Dag 19, 04-01-17

4 januari 2017 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Herfst!!!!!!

De dag begon weer om 06.00 uur en de lucht was blauw. Zullen de weergoden het weer fout voorspeld hebben. De weather forecast zei toch echt regen, hagel en donder. Na een gebakken eitje met toast in de kleine ontbijtkamer van dit Motel brengen we eerst onze Ford Mondeo naar het vliegveld. Wat een superauto was dit. Ik noem even een paar leuke gatgets: electrisch opblaasbare ballon in de rug van de stoel voor extra ondersteuning en natuurlijk is deze verwarmbaar, oranje lampje in de buitenspiegels als er iemand in je dode hoek komt. Het stuur gaat trillen als je de doorgetrokken streep raakt, achteruitrijcamera met parkeersensoren maar het leukste was toch wel de zelf meedenkende cruisecontrole. Als je deze op bijv. 100 km per uur had ingesteld en er reed iemand voor je langzamer dan ging de Ford ook langzamer. Dit kon tot 20 km per uur en dan moest je het weer van hem overnemen. Hij hield een perfecte afstand. Ging diegene voor je weer sneller dan versnelde de Ford ook weer, uiteraard niet harder dan de ingestelde 100 km per uur. Nou, zo kan die wel weer; ik kan mr. Ford wel advertentie kosten gaan vragen. In totaal hebben we op beide eilanden zo'n 3000 km gereden.

Nadat we hem gedropt hadden zijn we met de Purple Line (paarse bus) teruggereden naar de stad. Aan de buschauffeur hadden we gevraagd of hij een seintje wilde geven waar we eruit moesten. Was die goede man toch vergeten waar, zet hij gewoon de bus stil, loopt naar ons toe en begint samen met Frank op een kaartje te kijken waar het ook al weer was. Dat kan hier allemaal. Iedereen is zo relaxed. Een aardige mevrouw die ook in de bus zat zei dat zij in de buurt werkte waar onze shuttle naar de Gondola zou vertrekken. ''Loop maar achter mij aan'' zei ze gelijk. Onderweg zelfs nog wat weetjes van haar gekregen, geweldig. Het weer is nog steeds zonnig ook al zien we wel een aardige strook bewolking onze kant op komen. Nog even niet AUB!!! Onze E-ticket ingewisseld voor echte kaartjes. Ik heb een combo-pas gekocht voor de Gondola, Punting en de Tram. Er gaat dus een shuttle bus vanaf het centrum die je in een half uur naar de Gondola brengt voor 10 NZD (Eur 7,20). De bewolking wordt alsmaar dikker en ook de zon verdwijnt hier nu achter. De gondel brengt je over een lengte van bijna een kilometer naar de top van de Port Hills en ligt 500 meter boven de zeespiegel. Het uitzicht is spectaculair; gauw een paar foto's gemaakt want het weer kan hier zo omslaan. Aansluitend een ritje gemaakt in de Time Tunnel. Dit is een karretje waar 4 personen in kunnen en die je in 15 minuten het ontstaan van Canterbury vertelt. Grappig gedaan, zo boven op die berg. En dan is het tijd voor een wandeling, forget it! Het komt met bakken naar beneden en omdat ook de wind sterk is komen opzetten kunnen we dat wel vergeten. Eerst maar koffie en dan zien we wel. Maar het wordt niet echt beter dus besluiten we naar beneden te gaan. En maar goed ook want wij zijn nog geen 10 minuten beneden en de hele Gondola wordt gesloten; er staat zoveel wind dat het niet meer verantwoord is. En dat hebben we gemerkt tijdens het naar beneden gaan met de gondel. Het leek wel een schommel. Gauw terug naar het centrum. Eigenlijk zouden we om 13.45 uur een ritje in een punter maken door de Avon River. In dit weer is dat voor ons geen optie dus lopen we, onder onze stormparaplu die nu geen overbodige luxe blijkt te zijn naar het opstappunt. Gelukkig mogen we hem omzetten naar morgen. Het is koud en guur, niet bepaald het weer waar een toerist op zit te wachten. We besluiten naar onze kamer te gaan, warme chocomel te drinken en de wisseltruck voor Australie met de koffer vast uit te voeren. Donderdag- op vrijdagnacht vliegen we al. Morgen schijnt het hier goed weer te worden dus kunnen we beter vandaag alvast pakken i.p.v. morgen.

Heel langzaam komen er wat blauwe stukken in de lucht, wij vinden het tijd om naar buiten te gaan. Het waait behoorlijk en dat maakt dat het toch wat fris aanvoelt. We gaan vanavond eten in de tram. Er rijdt hier een speciale restaurant tram. We zijn wat vroeg en omdat de zon nu lekker doorgebroken is besluiten we eerst nog even een terrasje te pakken. Op de hoek van New Regent Street en Armagh Street zit een cubaanse bar/restaurant. Hier zitten we uit de wind, in de zon met caribische muziek op de achtergrond. Wie doet je wat!!!!!! Langs dit terras komt ook de tram. Hij gaat nog net niet over het terrras heen. De afzetting van twee touwen moet voorkomen dat je zomaar van het terras de baan oploopt. (zie filmpje). Maar zoals zo vaak komt aan alle goede dingen een eind en om 19.15 moeten we toch echt naar de tram. We maken nog snel even een reservering om hier morgenavond te eten en begeven ons naar Cathedral Junction waar het opstappunt is. Wij krijgen tafel 1 toegewezen, een twee persoons tafeltje waar je zeker niet te dik voor moet zijn. Naast ons komt een stel uit Australie zitten die op huwelijksreis zijn. Hij heeft onze leeftijd , zij is ongeveer 10 jaar jonger en beide zijn nu voor de tweede keer getrouwd. Ze stellen zich voor als Sam en Dean en wat een leuk stel is dit. We hebben het, de volledige zitting van 2.5 uur erg gezellig gehad. Het eten was ook erg goed geregeld. Je kreeg vier gangen waarvan de eerste, een amuse, al op tafel stond. Bij de andere drie had je keuze uit 3 opties. Super goed klaargemaakt, zelfs de biefstuk was mals. Na deze leuke avond nemen we afscheid van Sam en Dean en lopen weer terug naar ons motel. We kunnen dit al zonder kaartje. We kijken nog even naar onze ondertussen wel bekende tv zender HGTV. Dit is een zender met alleen maar huis programma's. Kopen, verkopen, verbouwen en slopen. In veel van onze hotels heb je maar 6 zenders en dit is dan de enige ''leuke''. Ach, je wordt er wel lekker rozig van zodat we snel in slaap vallen. Morgen onze laatste dag in Nieuw-Zeeland. Wat gaat dat snel he....