05:30 uur ook al staat ze 24 uur tot onze beschikking. Frank is ondertussen ook wakker dus dan maar koffie. Je raadt het al..... koffieapparaat stuk. Het zit ons niet mee. Gelukkig staat er ook een waterkoker en hebben we altijd oploskoffie in ons koffertje. We drinken dit vandaag op het terras, geen journaal zonder wifi!!!! Je kunt hier vanaf 07:30 uur ontbijten en dat doen we dan ook. Prima ontbijtje met vers gebakken eieren, pannenkoeken en kleine oliebollen. Voor het eerst deze vakantie ook een heerlijk croissantje gegeten. Kopje koffie en een vers sapje en wij kunnen er weer tegenaan.

Stipt om 08:30 uur staat er een busje voor de deur dat ons naar het Jozani National Park brengt. Jozani Forest, ook wel bekend als Jozani Chwaka Bay National Park, is het enige nationale park op het eiland Zanzibar. Het is erg klein (slechts 50 vierkante kilometer). Dit bos dat ong. 6.207 hectare groot is is ook beroemd om de zeldzame Red Colobus Monkeys. Daarnaast leven er ook zwarte aapjes. Naar schatting leven er nog zo'n 2500 apen in dit bos. Wij hopen deze natuurlijk te zien. Verder zijn er veel vlindersoorten, bush baby's en allerlei soorten vogels. Na een half uurtje rijden komen we aan. Onze chauffeur die maar drie woorden Engels spreekt koopt een kaartje en draagt ons over aan onze gids. Een hoogzwangere dame neemt ons verder mee. We krijgen nog een groepje Scandinavische mensen met twee kleine kinderen erbij en dan gaan we een wandeling maken door het bos. Ze laat ons de prachtige bloesem van de appelboom zien. Helaas krijgt geen mens deze ooit te proeven want de apen zijn ze steeds voor. Waar nu bos staat was vroeger de oceaan. Je ziet overal nog koraal liggen dus je moet niet alleen uitkijken dat je niet over boomwortels struikelt maar ook dat koraal is net zo gevaarlijk om je nek te breken. De gids vertelt dat dit bos aangelegd is en dat het in de jaren zestig werd het uitgeroepen tot natuurreservaat. Alles wat er groeit en bloeit moet daar ook blijven. Zelfs omgewaaide bomen mogen niet verwijderd worden. Dat gebeurt nogal eens want de grond is zacht en de bomen wortelen niet diep. Dan laat ze ons een spin zien om de kriebels van te krijgen. Het is de African Spider. We hebben geprobeerd hem op de foto te zetten maar dat lukt gewoon niet, vandaar dat jullie een print screen zien. Ik hou niet van spinnen maar deze is wel heel bijzonder. Dan komen we in de buurt waar de apen zich op dat moment ophouden. Dit kreeg de gids door via de telefoon. Onze eerste rode aap komt in beeld. Wat een leuk beestje is dat toch. Ze zijn wel wat mensen gewend want als je langsloopt gaan ze gewoon door met waar ze mee bezig zijn. We schieten een paar prachtige plaatjes en dan is daar een mama aap met jong. Ook die krijgen we ondanks dat het met de mobiel is goed op de korrel. Zo blij als een klein kind lopen we verder achter onze gids aan. We krijgen nog een paar zwarte apen, prachtige vlinders en een hele dikke duizendpoot te zien. Het is wel vreselijk benauwd hier in dit bos. Het heeft vanmorgen een beetje geregend en die gids van ons zweet zich helemaal het apelazarus. Ook Frank begint straaltjes te vertonen. Na deze leuke ervaring stappen we in de auto en rijden naar het mangrovegebied. Aan de andere kant van het park is een mangrovegebied. Daar zijn verschillende planten en bomen die geneeskrachtig zijn en worden gebruikt voor allerlei kwaaltjes. Je kunt er niet verdwalen want op de promenade die daar is aangelegd kun je maar één kant op. Het is nu eb dus ligt alles droog en zie je overal om je heen rode krabbetjes die haastig proberen weg te kuipen in een holletje. Na anderhalf uur is de tour voorbij en nemen we afscheid van onze gids. Het was erg leuk om te zien.

Als we terug komen in het park staat Aziza ons al op te wachten. Ze vertelt ons dat we een andere kamer krijgen want die Jacuzzi is niet te maken. Daar gaan we weer..... Koffertjes weer inpakken en deze klaargezet bij de deur. We zijn benieuwd hoe lang dat nou weer gaat duren. Ze belt ons als de kamer klaar is en in de tussentijd gaan wij wat chillen bij het zwembad en lunchen we ook daar. Het weer is half bewolkt, droog en warm. Om 15:00 uur belt Aziza ons op dat de kamer klaar is en vraagt waar wij zijn. We zeggen dat we bij het zwembad liggen en in no time staat ze bij ons met de sleutel van onze nieuwe kamer. We hebben nu de Jungle Villa helemaal aan het eind van het rijtje met uitzicht op de Indische Oceaan. Kamer nr 604 staat nu tot onze beschikking. De Jacuzzi voelt in ieder geval wel al beter aan. We pakken het hoognodige uit en lopen even naar het strand. Een wandeling zit er met mijn arm nu even niet in. We drinken daar even wat en genieten van de zee voor we naar onze villa gaan om te genieten van de jacuzzi. We zaten zo lekker dat we bijna de zonsondergang gemist hebben. We kunnen hem net niet in zee zien zakken vanwege een schiereiland voor ons maar dat maakt het niet minder romantisch. Aan het eind van de steiger waar onze villa staat, wij zijn nu ook echt de laatste, is een trap het water in en als je daar met z'n tweeën zit te genieten van de zonsondergang krijg je echt het idee dat je alleen op de wereld bent. Wat een fantastisch stukje van de aarde. Na dit magische moment is het tijd voor de douche en om ons klaar te maken voor het diner. We dineren weer heerlijk onder de sterren en laten daarna de dag voor wat het is. We trekken ons terug in onze villa en genieten samen nog even van deze leuke dag.