Dag 5, Laatste dag in Pingwe.

3 november 2022 - Dongwe, Tanzania

Jambo, we kunnen hier wel wennen. Afrika bevalt ons tot nu toe wel.

Ik ben nog steeds vroeg wakker, 05:00 uur om precies te zijn. Ik ga zachtjes wat op mijn telefoon rommelen met het licht zoveel mogelijk gedimd. Om 06:15 uur hoor ik "goedemorgen" naast mij zeggen. Nog even een journaaltje onder het genot van een bakkie koffie en onze laatste dag hier kan weer beginnen.

We besluiten deze dag rustig aan te doen. Dat doen ze allemaal hier, Hakuna Matata. Na het ontbijt gaan we een lange strandwandeling maken. Hotel Hekaya op Pingwe Beach ligt aan de oostkust van Zanzibar, op het Michanwi-schiereiland en aan een pareltje van een strand. In tegenstelling tot veel stranden van Zanzibar is Pingwe Beach een meer afgelegen strand, waar je geen scala aan faciliteiten vindt. We worden elke dag wel aangesproken of we niet een boottochtje willen maken of iets van handwerk willen kopen. Ze begroeten je, stellen zichzelf netjes voor en vragen je naam. Als je te kennen geeft dat je geen interesse hebt laten ze je verder met rust. Omdat het hier zo rustig is wordt je vaak maar 1x aangesproken. Wat ons wel opvalt is dat er zoveel kledingstukken langs de kustlijn liggen. Verder zie je in de bosjes veel zwerfvuil, vooral lege plastic flessen liggen er en dan te bedenken dat wij geen plastic tassen mochten meenemen. Deze moet je bij binnenkomst van het land weggooien in speciale bakken. Het voelt een beetje dubbel. We lopen richting het noorden en omdat het vloed is moet je soms om en onder overhangende rotsen door en goed opletten waar je loopt. Daaronder liggen veel rotsen en losse stenen, soms best scherpe, verder loop je er heerlijk door de branding. Als we zo'n 4 km gewandeld hebben komen we bij een punt waar je heel in de verte de rest van de oostkust van Zanzibar kan zien. Als je door zou lopen keer je eigenlijk weer terug omdat we op een schiereiland zitten. Maar dat doen we niet, we besluiten terug te lopen. Er staat een zacht briesje en de zon schijnt volop. Het kwik is nu al opgelopen naar 30 graden en dan is het nog niet eens 10:30 uur. Het is hier zo vredig en je ziet hier amper mensen lopen; als we in de buurt komen van ons hotel begint de bedrijvigheid weer een beetje. Achter ons hotel zit Pingwe village waar veel Masai volk woont. Het contrast met de kustlijn is enorm. Ze wonen er hutje mutje in huizen die deze naam eigenlijk niet mogen hebben. Maar je weet het..... Hakuna Matata.

Terug in het hotel besluiten we af te koelen in zee; het is nu nog vloed dus maken we daar nog even gebruik van. Of afkoelen het juiste woord is betwijfel ik, het water is namelijk 28 graden. 😀 Genoeg activiteit voor deze dag, tijd om te chillen. Dit hotel heeft maar 5 kamers waardoor je echt even helemaal tot rust komt. We zoeken een schaduwplekje bij het kleine maar o zo prettige zwembad en gaan wat lezen en schrijven. De lunch nuttigen we nog één keer op onze patio en genieten van dat fantastische uitzicht. Die zee hier heeft zulke mooie kleuren, dat is met geen pen te beschrijven. We blijven de rest van de middag wel uit de zon, dat ding brandt als de hel en door dat zachte windje hier voel je niets tot je onder de douche staat. 🥵 Langzaam nemen we afscheid van deze plek. Morgenochtend staat Ibrahim weer voor de deur om ons naar de hoofdstad Stone Town te brengen. Hier zullen we drie nachten blijven en daar staat aardig wat op het programma maar daarover later meer. Gisteren ons eerste handwasje gedaan, Calvin nog bedankt voor die tip over dat wasmiddel in "papier" vorm, fantastisch spul en het ruikt lekkerrrrr......Onze koffertjes zijn al bijna gepakt, zo kunnen we morgen rustig wakker worden. Nog een laatste avondmaal met die lekkere bruchetta met tomatenstukjes vooraf en nee, geen Irish koffie deze vakantie. 😞 We hebben nog geen normale supermarkt gezien dus de kans dat je hier slagroom kan krijgen achten wij zeer klein. HIHIHI. Maar een Bailey's is best een goed alternatief, toch!!!!!!

Tuonane kesho (tot morgen)