Dag 27, 12-01-17 - Sydney

12 januari 2017 - Sydney, Australië

Fantastische ervaring rijker.

Heerlijk geslapen in een tweepersoonbed zonder kraken, wiebelen en schudden. Half 6 was ik weer het vrouwtje. Omdat we hier geen aparte slaapkamer hebben ga ik in mijn ''kantoor'' zitten bloggen. Dit is voor de spiegel in de badkamer op een krukje. Ik laat Frank nog even liggen want die zat er ook wel een beetje doorheen. Om 07.15 uur heerlijk ontbeten en we hebben de man van de receptie gevraagd om onze shuttlebus voor morgen naar de luchthaven te laten bevestigen; dit wil men graag 24 uur van tevoren. We moeten ons vandaag om 09.15 bij de Circular Quay melden. Hier wacht een watertaxi ons op die ons naar Rose Bay zal brengen. Er ligt hier in Circular Quay een mega groot cruiseschip van de Celebrity-X-Cruises, genaamd ''Solstice''. Keurig op tijd hebben wij ons gemeld en zijn we ruim op tijd in Rose Bay. Hiervandaan gaan we 30 minuten met een watervliegtuig over Sydney vliegen. Deze stad is zo ontzettend groot. We hoorden zeggen dat mensen die in een buitenwijk van Sydney wonen soms wel meer dan twee uur moeten reizen voor ze bij hun werk in het centrum zijn. We vliegen met een Havilland DHC-2 Beaver, een 1-motorig watervliegtuig. Lucky me, ik mag voorin zitten. Wat een super leuke ervaring was dit met een extra landing en opstijgen omdat we een jong stel ergens moesten afzetten. Na de vlucht zijn we van Rose Bay naar Watson Bay gelopen. Ik had gelezen dat dit een supermooie wandeling is van 8 km. Het viel een beetje tegen omdat we al die tijd door woonwijken heen liepen waarvan de meesten achter grote hekken lagen. De zon is nu volop aan het schijnen en de temperatuur loopt ook al tegen de 30 graden. Gauw terug naar het centrum, twee van deze buitenwijken vinden wij wel genoeg. Heerlijk geluncht op de kade met de Harbor Brigde op de achtergrond. Hier merken we dat we vergeten zijn ons in te smeren voor we weg gingen vanmorgen. Het mag dan iets minder heet zijn dan gisteren maar die koperen ploert doet het goed. Alsnog snel gedaan ook la weten we dat we te laat zijn. Je moet in deit land echt zonnebrand smeren.

We hebben weer energie en gaan lopen naar China Town. Je kan hem niet missen. Alles is in het Chinees met tig restaurantjes en een hele grote overdekte hal waar ze naast groenten en fruit ook kleding en vooral veel prularia verkopen. Na 3 van die paden bewandeld te hebben zijn wij er klaar mee. We lopen ook door Hyde Park en daar zitten niet alleen mensen te genieten van het mooie weer maar er lopen op honderden witte ibissen. Die kop lijkt op een beest uit de prehistorische tijd. Ze roven constant de vuilnisbak leeg en zijn zeker niet bang voor mensen. Het is al weer laat in de middag en omdat we morgen al om half 7 in de ochtend klaar moeten staan op de hoek moeten we nog even een broodje kopen zodat we nog even kunnen 'ontbijten' voordat we naar de luchthaven gaan. Hier in het centrum van Sydney zijn veel kleine supermarkten maar die zijn qua keuze wel heel erg beperkt; wij zoeken een grote. We kopen 4 kaas/bacon broodjes waar je niets op hoeft te doen. Lekker makkelijk... Wat ons hier opvalt en dat deed het eigenlijk ook al in Perth is dat hier nergens klokken hangen, zelf niet in de hotels. De enige klok die je ziet is op een kerk.

Hier in het Radisson and Suites hebben we de meest fantastische douche die een mens kan wensen. We nemen er nog maar 1. Als je hier een dag door de stad hebt gelopen voel je je echt heel vies; veel verkeer en je transpireert hier best veel. Daarna checken we ons online vast in voor de vlucht van morgen en ook de shuttle service die ik in Alice Springs geregeld heb heeft inmiddels een bevestiging gestuurd. Alles loopt op rolletjes. Tijd om een hapje te gaan eten. Op de hoek is hotel/bistro Sanctuary. Hier komen voornamelijk studenten en wij weten nu waarom. Je bestelt je eten en drinken aan de bar en betaalt deze gelijk. Je drinken krijg je mee en voor je eten krijg je een klein apparaatje mee. Als je eten klaar is gaat dat ding toch piepen, niet normaal zo hard. Ik lig onder tafel van het lachen als die van ons gaat. We hebben zoiets jaren geleden eens eerder meegemaakt maar toen gingen ze alleen knipperen. We hebben heerlijk gegegeten voor net aan 30 euro. Gouden formule! Sydney moet je uiteraard gezien hebben maar wij vinden het te groot en massaal en net als bij ons in Nederland is iedereen hier vaak erg gehaast. We zijn klaar voor ons volgende avontuur.

1. Yvonne Soolsma:
    13 januari 2017
    Mooie foto's, t cruiseschip bij t operahouse. Sydney en dan due ibissen ha ha, prachtig! Jullie moeten daar smeren voor de zon. In Nederland ligt nu sneeuw!