Dag 33, 18-01-17, Cairns

18 januari 2017 - Cairns, Australië

Great Barrier Reef

Het is 05.55 als ik mijn ogen opendoe, ''zal ik blijven liggen of.....''', de nieuwsgierigheid wint. Ik zie al licht langs de zijkant van de gordijnen komen en wil zo graag zien waar we nu verblijven. Ik loop zachtjes de slaapkamer uit om Frank niet wakker te maken en doe in de kamer de gordijnen pas open. Wauw, dit is gaaf. De zon komt net op en ik kijk recht tegen de jachthaven aan. Gauw de schuifpui open want ons balkon van zo'n 20 meter kijkt meerdere kanten op. Aan de andere kant kijk je naar de stad. We zitten op de 2e etage wat fijn is voor iemand met hoogtevrees. Het is nog lekker rustig dus ik ga met een bakkie koffie genieten van het uitzicht. Zelfs om water te halen of om te plassen hoef je niet door de slaapkamer. Je kan hier lettelijk rond lopen. Nadat ik Frank koffie heb geserveerd, dit keer niet op bed maar op het balkon, gaan we ontbijten. Maar niet voordat we een tweede bakkie nemen. Het is heerlijk hier op het balkon. Ook het ontbijt in dit 5 sterren hotel is compleet. Je kan alles laten bakken door de kok. Omdat hier veel Chinezen zijn kun je ook rijst, chinese kippensoep en noedels krijgen.

Voor we naar de boot lopen maken we eerst nog even een kleine wandeling richting de Esplanade,  een promenade langs het water met talloze winkels en restaurants. Alhoewel de stad niet over een strand beschikt heeft het wel een geweldige man-made lagoon & strand midden in het centrum. De rest bekijken we later wel. De tas gehaald en naar de stijger gelopen, deze is naast ons hotel.

Onze boot vertrekt 11.00 uur richting Green Island. Dit maakt onderdeel uit van het Great Barrier Reef en er leven hier ontzettend veel soepschildpadden. Op onze voucher staat alles wat je mee moet brengen en de woorden Slip, Slop, Slap als in Slip on a T-shirt, Slop on some suncream en Slap on a hat. Campagne gestart in 1981 om huidkanker te voorkomen maar deze slogan gebruiken de Aussies nog steeds. Onze boot is een snelle kleine catamaran. Met een uurtje zijn we er en krijgen eerst een lunch in de vorm van een buffet. Dit wordt geserveerd op de Big Cat, een grote catamaran die ons tevens terug naar Cairns gaat brengen. Daarna heeft Frank wat gesnorkeld. Helaas heeft hij niet zo veel gezien.Gelukkig ook niet de Marine Stinger. Je weet wel zo'n kwal met van die mega lange tentakels die erg giftig zijn. Je wordt er namelijk wel voor gewaarschuwd en ze willen het liefst dat je gaat snorkelen met een wetsuit. Er is aan de kant verder niet heel veel te zien op een paar kleien vissjes en een inktvisje na en verderop werd het Frank te diep. Ach, dan maar met de glass bottum boat. Leuk om te doen maar met de kleine submarine waar we daarna mee gingen varen zag je veel meer. Verschllende soorten koraal, grote mosselen, zeekomkommers en natuurlijk vissen. Het is net of je in en groot aqarium zit. Ook hebben we nog 3 schildpadden gezien.Voor we weer terug voeren nog even door het rainforrest gelopen.

Bij thuiskomst eerst even heerlijk gedouched. Wat voel je je toch vies na zo'n dag op zee. Lekker even op balkon gezeten voordat we een hapje zijn gaan eten op de kade om de hoek van ons hotel. Hier in Cairns is er een night Market dus ja, die moesten wij natuurlijk ook even bekijken. Het is een grote souvenierwinkel in een overdekt straatje. We maken het vandaag niet al te laat want morgen is onze laatste excursie van deze reis naar het regenwoud van Cairns. We mogen tot nu toe van geluk spreken qua weer want het is tenslotte regenseizoen.

1. Bak Ria:
    18 januari 2017
    Wat een mooie ver halen ik geniet er van
  2. Floris & Paulien:
    18 januari 2017
    Oh, weer zo'n heerlijke dag! Geniet er nog maar even van, zolang het nog kan! Enne, ja wij zijn best wel jaloers op deze super gave vakantietrip!
  3. Marjo:
    19 januari 2017
    Jammer dat jullie bijna naar huis gaan!