Dag 5: Op naar Jeruzalem

2 oktober 2019 - Jeruzalem, Israël

Om 6:15 uur opgestaan omdat we voor vertrek toch nog even naar de Carmel Market willen. Deze gaat al om 7:00 uur open en Frank gaat de stad niet uit voor hij zijn granaatappelsapje heeft gehad. HIHIHI.  🤣🤣 Na een bakkie lopen we even over zevenen richting de markt. Ze zijn al druk aan het uitstallen en dat is een werk als je ziet hoe groot die kramen zijn. De geur van kruiden en verse groenten komt je tegemoet. Alles ziet er nog zo mooi uit zonder dat Jan en alleman erin heeft lopen graaien. Voor we van de markt aflopen kopen we nog wat verse broodjes, ze zijn zelfs nog warm en ..... ja daar komt tie...... een vers geperst granaatappelsapje. Al lurkend lopen we terug naar ons appartement. We eten alvast 1 broodje, die andere gaat mee voor onderweg, en drinken de laatste jus op het dakterras op en dan wordt het toch afscheid nemen van Tel Aviv. Nou, een ding gaan we niet missen en dat is het bed.

Het is ongeveer 5 minuten lopen naar de bushalte. We nemen bus 10 naar Avidor trainstation. Gisteren hebben we bij een klein winkeltje twee RAV-KAV kaarten gekocht (net als onze OV kaarten) en daar 50 shekel (€ 13.15) op laten zetten. Een busritje binnen de stadsgrenzen kost 5.90 Shekel  (€ 1.55). Je hoeft hier alleen maar in te checken en dus niet zo als bij ons ook uit te checken ander betaal je dubbel. Na een ritje van ruim een kwartier komen we aan bij het station. Tijdens de rit zien we nu wel hoe gezellig het is in de stad nu de winkels weer open zijn. Je hebt gelijk een hele andere sfeer. Als we het station binnen lopen moeten de koffers en tassen door een scanmachine, een kleine versie van wat er op Schiphol staat. We kopen een kaartje bij het loket en vervolgen onze weg naar platform 3. So far, so good. We moeten overstappen op het vliegveld. Wat een chaos als iedereen tegelijk uit die bomvolle trein stapt. Gelukkig zien we iemand die ons kan vertellen welke trein we nu moeten hebben en laat die nou op hetzelfde platform staan naast diegene waar we uitgestapt zijn. In no time zijn rijden we richting Jeruzalem. Het is niet dezelfde route als die ik had uitgevogeld maar ach, wie zeurt er als je er maar komt. Eenmaal aangekomen in Jeruzalem op station Yitzhak Navon krijg ik het toch wel een beetje benauwd. Ik had toch echt een ander station op mijn uitdraai staan en Google, my best friend, kan ik nu niet om raad vragen. Bij het tourist information hokje worden we super geholpen. "Nee hoor", zegt dat meisje, "U heeft per ongeluk wel de snelste route genomen en ik ga u vertellen hoe u bij u appartement kan komen". Als we boven het station uitlopen staat er een tram voor de deur en 4 haltes verder is ons verblijf. Gevonden.....😊

Het is nog maar 12:00 uur en we mogen er pas om 15:00 uur in dus de koffertjes op de trap achtergelaten en de stad in. We lopen zomaar een stukje op en voor we het weten staan we in Old Jeruzalem. Na wat trappen naar beneden komen we in een mega grote bazaar terecht. Ondergrondse gangen met piep kleine winkeltjes vol met snoep, kleding, sieraden, prullaria en kustwerken. 🙃 Er kwam geen eind aan en ineens was daar de Westwall oftewel de Klaagmuur. Daar moeten we natuurlijk even bij geweest zijn. Gewapend met een vestje (voor de blote schouder) en een sjaal (voor de blote knieën) loop ik het vrouwen gedeelte op. Het is er druk, de muur staat vol biddende mensen die hun hand op de muur leggen en er briefjes met wensen instoppen. Dat is wel een lastig klusje want alle kiertjes zitten bomvol met papiertjes. Twee maal per jaar worden deze briefjes eruit gepeuterd en begraven op de Olijfberg. Weggooien is een doodzonde.  Frank loopt ook even het herengedeelte in waar het trouwens wel een stuk rustiger is dan bij de dames. We lopen terug via één of andere muur waardoor we de buitenwijken van Jeruzalem kunnen zien. Het is bloedheet en omdat we een flink eind naar beneden zijn gelopen moeten we nu klimmen. Uiteindelijk komen we weer binnen waar we de bazaar hadden verlaten. We nemen halverwege een ander gang en worden door een Armeense koopman aangesproken. Of Frank even "Speciale aanbieding" en "Handgemaakte juwelen" in het Nederlands wil opschrijven. Natuurlijk is dit een lokkertje en wij trappen daar nog in ook. Ik krijg als bedankje twee kralen die hij speciaal voor mij aan elkaar maakt. En dan komt de aap uit mouw...... Of we daar dan ook niet zo'n mooie ketting bij willen kopen, voor maar 600 Shekel (€160 ) is hij van mij. No way.... we bedanken en gaan er snel vandoor. We komen er bij de Damascus Gate uit en vinden snel onze weg terug.

Het appartement, Liora Studio´s,  waar ik de toegangscode via een SMS van heb ontvangen ziet er leuk uit. Natuurlijk ben ik gelijk even op het bed gaan liggen. Ik denk dat wij hier heel gelukkig van gaan worden. Tijd voor een koud biertje die we net gehaald hebben en omdat we toch even moeten chillen gelijk de wasmachine aangezet. Op internet een grote supermarkt opgezocht die maar 9 minuten lopen bij ons vandaan is en daar wat boodschappen gehaald voor het ontbijt en voor vanavond. Het worden Hot Dogs. 🌭  Lekker op het balkonnetje opgepeuzeld, wie doet je wat. De rest van de avond doen we rustig aan. Morgenochtend hebben we een ook hier weer een gratis wandeling met een gids op het programma staan.

1. Floris:
    3 oktober 2019
    Wat een avontuur weer! We genieten weer volop mee van je reisverslagen! Blijf genieten!!
  2. Monika Geutjes:
    3 oktober 2019
    Van mij ook blijven genieten daar..doe ik ook net als Floris van jullie Avontuur!
    Liefs Moontje 💋💋💋
  3. Cenda:
    3 oktober 2019
    Wat heb je er weer een leuk verhaal van gemaakt. Indrukwekkend allemaal hoor! Geniet van jullie tijd! Xx
  4. Jan:
    3 oktober 2019
    Erg mooi verhaal. indrukwekkend.
    Nog heel veel plezier
  5. Marina:
    3 oktober 2019
    leuk om te lezen allemaal! wat is die houten brug daar bij de klaagmuur? de direkte omgeving vd muur ziet er wat "in aanbouw" - achtig uit met die stijgers of lijkt dat alleen maar zo? ik heb al veel praktische info genoteerd voor onze trip in voorjaar, bedankt!
  6. Hanny:
    3 oktober 2019
    Heel mooi allemaal, geniet er maar van.