dag 21, 07-01-17 - Perth

6 januari 2017 - Perth, Australië

Hello from Down Under!

Dat was een vroegertje vandaag. 02.30 uur opgestaan en ons klaargemaakt voor de volgende bestemming, Australie. Ik had vooraf al een shuttlebusje geboekt en deze stond keurig op tijd voor ons motel. Koffers in zijn aanhangwagentje en hop naar het vliegveld. Het is nog lekker rustig tot we bij de incheckbalie aangekomen zijn. Shit, de rode koffer is 2.8 kg te zwaar en ook mijn trolley koffer schijnt ver over het maximum te zitten. Deze mag als handbagage maar 7 kg wegen en hij is 14 kg, oeps. De koffer wil ze over het hoofd zien als wij uitleggen dat we extra kleding hebben moeten kopen maar die trolley moet toch echt minder. Uit de rij en open die zooi. Gelukkig heb ik altijd een plastick AH-tas bij me dus daar onze wandelschoenen ingedaan; die zaten in de rugzak maar wegen niets en zijn lomp en toen wat spullen uit de trolley in de rugzak. Wij weer terug naar die incheckbalie en verdo....... dat mens weegt die trolley niet eens meer. Verder verloopt het inchecken prima en voor we het weten vliegen we naar Brisbane. We vliegen met Virgin Australie en zullen in Brisbane overstappen naar Perth. Het eerste stuk is 3.5 uur vliegen en met een overstap van 2 uur wordt het krap. Er staat een mega rij bij de douane en met de vooraf ingevulde custums declaration formulieren in de hand sluiten we aan. Toch grappig dat je gelijk aan dat tv programma ''Border Security'' moet denken. Hier kunnen we wel doorlopen al moest er bij de check van de handbagage wel een tandpasta worden weggegooid. Deze bevatte 125 gr en 100 gr is max toegestaan. Omdat we een binnenlandse vlucht hebben moeten we met een bus naar een andere terminal. Dit is ong. 10 minuten rijden in een tjokvolle bus. Misselijk van al die niet naar fris gewassen oksels ruikende reizigers rennen we de bus uit. Gauw nog wat te eten gekocht want tijdens de 1e vlucht hebben we niets gekregen en op naar de gate. We konden gelijk boarden. Deze vlucht duurde 5 uur en jawel hoor: hier kregen we wel een summier ontbijtje. Wij komen de vlucht wel etend door! Het is hier 5 uur vroeger dan in NZ dus we zijn weer een stukje dichter bij jullie gekomen, althans qua tijd dan natuurlijk.

In Perth heb ik een taxi besteld; je kent ze wel, zo eentje die bij aankomst klaarstaat met je naam op zo'n bordje. Heb ik als we op vakantie gingen en je kwam op je bestemming aan altijd zo leuk gevonden, dus ik dacht: ''dat wil ik ook''. Nergens die man/vrouw te vinden!!!! Gauw de telefoon weer aan en ja hoor een SMS. ''Zoran will pick you up at 12:20''. Oke, het is nu 12:50 waar is hij dan? Ik een SMS teruggestuurd en hem uiteindelijk toch maar zelf gebeld. Staat hij achter ons. En ja, hij had een bordje met mijn naam erop alleen het effect was weg. Volgende keer beter. Hij rijdt in een prachtige zilverkleurige Mercedes E-klasse uit 2010 maar ziet eruit als nieuw. Alles glimt, ook van binnen en er staan 2 flesjes water achterin op ons te wachten. Hij doet de koffers erin en houdt de deur voor ons open. En nou hoor ik jullie denken ''SNOB''!!!! Nou, dat voelt ook nog zo. HIHIHi. Het is 20 minuten genieten achterin voor we aankomen in het centrum van Perth waar ons hotel All Suites - By 8 is. Het is een simpele kamer met aparte slaapkamer op de 8e verdieping met balkon. Leuk voor Frank...... We gooien de koffer open, trekken wat luchtigs aan en besluiten eerst naar de pier te lopen. Vanavond hebben we een diner cruise op de Swan River. Deze moet je even bevestigen en met onze ticket op zak lopen we de boulevard op. Ook hier zijn ze nog druk aan het bouwen. Grappig, we hebben allebei niet het idee dat we in Australie zijn. Niet dat de steden op elkaar lijken maar het gevoel zegt dat we een volgende stad aandoen i.p.v een ander land. Gek hoor! In het centrum staan veel hoge gebouwen. Tijd voor een biertje op een terras aan het water in de zon. This is life. Het is hier 25 graden maar er staat wel een stevige wind die het iets minder doet aanvoelen. Na nog wat in het centrum te hebben rondgelopen gaan we richting de boot.

Oh my god! Om ons heen staan allemaal mensen die eruit zien of ze naar een gala diner gaan. Cocktail jurkjes met hoge hakken, nette pantalon met nog net geen stropdas en kapsels alsof ze zo van de kapper komen. En daar staan wij tussen met legging, driekwartsbroek en slippers. Iets wat ongemakkelijk gaan we aan boord. Het eten bestaat uit een buffet en is voortreffelijk. Ook het dessert is weer om te smullen. Ik hoop dat ik straks mijn witte pak op het werk nog aankan? Het is een 3 uur durende cruise die langs de skyline van Perth op en neer vaart. Na het eten wat nog geen 2 uur heeft geduurd gaan de disco lampen aan en ja hoor, de Engelsen gaan helemaal uit hun dak. Hier komen ze voor. Wij zitten er ondertussen een beetje doorheen, we zijn nu 24 uur wakker en Klaas Vaak komt om de hoek kijken. We worden er zelfs zo melig van dat we om het woordje poep al moeten lachen. Heerlijk even buiten gestaan en na het aanmeren gauw terug naar het hotel. Morgen gaan we Perth verder verkennen maar nu gaat het kaarsje uit.

1. Yvonne Soolsma:
    7 januari 2017
    Wat n mooie start van Australië! Hier vriest het en is er sneeuw gevallen! Rust maar lekker uit voor jullie nieuw avontuur!
  2. Marjo:
    7 januari 2017
    Haha, zie het allemaal voor me!!!
  3. Rob:
    7 januari 2017
    Heerlijk om jullie verhalen steeds te lezen.
    Ook wij hadden ooit eens iemand die met een bordje met onze namen erop zou staan te wachten op het vliegveld. Wij zoeken en bellen. Stond hij ook recht voor onze neus... met het verkeerde bordje.
  4. Jeanette:
    17 januari 2017