Dag 34, 19-01-17 Cairns

19 januari 2017 - Cairns, Australië

Heerlijk geslapen. Het bed is goed, de airco is op de juiste temp in te stellen zonder herrie en zelfs het kussen ligt goed. Wel weer om half 6 opgestaan omdat we vandaag onze laatste excursie doen van deze vakantie. Wat gaat het snel. Na het ontbijt worden we om 07.20 uur opgehaald voor een dagje naar het regenwoud. Nadat we nog een paar andere mensen opgehaald hebben worden we afgezet bij het treinstation in Freshwater. Vanaf hier vertrekt de Scenic Train naar Kuranda. Het is een leuke trip die 328 meter stijgt met 15 hand gegraven tunnels, 37 bruggen telt en 2 uur duurt. Onderweg een stop gemaakt in Barron Falls waar een prachtige waterval naar beneden komt. Als we aankomen in Kurunda kun je kiezen om het dorpje te gaan bezichtigen of, tegen betaling, naar het vlinderpark te gaan. Wij kiezen voor het eerste omdat de tijd gewoon te kort is om het park uitgebreid te gaan bekijken. Hier eten wij onze meegebrachte broodjes uit het hotel op. Klinkt erg he, maar ik neem vaak wat mee voor het geval dat........Op de aangegeven tijd staat de bus weer klaar die ons ook naar het treinstation heeft gebracht. Vervolgens worden we naar het Rainforestation Nature Park gebracht. Onze bus bestaat uit 85% Chinezen en wat een vreselijk volk is dit. ''Ik wil, Ik moet, Ik ga, Ik zal'' en met de nadruk op IK. Ze duwen je opzij, dringen voor en zijn onbeschoft, zelfs de mensen die hier werken zeggen het. Wij zijn, met nog twee andere stellen, de enige die geen lunch hebben bijgeboekt en wat een mazzel hebben we daarmee. Als eerste en enige gaan we op de foto met koalabeer Jaki en wat een schatje is dat. Frank vraagt gelijk of ze niet gedrogeerd is wat niet zo is. Het schijnt zo te zijn dat er in de Eucalyptus bladeren een soort gif/drugs zit waardoor ze slaperig worden. Daarom zie je ze ook altijd slapen voor 18 uur per dag en de rest van de tijd eten ze. Omdat er nog niemand is krijgen we extra tijd om Jaki te knuffelen. Vervolgens lopen we vast het Wildlife Park in waar we later ook een begeleide toer krijgen. Happy for us, er is nog niemand en er ligt voor ons een wallaby die we gewoon kunnen aaien en knuffelen, hoe leuk is dat. Om 13.00 uur moeten we ons verzamelen bij de Army Duck. Dit is een amfiby voertuig die ons door het regenwoud zal rijden en varen. En geloof me of niet maar ik mocht weer naast de bestuurder plaatsnemen. Lucky me. Je rijdt eerst door het bos en daarna zo het water in. Raar hoor. Het is een compleet verzorgde dag dus na deze toer hebben we eerst een show gezien van de Aboriginales, grappig maar niet bijzonder en vervolgens mochten we boomerang gooien. Frank is aangenomen en mag morgen beginnen. (hij reist zaterdag dus niet mee naar Nederland). Hij gooide zo goed dat hij hem bijna gevangen had. Mijn gooi, daar hebben het maar niet over. Nog wat les gekregen hoe je op een didgeridoo moet spelen en hoe je moet speerwerpen. Als laatste is de begeleide toer aan de beurt. Ook hier hebben we geluk; omdat de meeste Chinezen geen Engels spreken doen ze deze toer niet. Met een handjevol mensen krijgen we uitleg over alle dieren hier. De loslopende kangeroes zijn ondertussen verjaagd door de Chinezen, aldus onze gids. Dit was het laatste onderdeel alhier dus hup de bus weer in naar de Skyrail. Vanaf hier gaan we met een gondel die in totaal 7.5 km beslaat. Onderweg zijn twee stops. Als eerste gaan we eruit bij de Barron Falls; deze hadden we vanmorgen met de trein al gezien maar nu zie je hem van een andere kant. Daarna nog een stop bij Red Peak Station. Hier is een korte wandeling van 10 minuten uitgezet over vlonders en kun je genieten van vergezichten. Het laatste station is Smithfield. Hier staat de bus weer klaar om ons naar ons hotel te brengen.

Als laatste afgezet bij wat volgens onze chauffeur het beste hotel van Cairns is zijn we wat gaan drinken in de Horizon Club. Het klinkt misschien sjiek maar het is inbegrepen bij ons kamertype. Ze noemen het hier ''complimentary'' . My ass, zelf betaald dus.  Tussen 17.00 uur en 19.00 uur kun je wat drinken en wat koude en warme snacks nuttigen. Nu voelen we ons echte snobs. Nog nooit zoiets meegemaakt maar we kunnen er snel aan wennen hoor. De champagne vloeit hier rijkelijk en wij genieten ervan. Ook de hapjes zijn erg lekker, zeker na zo'n lange dag. Na deze, hik , ervaring lekker wezen douchen en nog even genoten op het balkon. We hebben zo veel geluk met het weer. Het is namelijk regenseizoen en vandaag is het prachtig weer,  35 graden met volop zon.  We gaan een hapje eten hier op de kade en voor het eerst staat er Carpaccio op de kaart. LEKKERRRRRR.  We zitten aan het raam en je ziet hier de vleermuizen voorbij vliegen. Het zijn echt grote jongens en tijdens het teruglopen naar ons hotel vliegen ze vlak boven ons hoofd. Het is ondertussen half 11 's avonds en beneden is de bar al gesloten voor nog een afzakkertje; nou, dan maar roomservice. Er wordt op de deur geklopt en ja hoor daar is ons flesje wijn in een koeler met twee glazen erbij. Geweldig. We gaan heerlijk op het balkon zitten en luisteren naar radio 10 via de wifi op onze JBL speaker.  Toch raar want hier is het al na middernacht ondertusen maar op de radio is het middag. Ach, kunnen we vast wennen. Morgen onze laatste dag die we relaxt gaan doorbrengen.

1. Floris & Paulien:
    20 januari 2017
    Gaaf, wat een kadotje weer deze dag! Wat een supertrip is dit zeg!
  2. Monika Geutjes:
    20 januari 2017
    Wat een prachtig verhaal van jullie supertrots in het prachtige Australië..fijn dat jullie en (wij) zo heerlijk mogen genieten en beleven.Zo nu nog maar heerlijk verder genieten van jullie mooie reis en tot snel weer hier in ons dorpje en misschien op een gezellige borrelhapjes met allerhande mooie verhalen.groetjes en dikke knuffel van ons hier.xxx
  3. Marjo:
    20 januari 2017
    Dat went nooit meer thuis!
  4. Ria Haye:
    20 januari 2017
    Anita, wat een geweldig land, wat een mooie reisverhalen, en de foto's van de natuur, hotels, en de foto met het beertje, een reis om toch nooit meer te vergeten, volgende week weer het koude kikkerlandje, ach maar ook gezellige, lieve groet en dikke kus. Ria.