Dag 22, 07-01-17 - Perth

7 januari 2017 - Perth, Australië

Wat een genot.....

Als een blok in slaap gevallen maar door het tijdsverschil stond ik om kwart over 5 toch al weer onder de douche. Ik heb het warm gehad vannacht en dat komt omdat ze hier een soort dekbed over het matras hebben. Dat voelt raar en warm. Ook Frank heeft er last van gehad. Gelukkig doet een douche wonderen en zijn we lekker bijtijds weer klaar voor een nieuwe dag. Er zit ontbijt bij deze kamer en daarvoor moet je naar een hotel om de hoek. Goed ontbijt, niets op aan te merken.

Vandaag een dag ter vrije besteding en die beginnen we door de veerboot te nemen naar de overkant van het centrum. Hier bevindt zich de Zoo van Perth en de Old Mill uit 1635. Die gaan we bekijken, de Zoo laten wij voor wat het is. De boot kost nog geen 2 euro als je met 2 uur weer terug kan, dat moet lukken. Het is prachtig weer, zo'n 28 graden. Aan de overkant is het een stuk rustiger. Er staan prachtige appartementen en ziet er nieuw uit. We lopen langs het water waar je de skyline van Perth goed kan zien. Ik heb hem op de foto gezet maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het niet zo'n mooie is. Wij hebben betere gezien. Het is vandaag zaterdag en laat nou net vandaag die molen pas vanmiddag open gaan. Helaas, we zullen genoegen moeten nemen met een paar foto's van buitenaf. We lopen weer op ons gemakje terug naar de veerboot om de binnenstad verder te bekijken. Hier in Perth kun je gratis binnen een bepaald gebied met de CAT bus. Er zijn verschillende lijnen die met kleuren worden aangegeven. De bus zelf herken je omdat er een Poema silhouet op afgebeeld staat. Omdat het zo'n lekker weer is nemen wij vandaag de benenwagen i.p.v. de bus. Eerst lopen we naar Kings Park wat zo'n 20 minuten duurt en vervolgens lopen we via een andere route weer terug naar het centrum. De wind komt nu ook weer langzaam opzetten. Goed zonnebrandcreme smeren is cruciaal. Er staat vlakbij de haven een electronische paal bij het water die constant meet wat de UV doet en hoe daar op te reageren. Hij zei om 11.30 uur al UV 12 wat inhoudt dat je de schaduw moet opzoeken. Nu nog even niet!

We lopen door het hart van Perth dat bestaat uit 2 grote autoloze winkelstraten met tal van zijstraatjes. Een van die straatjes is een soort Engels straatje uit vroegere jaren. Het ziet er knus uit en ook de winkeltjes in deze ''steeg'' zijn erg klein. Dan zien we op de 2e verdieping van een winkelpand een terras met lege plekken. We zijn wel toe aan een versnapering. Er gaat niets boven mensen kijken, toch? Onderwijl wij wat drinken bekijken we onze citymap waar we vanavond wat kunnen eten. Er staat een restaurant in vlakbij ons hotel op de 33e verdieping. Dat lijkt ons wel wat en na het drankje besluiten we er heen te lopen om te reserveren. Wat blijkt, het is een draaiend restaurant, gauw reserveren..... Nog even langs het water voor de laatste keer voordat we ons gaan douchen en de tassen nog 1x keer nakijken voor de treinreis van morgen. Omdat we nog een klein beetje tijd over hebben begin ik vast met schrijven op het balkon. Heerlijk in het zonnetje. Daar kan ik geen genoeg van krijgen, zeker nu we gehoord hebben dat het in Nederland sneeuwt.

19:00 uur uur precies zijn we bij C-restaurant. Ook hier hebben we mazzel. Er heeft zich iemand afgemeld en krijgen we een tafel bij het raam. Zo gaaf om de stad van boven te zien. Het is nog licht dus gauw een paar foto's gemaakt. Ze hebben hier de formule dat je voor een bepaald bedrag een 2 gangen diner krijgt, alles wat je extra neemt moet je betalen. Het is niet goedkoop maar eerlijk is eerlijk het was wel erg lekker klaargemaakt. We nemen geen dessert en tot onze verbazing wordt er een bord met de tekst ''welcome in Perth'' bij ons neergezet. Er ligt 1 praline op met een aangestoken sterretje erop. Geweldig. Perth is een stad die houdt van verlichting. Overal zie je flitsende en met allerlei kleuren verlichte gebouwen, bruggen en wegen. Van boven ziet dat er toch iets anders uit dan van de straat. Na dit heerlijke diner gaan we terug om ons laatste blog af te maken. Morgen vroeg gaan we met de Indian Pacific van Perth naar Sydney en zullen waarschijnlijk 3 dagen niet online zijn. Dus bij deze moeten jullie ons even missen. Tot gauw.

1. Jeanette:
    17 januari 2017
    Weer een leuk beschrijving van jullie reis met prachtige foto's.