Dag 5 - 21-12-16, Roturua

21 december 2016 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Hallo volgers

Oh, wat heb ik slecht geslapen. 03.00 uur er maar uitgegaan. Nachtmerries over die K.. koffers en ik weet dat dat het niet waard is maar ik kan er niets aan doen. Je mist zoveel dingen en natuurlijk kun je alles kopen maar ten eerste hebben we daar de eerste dagen niet zo veel tijd voor en dan zitten we straks met dubbele bagage en zoals jullie al hebben kunnen lezen hadden wij geen kilo's over. Genoeg over die koffers!

Na wederom een heerlijk ontbijt zijn we 07.00 uur gaan rijden richting Waitomo. Hier zullen we twee gloeiwormgrotten gaan bezoeken. Het is een mooie rit door wat glooiend landschap met heel veel koeien. We hebben onze eigen muziek meegenomen in de vorm van een mp4 speler want ook hier wordt net als in Amerika veel gekletst op de radio. Met een strak blauwe lucht en 25 graden voelt dat lekker aan. We hebben de routebeschrijving gisteren in het hotel geprint maar ondanks dat was het toch even zoeken. Met als gevolg dat we iets te laat aankwamen maar net als iedereen die we de laatste dagen hebben gesproken waren ze ook hier erg aardig en boekten ons gelijk over naar de volgende tour. De eerste grot was de Ruakuri Cave. Een prachtige grot vol met limestone. De ene hangende punt is nog langer en scherper dan de andere. Het groeit nog steeds dus je mag nergens aankomen. Het gaat dood door de vettigheid die aan onze vingers zit. We lopen samen met een gids door de grot die hier en daar iets vertelt wat we helaas niet echt kunnen verstaan omdat het er mega galmt en de goede man uit Australie komt. Dan komen we aan in het gedeelte waar de gloeiwormen wonen. Nou ja, het zijn eigelijk geen wormen maar larven die alleen maar eten en daar waar ze het ontlasten gebeurt iets chemisch waardoor het oplicht, mugjes aantrekt die ze vervolgens weer opeten. De vrouwtjes schijnen feller dan de mannen, dit om alvast je partner voor later aan te trekken. Als ze zich gaan ontpoppen komen er vliegjes uit zonder mond en maag en sterven ze na de paring binnen 3 dagen uit door verhongering. Tot zover de biologieles van vandaag. De tweede grot is de Glowworm Cave. Hier vind je ook limestone formaties maar ook veel kalksteen. In deze grot kun je goed zien dat onder die wormen draden hangen waaraan de mugjes blijven plakken. Het ziet eruit als een draadje waar oliedruppels langs lopen. Zeer indrukwekkend. Om kwart voor 2 staan we weer buiten. Snel een boterhammetje, die we tijdens het ontbijt vanmorgen gemaakt hebben en een glas water en door naar de volgende bestemming, Rotorua.

Het is een rit van 2 uur en hoe dichter we bij deze stad komen hoe heuvelachtiger het landschap wordt. Ik ben blij dat Frank wel aardig geslapen hebt want ik heb best wel moeite om de ogen open te houden. Het is wel grappig om te zien dat Frank soms de ruitenwissers aanzet in plaats van de richtingaanwijzers. Even wennen alles aan de andere kant en ik als bijrijder betrap mij erop dat ik steeds in de binnenspiegel wil kijken. Verder gaat het rijden prima. Om kwart voor 4 komen we aan bij ons hotel. Het is niet veel bijzonders maar ligt voor ons op een toplocatie naast het termografische park Te Puia. Hier hebben we om half 5 eerst een rondleiding door het park en vervolgens gaar we een Hangi meemaken, daar kom ik zo op terug. We gooien de bagage, althans die twee tassen die we hebben, op de kamer en proberen weer het vliegveld te bellen, helaas zonder succes. Veel tijd hebben we niet dus lopen we in de tweede versnelling naar het park. Keurig op tijd worden we door onze gids Te Tina door het park geleid. Het ruikt hier, evenals in de hele omgeving naar zwavel. Eerst zien we een grote bubbelende massa modder van wel 100 graden. Wij kunnen dit zelfs horen in onze hotelkamer die hier op uit kijkt. Vervolgens gaan we naar de geiser. Helaas is ze vandaag alleen en beetje aan het ''plagen'' zoals ze hier zeggen. Ze wil niet tot een uitbarsting komen. Ach, wij hebben ook niet altijd zin. Ook al spuit ze niet echt, het ziet er toch mooi uit zo met dat stoom en hete water dat gewoon uit moedertje aarde omhoog komt. Na deze tour is het tijd om welkom geheten te worden door de Maori stam die hier leeft. Het is een indrukwekkende show met veel herrie en gekke bekken. Als je niet beter weet zou je denken dat ze boos zijn maar niets is minder waar. En dan geeft mijn camera aan dat de batterij leeg is. Oh nee niet nu.... Ik heb nog wel een reserve batterij bij me maar dat is een soort ''thuiskomertje''. Deze zal op z'n hoogst 2 dagen meegaan en de oplader zit, je raadt het al, in de koffer. Duimen maar dat dat goed komt. Vervolgens gaan we eten. Maori mensen houden van eten. Ze hebben een Hangi gemaakt wat ze tegenwoordig alleen nog doen op feesten en partijen. Het is vlees, groenten en zoete aardappel bereid onder de grond op hete stenen en afgedekt met bladeren. Het moet daar minstens 3 uur blijven. We hebben een tafelnummer gekregen en zitten met 13 man aan een grote ronde tafel. Allemaal verschillende nationaliteiten. Erg gezellig. Naast het eten van die Hangi staat er nog veel meer op het buffet voor ieder wat wils. Na deze leuke ervaring lopen we terug naar het hotel om een einde te breien aan deze dag. Nog even snel in de lobby de Wifi opgepakt en verdomd: er staat een mail in van het vliegveld met de tekst ''helaas zijn uw koffers ook vandaag niet bij ons aangekomen, we hopen deze morgenmiddag binnen te krijgen en zodra ze door de duane goedgekeurd zijn zullen wij contact met u opnemen''. Een zucht van verlichting gaat door ons heen. Zal het dan toch nog gaan gebeuren.

1. Denis:
    21 december 2016
    Klinkt weer super. Gaaf ook Anita die glowworme cave! Toevallig laatst een stuk hierover op tv gezien. Hopelijk morgen goed nieuws over de koffers.
  2. Jos:
    21 december 2016
    Je blijft wel een goed humeur houden, ondanks die k-koffers.
    Erg knap. En jullie genieten met volle teugen, houden zo,,
  3. Daniëlle:
    21 december 2016
    Wat ontzettend leuk om te lezen jullie verhalen! Geniet!
  4. Maaike:
    22 december 2016
    Heeeeeeeeee mooie mensen..in het prachtige oord daar ver weg...Elke dag lees ik het voor als ik gezellig met manlief op de bank zit. We genieten helemaal mee en mijn kerel gaat vervolgens Google op om ook alles van dichtbij te gaan mee maken ..wat inderdaad super irritant blijft zijn jullie K..Maar er zal een hoge vergoeding tegenover staan...(BIL: bagage Inventory List) (vlucht-vertraagd.nl) na 3 dgn kun je dat invullen om een claim neer te leggen. (Bij de luchtvaart maatschappij waarmee jullie gevlogen hebben indienen) maar uhhhh ga vooral verder met jullie mooie verhalen.. we genieten compleet mee...en het is ook nog leerzaam. Ga zoooo dooooorrrrr.. Dikke kus voor jullie beide..Xxx
  5. Jeanette:
    29 december 2016
    Hahaha, ben ik blij dat ik niet zo'n vliegje ben. Wat een mooie beschrijving van jullie belevenissen, met mooie foto's. De beschrijving van de geur van zwavel herken ik van Yellowstone.