Dag 3 (Sint Maarten 2021)

3 november 2021 - Philipsburg, Nederlandse Antillen

Weer vroeg wakker. Die 5 uur tijdsverschil is nog niet uit mijn lijf. Helaas is mijn poging om zachtjes uit bed te sluipen mislukt en is ook Frank vroeg wakker. Buiten met een kop koffie eerst het electronic self monitoring formulier ingevuld. Omdat Nederland weer rood is moeten we dit de eerste 5 dagen invullen. Ze willen je temperatuur weten en of je griepachtige klachten hebt. We hebben een thermometer bij ons maar je denkt toch niet dat we deze iedere ochtend in onze …. steken. Met een beetje natte vinger werk kunnen wij aardig schatten hoe hoog deze is 😜

Het is vandaag een beetje bewolkt en als we op ons terrasje van het ontbijt genieten, we hebben weer een lekker eitje gebakken, begint het te regenen. Van die grote druppels die zeker geen verkoeling bieden.

We blijven nog een uurtje onder ons afdakje zitten voordat we gewapend met plu richting het dorp lopen. Voor we rum gaan proeven gaan we eerst kijken waar we morgen gaan dineren. Dit moest je ver van tevoren reserveren. Na 10 minuten hebben we Palapa Grill gevonden. Als je het van buiten ziet geef je er geen stuiver voor. We zijn benieuwd voor morgen. We lopen door over de Simpson Bay bridge via de Welfare road naar de Billy Folly road. Hier ergens hebben we overmorgen de Sunset Cruise. Ook dit hebben we na wat navraag gevonden. Donderdag zijn wij in ieder geval niet te laat. 😁 We zijn nog steeds te vroeg voor de rum tour en omdat nu de maag zich ook gaat melden strijken we neer bij de Buccaneer Beach Bar waar we een fantastische hamburger voorgeschoteld krijgen. Nou, dit is wel een bodempje voor wat er komen gaat. Nog even door de branding gewandeld voor we naar de Topper´s Rhum Distillery gaan. Omdat we nog steeds tijd over hebben drinken we in hun eigen restaurant een Mojito. Zo…….. de beste die we ooit ergens gedronken hebben, dat belooft wat.

Als we ons melden voor de tour krijgen we een polsbandje wat je voor de rest van je leven een discount geeft op rum. We worden met 20 andere mensen, volle bak dus, naar een ruimte gebracht waar we een praatje krijgen door een geweldig mens. Ze legt het ontstaan uit en hoe de 100 smaken rum zijn ontstaan. Hier proeven we de eerste twee smaken. Vervolgens gaan we naar de volgende ruimte waar een jonge man uit onze groep wat kip mag bakken die uiteraard in de rum heeft liggen  zwemmen. Voor we deze proeven krijgen we nog een stuk of 8 smaken te proeven. De één op een koekje de andere met een stukje rum cake en een andere weer met een punch. We krijgen de smaak te pakken. 😋 We schuiven weer een ruimte op. Hier wordt de rum gemaakt, gebotteld en gelabeld. Frank mag het proces met een druk op de knop starten en ook weer stoppen. Ook hier krijgen we weer de nodige medicijnbekertjes gevuld met rum voorgeschoteld. De één is lekkerder dan de andere………… Vervolgens hobbelen we met de groep mee naar het hoekje waar ze uitlegt hoe je rum maakt. Het lijkt Moonshiners wel. (voor diegene die Discovery kijken) 🙈 Nog meer rum om te proeven. Als je denkt dat we nu klaar, No Way….. Het laatste deel van deze tour mogen we de rest van de in totaal 25 smaken ook nog proeven 🥴 en als het dan nog niet genoeg is mag je nog vragen om een speciale rum die nog niet voorbij is gekomen. In ons geval Dutch Drop. Hier nemen we een flesje van mee naar huis, geweldig. Maar goed dat we op loopafstand zitten.

Ken je dat gezegde dat als je een plu mee neemt dat het droog blijft? Nou, dat was voor ons ook het geval. Het grootste deel van de dag was het bewolkt, natuurlijk niet ingesmeerd en je raad het al, licht aangebrand.

Nadat we met een net aangeschaft rummetje op ons terras hebben gezeten en de restjes van gisteren hebben opgepeuzeld wordt het tijd voor de douche. Onze badcel is groot maar wel oldskool met zo’n plastic hanggordijn. De douchekop is al niet beter. De stralen komen er uit alle kanten uit, ook daar waar je niet staat. De rest van dit appartement verdient ook niet de schoonheidsprijs maar het is schoon en het mega grote bed ligt heerlijk. De locatie doet het hem en daar kom je tenslotte voor.

Morgen gaan we naar de markt en Fort Louis in Marigot. Dit is de hoofdstad van de Franse kant.

1. Linda:
    3 november 2021
    Weer een leuk verhaal. Konden jullie nog rechtop lopen? Op de foto's ziet het appartement er best leuk en fris uit. Veel plezier nog
  2. Wiesje blaauw:
    3 november 2021
    Hahaha wat een goed verhaal, lekker door rumt zwalken naar Simpson beach.
    Hebben jullie Karakter al ontdekt?
    Terras met Bus voorbij Mary’s Boon resort? Daar kan je heerlijke saté eten.
    Ik wacht met spanning op de volgende verhalen, Je kan in Marigot op het plein bij de Ferry lekker crab backs eten. Bij zo’n leuk tentje met plastic stoelen!!!!
    Veel plezier vakantiegangers xx
  3. M.s. van Wijngaarden:
    Hik.....🤪
  4. Monika Geutjes:
    😇😇😇🍯🥃🥃🥃🥃
  5. Cenda:
    3 november 2021
    Haha dat klinkt als behoorlijk wat rum... hik 🤪
    Leuk leuk weer !!
  6. Jeanette:
    3 november 2021
    🤣 😂 🤣 Het interieur kan nooit erger zijn dan de 'Jan de Brouvrie' op Malta 🤣😂. Daar drinken we nog een smaakje rum op🍹