Dag 6 - 22-12-16, Taupo

22 december 2016 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Hallo allemaal.

Ik weet dat jullie branden van nieuwsgierigheid, ''zijn ze er al''. Helaas moet ik jullie weer het antwoord NEE verkopen. Om moedeloos van te worden.

Vandaag een uurtje langer slapen en wel tot 04.00 uur. Als dat elke dag zo gaat word ik een gelukkig mens. Na een simpel ontbijt, wat precies bij dit hotel past zijn we vroeg gaan rijden richting Wai-O-Tapu Thermal Wonderland. Hier kun je de Geyser Lady Knox gaan bekijken die precies om 10.15 spuit. Hoe kan dat zul je denken, Nou, iemand gooit er zeeppoeder in hij spuit dan om precies de juiste tijd. Die doen wij dus niet want als je ze eenmaal in IJsland hebt gezien hoef je deze ''poppenkast'' niet. Wij zijn de wandeling van 3 km gaan lopen rond allerlei heetwater poelen, meertjes en modderpoelen. De wandeling neemt 2 uur in beslag en omdat iedereen bij die Lady Knox zit hebben we het park bijna voor onszelf. Heerlijk zonder al die opdringerige Chinezen. Zo loop je langs de Champagne poel die orange kleurt langs de rand, de Devil's Bath die fluoriserend groen is en Lake Ngakoro Waterfall die kiwi groen is met een prachtig uitzicht. Te veel om op te noemen. Het is prachtig weer, hier en daar een onschuldig wolkje en 26 graden. Na deze mooie wandeling nog even langs de Mudpool gereden, dit is ook nog onderdeel van dit park. Bij de auto even snel onze zelfgemaakte lunch opgegeten om daarna verder te reizen naar Taupo.

Het is een ritje van maar 82 km en omdat hier niet zo heel veel verkeer is zijn we al om 12 uur bij het Reef Resort Motel. We worden hier uiterst vriendelijk ontvangen door een wat ouder echtpaar die erg met ons meeleven en gelijk hun hulp aanbieden. Onze kamer is al klaar en wat voor eentje. Schoon, ruim en uitzicht op Lake Taupo. Het grootste kratermeer van Nieuw Zeeland. Nadat we onze handbagage in de kamer hebben gezet zijn we eerst naar de Haku falls gereden. Op ongeveer 10 kilometer ten noorden van Taupo ligt Wairakei Park, een park vol hydrathermische activiteit. Door dit park stroomt de langste rivier van Nieuw-Zeeland, de Waikato River. De Waikato rivier perst zich onderweg door een nauwe doorgang in de rotsen en stort zich schuimend en met donderend geraas in een 11 meter lagergelegen bassin, dit zijn de Huka Falls. Aan het schuim ontleent de waterval ook haar naam: 'Huka' is het Maori woord voor 'schuim'. Het water heeft een aparte turquoise kleur en is goed te zien vanaf een voetbrug boven de rivier. Na de nodige foto's zijn we doorgereden naar de Craters of de Moon.  Hier zie je openingen in het aardoppervlak, waarlangs stoom en gassen ontsnappen, ze heten fumarolen.  Ze kunnen een doorsnee hebben van een centimeter, maar ook van een halve meter. Hier hebben we een wandeling gemaakt van 45 minuten over aangelegde wandelpaden, grappig maar niet spectaculair. Omdat we zo lekker vroeg in Taupo aankwamen hebben we zelfs nog de stuwdam Aratiatia kunnen zien opengaan. In een klap miljoenen liters die langs een energie-station de vallei instromen en zo elektra opwekken. Eerst hebben we dit vanaf de brug bekeken en toen snel naar boven gelopen, lees: hijg-hijg om dit spectakel van bovenaf te bekijken. Al met al een geslaagde middag.

Ondertussen is het al 4 uur en we hebben nog steeds niets gehoord over onze koffers. Toch maar even bellen met onze reisverzekering om te vragen wat te doen. ''Ga maar wat kleding en andere noodzakelijke spullen aanschafffen, wij betalen''. Zo gezegd, zo gedaan. Iedereen die ons kent weet dat Frank niet van winkelen houdt dus dit is mijn kans. Jeetje, wat is alles duur hier en ook nog niet eens onze soort mode. Goed, Frank was natuurlijk zo klaar. 2 broeken, 3 shirts, een zwembroek en 4 boxers. Ik kon echt niets vinden. Uiteindelijk toch zwemkleding en een wat chickere tunique gevonden die ik dan ook met de Kerst aan kan. We zijn er na 3 uur klaar mee en daarbij komt dat de maag begint te knorren. Omdat we lopend naar het centrum gegaan zijn en wij ons daar een beetje op verkeken hebben zijn we met de taxi teruggegaan. De taxi-chauffeuse vertelde dat het normaal om deze tijd van het jaar niet zo warm is als nu. Hebben wij even mazzel!

De hoop dat de koffers vandaag nog komen hebben we ondertussen opgegeven en gaan lekker een hapje eten in Hotel Millenium naast ons Motel. Daarna nog heerlijk op het balkon gezeten en duimen dat het morgen droog blijft want de verwachtingen voorspellen niet veel goeds en er staat een wandeling in de bergen op het programma.

1. Yvonne Soolsma:
    23 december 2016
    Hoi meisje, wat n mooie verhalen, wat zuilen jullie genieten! Ondanks t gemis van alles wat in jullie koffers zit is dit n prachtig avontuur!
  2. Monika Geutjes:
    23 december 2016
    wat een mooi verhaal weer en bovenal het negatieve over de K..tko....S heb je prachtige fotos gemaakt...super om dit allemaal mee te mogen beleven van Jullie!!! Reis naar Nieuwzeeland!
    Hoop dat het nog lang genoeg voor jullie zal duren.Liefs john en moontje xxx
  3. M.s. van Wijngaarden:
    23 december 2016
    Geweldig al die kleuren in die poeltjes! Gelukkig ook onderbroeken gescoord, scheelt weer wassen onder de douchen, haha
    Ondertussen duimen wij hier gewoon door hoorvoor de koffers....niets fijner dan je "eigen" spullen!
    Veel plezier en tot het volgende verhaal
  4. Floris & Paulien:
    25 december 2016
    Zo gaaf en herkenbaar! De Champagne pools, de Haka Falls, allemaal schitterend en de één nog mooier als de ander! Blijf vooral genieten en van deze mooie reisverhalen schrijven!
  5. Jeanette:
    29 december 2016
    Wederom een mooie beschrijving van jullie dag. Balen van de koffers, heel frustrerend. Supergave foto's van het park.