dag 17, 02--01-17, Dunedin

2 januari 2017 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

kedeng-kedeng, kedeng-kedeng

Zo, wat hebben wij lekker geslapen na zo'n Jacuzzi avond. Om 07.00 uur opgestaan want vandaag staat er een treinritje op het programma. Na een geroosterd broodje gaan we om 08.00 uur de deur uit om naar het treinstation te lopen. Het lijkt wel uitgestorven hier. Het is 15 minuten lopen maar al die tijd zien we geen mens en een enkele auto. Het is zo rustig dat zelfs een albatros zich hier in de stad waagt om een vuilniszak te inspecteren of er nog wat te halen valt. Het centrum staat vol met oude gebouwen, waaronder het treinstation. Dat is overigens niet meer in gebruik voor reguliere treindiensten. Wel vertrekt er een historische trein, die wij nemen en die je door het achterland van Dunedin voert. Deze treintrip heet de Taieri Gorge en is vernoemd naar het gebied waar hij doorheen rijdt. We zijn lekker vroeg op het station dus dat heb ik mooi even op de foto kunnen zetten zonder een bus vol Chinezen erbij. Frank mocht zelfs nog even binnen kijken in de locomotief. We rijden naar Pukerangi en weer terug. Dit neemt 4 uur in beslag en voert ons door 10 tunnels en over tal van bruggen/viaducten. Ook al is het weer niet zo mooi en voelt het best koud aan, is het een geweldige trip. We zitten tegenover elkaar, kunnen het raam individueel omhoog doen en genieten van het uitzicht. Zo af en toe gaan we even tussen de wagons in staan om weer dat ene mooie plaatje te schieten. Om half 2 zijn we terug in Dunedin.

We lopen na deze geslaagde ochtend nog wat rond in het centrum. Veel gezelligheidheid ervaren wij hier niet; het doet allemaal een beetje kil en grijs aan. Dunedin staat omschreven als een levendige studentenstad maar zo komt het bij ons niet over. Er zijn, ook al is het 2 januari nog veel zaken dicht dus besluiten we thuis te eten en terwijl we dat bedenken zien we ''onze'' supermarkt de Countdown voor onze ogen opdoemen. Snel wat eten gehaald en naar huis. Er komt een waterig zonnetje tevoorschijn maar echt warm wordt het niet, maar daar hebben wij wat voor. Een Jacuzzi!!!!! Oh, wat is dit toch lekker. Nog even genieten voor we morgen onze laatste rit gaan rijden en wat voor 1. In totaal gaat deze 650 km in beslag nemen. Daarover later meer, als jullie ons nog niet zat zijn tenminste.

1. Bianca Schomakers:
    3 januari 2017
    ik ben jullie verhalen nog lang niet zat. prachtige plaatjes weer.
  2. Floris & Paulien:
    3 januari 2017
    Gaaf die treinreis! En nee we zijn jullie nog lang niet zat.... kom maar op met die heerlijke verhalen en die mooie foto's!
  3. Monika Geutjes:
    4 januari 2017
    Inderdaad we zijn jullie prachtige verhaaltjes nog niet zat!!ziet ervan te genieten ....prachtige foto's....zo jaloers ..maar toch geniet ik van jullie geluk om dit te kunnen doen lieverds!!groetjes van ons allebei...xxx
  4. Jeanette:
    17 januari 2017
    Wow, mooi gebouw, dat station. Zo zie je nog een wat van het land, met de trein. Gaaf hoor.