Dag 22, Rennes

25 juni 2023 - Rennes, Frankrijk

Ik hoef jullie denk ik niet te vertellen hoe we geslapen hebben op zo'n bedbank in een kamertje van 6m2 bij een temperatuur van boven de 30 graden. In één woord: "k**".

Na de koffie trekken de vouwen en wallen langzaam weg en maken we ons op voor de laatste bestemming in Frankrijk, Rennes. Het is een rit van 3,5 uur zonder tolwegen. Omdat het zondag is vandaag is er niet veel verkeer. We rijden door veel typisch Franse dorpjes waar geen mens te bekennen is en de luiken potdicht zitten tegen de hitte. Als we in de buurt van Nantes komen wordt het drukker. Ook hier sterft het weer van de camera's. We hebben nog nooit zoveel verschillende camera's gezien, blijven opletten dus.

We zijn te vroeg bij ons volgende hotel. Zetten de auto verderop op een afgesloten parkeerterrein, de spullen vast in de opslag en we gaan het centrum in.

Rennes is de hoofdstad van de regio Bretagne en ligt in het departement Ille-et-Vilaine. Het is een mooie stad. Veel gebouwen in Rennes zijn gebouwd van hout (colombage), afkomstig uit de omliggende bossen. In 1720 heeft een grote brand veel van deze charmante gebouwen verwoest. Gelukkig zijn er nog 286 over hoewel je in sommige niet zou willen wonen. Die zijn schots en scheef en gangen akelig voorover. Er zijn veel kerken en pleintjes en op zaterdagmorgen vind je hier de één op drie na grootste markt van Frankrijk. Waar we geen rekening mee gehouden hadden, is dat het hier op zondag uitgestorven is op wat toeristen na. Leer voor de volgende keer. Geen stad op zondag meer plannen. Iets met strand of zwembad zou beter zijn. 🌞

Door Rennes loopt de Vilaine rivier. Het schijnt dat hier een prachtig fietspad van wel 45 km langs loopt naar de "sluizentrap". Er zijn hier namelijk 11 sluizen die een verval van 26 meter moeten overbruggen en dat over 2 km. Dit heeft zeker onze interesse en slaan we op voor een andere vakantie.

Na een paar uur zwalken door de stad lopen we terug naar hôtel Garden. Een 3* ecologisch hotel niet ver van het centrum. Als je aankomt geef je er geen dubbeltje voor. De ramen zitten dichtgetimmerd en alleen de toegangsdeur is zichtbaar. Wat hebben we nu weer geboekt? 🤔 Er is een alleraardigst meisje achter de kleine receptie die goed Engels spreekt. We krijgen kamer 12 op de begane grond aan de gezamenlijke kleine binnentuin. De kamer is niet groot maar voldoet voor 1 nachtje. We settelen ons even op de binnenplaats voor een moment van even niets en we zijn de enige niet. Twee Duitse vriendinnen en een Spaanse dame zitten net als ons niets te doen.

Na een verkwikkende douche zijn we teruggelopen naar het centrum en hebben daar heerlijk op een terras bij La Lupa gegeten. Frank een Bavette en ik een carpaccio. Het valt ons op dat hier, in deze stad, heel veel zwervers zijn. Ze bedelen voor alles en nog wat. Zo triest om te zien. Na het eten lopen we terug, genieten nog van 1 drankje in onze binnentuin om daarna de dag vaarwel te zeggen. Morgen nog 1x heel vroeg op omdat de rit naar onze laatste bestemming 8 uur duurt.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade