Dag 6, Stone Town

4 november 2022 - Stone Town, Tanzania

We worden toch weer vroeg wakker, wetend dat we hier zo weg moeten. Nog één keer koffie op bed voor we gaan ontbijten en de koffertjes sluiten. We zijn keurig op tijd klaar voor Ibrahim weer voor de deur staat. Mocht je ooit naar Zanzibar gaan, vraag mij zijn nummer en je kunt alles met hem bespreken en boeken. Nette jongen, betrouwbaar en vriendelijk. Zijn auto is schoon, je krijgt een flesje water en hij rijdt heel netjes. Een beetje zoals wij zelf met onze auto omgaan. Met toch wel iets van weemoed nemen we afscheid van Hekaya Zanzibar Hotel. Wat een super leuk hotel is dit. Na anderhalf uur komen we aan in Stone Town. Wat een drukte....... in stilte willen we terug. 😞Ibrahim vraagt netjes of hij ons bij de boulevard mag afzetten of dat hij om moet rijden. Wij kiezen natuurlijk voor het eerste, tenslotte hebben wij alleen handbagage mee. 🤣🤣

De entree van Hotel Seyyida zit aan de achterkant van de boulevard. Er is een vriendelijke jongeman die voor een paar dollar onze koffertjes naar binnen brengt. Natuurlijk vinden we dat niet nodig maar ach, zo verdient hij ook wat. Het is een boutique hotel in Swahili stijl. Voor we kunnen inchecken lopen we een stukje richting de ferry waar we over drie dagen de boot naar het vasteland nemen. We vinden met behulp van een local waar we onze boardingpas moeten halen. Dat mag gelukkig een dag van te voren. Heel fijn om te weten, scheelt weer tijd. Daarna lunchen we bij Mercury restaurant waar alleen muziek van Freddy of Queen gedraaid wordt. Ze zijn er trots op dat hij hier geboren is. Na de lunch halen we nog wat te drinken voor op de kamer en komen we langs het huis waar Freddy Mercury geboren is. We schieten snel een foto, morgen lopen we er vast weer langs met onze gids.

Als we weer terug zijn bij het hotel gaan we naar onze kamer. Onze kamer op de eerste verdieping heeft een balkon waar je helaas niet op kan zitten; te klein en vol in de zon, een grote badkamer en een bed met klamboe. Deze heb je op Zanzibar helemaal niet nodig want volgens de mensen hier  is de Malaria mug niet hier. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we inderdaad nog geen mug gezien hebben. We struinen even door dit hotel en doen nog een biertje op het dak van het hotel met uitzicht op de haven van Stone Town voor we ons klaarmaken voor de avondwandeling.

Om 18:00 uur staat er een gids voor de deur van het hotel die ons eerst even meeneemt naar de food marked. Helaas wordt deze verbouwd dus die is dicht. Daarna lopen we door een wirwar van straatjes met aan weerskanten verkopers van van alles en nog wat. Het lijkt op de Kalverstraat maar dan heel smal en een paar eeuwen geleden. Het is gewoon niet te beschrijven. Overal waar je loopt wordt wel wat verkocht. We zijn benieuwd hoe het morgenochtend is. Langzaam gaan de mensen inpakken en sluiten. We lopen verder, onze gids neemt ons mee naar The Swahili House. Bovenop dit hotel heb je een prachtig uitzicht over de stad. Ik neem wat foto's voor we plaatsnemen en wat gaan drinken. Leuk om even met hem te praten over hoe het leven hier is. Hij is samen met zijn vrouw een huisje aan het bouwen maar dat duurt wel even. Als het geld op is moeten ze eerst weer even sparen voor ze verder kunnen. Hij laat foto's zien en vertelt daarbij dat zijn vriend, die visser is, naast hem woont en geen geld meer had voor 2 ramen. Dat heeft hij nu voor hem geregeld. Na dit drankje gaan we verder. Laatste stop is de de bekende Forodhani Market. Elke avond verandert Forodhani Gardens in Stone Town in een drukke straatvoedselmarkt! De verse zeevruchten en lokale lekkernijen, zoals Zanzibari-pizza gaan vlot over de toonbank. We krijgen eerst een soort flensje. Frank met mango en chocopasta en ik met banaan. Daarna een soort soep met groenten en aardappelen. Hierna een verfrissend suikerrietsapje dat goed bij elk gerecht kan worden geserveerd. Ze persen dit zelf en er wordt limoen en gember aan toegevoegd voor de perfecte smaak. En die was lekker..... 😋 We lopen nog een rondje over deze fantastische markt en lopen we ineens Ibrahim tegen het lijf, hoe grappig is dat. We sluiten af met een wrap met shawarma. Het voordeel van lopen met een gids is dat ze je niet constant aanspreken. Hier in de stad word je er helemaal gek van. Iedereen die hier loopt wil wel iets aan je verkopen van boottochtjes tot beeldjes, van taxiritjes tot nootjes. Onze gids brengt ons netjes terug en wij zijn er ook wel weer een beetje klaar mee. Lekker douchen en naar bed. Morgen gaan we weer leuke dingen doen.

1. Nicole:
    29 december 2022
    Hallo, wat ontzettend leuk om jullie avontuur op Zanzibar te lezen. Wij vertrekken op 25 januari voor 2 weken naar dit prachtige eiland! Nu lees ik over Ibrahim en zou graag met hem in contact komen. Kunt u mij zijn gegevens doorgeven? Groetjes Guido en Nicole