Dag 3 & 4 Hakuna Matata (Geen zorgen)

2 november 2022 - Dongwe, Tanzania

Dag 3: Jambo... (hallo)

vandaag is de dag dat we niets gepland hebben. We slapen lekker uit. Mmmmmm oké, half 7 en beginnen met koffie op bed. Die gaan we er de hele vakantie inhouden dus ik zal jullie daar niet verder mee lastig vallen. Het ontbijt hier is ook wel oké. Het wordt op een soort loft geserveerd en begint met vers fruit en een mandje vol koekjes en cake. De combinatie is verrassend, niet! Dan een vers sapje van mango en gember en koffie of thee. Vervolgens kun je kiezen uit een gebakken ei naar keuze met toast of pannenkoeken. Volgens mij heb ik ook nog iets van worstjes voorbij horen komen maar die slaan wij over.

De rest van de dag brengen wij rustig door. We laten deze dag de afgelopen week nog even de revue passeren en kom tot de ontdekking dat het toch wel een soort rollercoaster is geweest. Het besef komt langzaam binnen.

Hekaya Zanzibar Hotel is een leuk hotel. Iedereen is super aardig, de manager heeft zelfs $100 voor shillingen voor ons gewisseld bij een lokale visser. De koers was zo gek nog niet. De lunch nuttigen we op ons terras, het kan allemaal hier. Dat eb en vloed ding  blijft verbazingwekkend. We lopen rond de klok van twee de zee in via een ondergelopen zandbank en een half uur later als we terug willen ligt de hele boel weer droog. Gelukkig hebben we waterschoenen aan want nu zien we goed dat er best veel zee-egels zijn. Nog even een mojito want daar vraagt deze locatie om 😋 voordat het douche  tijd is. Het diner, wat ze bij het zwembad onder een rieten afdak serveren, was weer lekker. We maken het niet laat want morgen gaan we onze eerste excursie doen.

Dag 4:

Toch maar even het wekkertje gezet om 06:00 uur. Als we de gordijnen opendoen ligt onze huiskat Runa op de stoel. Zou ze ons aardig vinden of komt dat toch omdat we haar gisteren inktvis hebben gevoerd? Na het ochtend ritueel en het ontbijt staat onze Ibrahim om 08:15 uur voor de deur. Natuurlijk vragen we of hij al van ons snoepgoed heeft gegeten. Hij kijkt met een glimlach achterom en vertelt dat hij de stroopwafels wel heel lekker vindt, hij houdt van koek. De drop nog niet. Hij gaat ook dat nog proeven in onze vakantie......

We gaan vandaag de Safari Blue Tour doen. Een soort van safari op het het water. Na ongeveer 1:20 uur rijden komen we aan bij Fumba village waar de boten voor ons klaar liggen. De dhow, zo heet deze boot, is een traditioneel Arabisch zeilschip. Ibrahim heeft ons aangeraden om een privé tour te doen en wat had hij gelijk. De rest van die boten zitten helemaal volgepropt en voor $20,- meer pp hebben wij de boot helemaal voor onszelf. We krijgen flippers en snorkelsetjes mee en vertrekken motor aangedreven naar de mangroven. Het is nu nog hoog water dus die doen we eerst. Het ziet er prachtig uit en we schieten de ene na de ander foto, ook Ibrahim blijft maar foto's van ons maken. Hij is meegegaan aan boord en zegt: "I'm your photographer for this day".  Gelukkig maar want de drie man crew spreekt geen woord Engels. We zwemmen er wat rond door het heerlijke warme water. Lopen had ook gekund het is er zeker niet diep. We varen verder naar een goede snorkel plek. Er liggen hier aardig wat boten dus dat moet wel wat zijn. Terwijl wij het water in gaan gooit Ibrahim wat fruit in het water. In no time krioelt het van de vissen om ons heen en voel ik weer die paniek opkomen. Ik vind visjes kijken wel leuk maar van een afstand. Frank is in zijn hummetje. HIHIHI, hij gaat wel twee keer snorkelen, ik hou het na een kwartier voor gezien. Het was wel gaaf hoor. Wel mooie vissen gezien met allerlei kleuren en koraal waarvan sommige stukken echt blauw en geel waren; oké de Caribbean heeft betere maar voor nu is dit fantastisch. We varen door naar een zandbank die altijd een stuk boven water ligt. Dit is niet echt ons ding. Het is er druk, er is verder niets en je bent er zo rond gelopen. Ibrahim vraagt nog of hij een schaduw plekje moet creëren. Nou nee, we willen hier weg nadat we de nodige foto's hebben genomen. De laatste stop van deze toer is aan de andere kant van die Mangrove. Dit eiland is "de" stop voor de lunch. Iedere boot komt hier uiteindelijk aan. De kustlijn staat vol met kraampjes waar lokale producten en zomerkleding wordt verkocht. Er woont niemand op dit eiland dus na 16:00 uur moeten ze de hele boel weer inpakken en terug varen naar Zanzibar. De lunch was fantastisch, een echt strand menu en er konden wel 10 mensen van eten. Rijst met heerlijke tomaten saus, patat, garnalen, calamari, tonijn, nog iets met geroosterde inktvis en een stuk kreeft. Na de lunch lopen we nog even langs het strand en de kraampjes en kopen we een tas. De onze heeft het net begeven, er staat een olifant en Hakuna Matata op. Ik vind hem helemaal geweldig...... 🤗 Het voordeel van privé is dat je kan zeggen wanneer je er klaar mee bent en dat doen we dan ook. We varen terug zonder motor op het zeil. Je hoort alleen de golven, verder niets. Het is nog steeds prachtig weer en wat voel je je dan een gelukkig mens dat je dit kan en mag meemaken. Ibrahim brengt ons weer terug en weer kijk ik mijn ogen uit naar die hutjes die ze hier huizen noemen. Na een een koud biertje om het zoute water weg te spoelen en een verkwikkende douche chillen we nog even lekker op onze patio. Nou nog één Mojito dan, gewoon omdat het zo lekker is.....

Om 20:00 uur schuiven we weer onder het rieten dakje om te gaan genieten van het avondeten. Tot twee keer aan toe valt het licht uit. Wij vinden het wel gezellig. Er brandt een kaarsje op tafel, wat wil je nog meer. Na het eten zijn we wel een beetje klaar met de dag, onze wangen gloeien en ons eigen kaarsje gaat ook langzaam uit. Usiku mwema (welterusten) 😴😴

1. Wiesje blaauw:
    2 november 2022
    Prachtig allemaal 😍
  2. FRANCIS:
    3 november 2022
    Heerlijk genieten daar! Veel plezier!
  3. Leone:
    3 november 2022
    Ziet er prachtig uit. Lekker genieten hoor!!
  4. Saskia:
    3 november 2022
    Echt vakantie, wat een bijzondere dag weer heerlijk genieten en wat een leuke boot😉