Dag 6: Leuke rondwandeling door de oude stad.

3 oktober 2019 - Jeruzalem, Israël

Wat heb ik heerlijk geslapen. Nee, de rest van de details bespaar ik jullie. Al kijkend naar de verkeerschaos eerst een bakkie gedaan alvorens we een eitje gingen bakken. Eieren, daar kun je me onder begraven. Het maakt niet uit hoe ze gebakken of gekookt zijn. I love them!!!! Vandaag gaan we onder begeleiding van een gids een tour door de Oude Stad doen. Dit doen we via Sandemans free tours. Je moet je via internet aanmelden en bij het verzamelpunt, in dit geval de Jaffa Gate, krijg je dan een nummer zodat je bij de juiste groep wordt ingedeeld. Echt een aanrader. Vandaag hadden we Yoni als gids. Een jongeman die goed en verstaanbaar Engels sprak. Hij hield de groep goed bij elkaar want het is binnen de muren van de Oude Stad erg druk. Je hebt hier 4 kwartieren; de Joodse, Christelijke, Islamitische en Armeense. We worden door allerlei gangen geleid en hij laat ons zien waar 2000 jaar geleden de oude muur heeft gestaan. Er is een deel zichtbaar de de rest zit onder de nu bestaande stad. Op sommige plekken hebben ze roodkleurige stenen gelegd zodat je kan zien waar de muur heeft gestaan. Ook brengt hij ons naar een uitkijkpunt waar je de klaagmuur kan zien. Gisteren zijn we al binnen geweest maar nu horen we dat ze ervoor een Visitors Centre aan het bouwen zijn, vandaar de bouwactiviteiten die zichtbaar zijn op de foto´s van de klaagmuur. Het wordt dus steeds meer toeristisch.  Als we door alle kwartieren gelopen zijn met de nodige uitleg geven we wederom 30 Shekel fooi en bedanken Yoni voor zijn uitleg.

Als we terug lopen richting ons appartement worden we wederom gek van al het getoeter in het verkeer. Wij zijn nog nooit in een land geweest waar ze om alles toeteren, zelfs als het stoplicht rood is. Niemand heeft geduld en ze blokkeren hier gewoon het kruispunt. Echt schijt aan de rest van de weggebruikers. We kijken onze ogen uit. Eénmaal thuis gaan we gelijk naar Booking.com. We hebben namelijk net gehoord dat het woensdag 9 oktober Yom Kippur is. Om gek van te worden al die feestdagen. Op Yom Kippur of Grote Verzoendag gaat heel Israël dicht, echt letterlijk dicht. Zelfs het vliegveld inclusief luchtruim wordt gesloten. Niemand mag de weg op en ook het OV ligt stil voor 24 uur. Alleen politie en ambulances mogen rijden. Op deze dag gaat iedereen met de fiets, step of ander niet gemotoriseerd de snelweg op. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Verder eten of drinken ze 24 uur niet, dragen geen leren schoenen, hebben geen seks en dragen witte kleding. En laten wij nou net de pech hebben dat dit voor ons een hotel wissel dag was. Nadat we de lodge waar we 9 oktober zouden logeren hadden gemaild werden we keurig gebeld en ook hij zij dat we beter bij de Dode Zee konden blijven. Reizen is op die dag uit den boze. We mochten het gelukkig kosteloos annuleren, wat we dan maar gedaan hebben. Het hotel bij de Dode Zee dat we voor 3 dagen hebben is helaas vol dus nog maar een nachtje bij de buren aldaar geboekt. Kunnen we lopend af.

We zijn nog wat door de buurt wezen struinen maar zien niet echt iets waar we willen eten. Wat is er mis met thuis wat aanklooien, het is tenslotte vakantie. Niets moet, alles mag. We halen bij "onze" supermarkt kipfilet en wat groenvoer en bereiden zo een smakelijke maaltijd voor. Ondertussen draait was nr 2 van deze vakantie, hebben we morgen alles weer lekker schoon. We gaan niet te laat naar bed want de wekker staat morgen op 06:15 uur. We gaan iets doen wat we nog nooit eerder gedaan hebben maar daarover morgen meer. 😉

1. Floris & Paulien:
    4 oktober 2019
    Dank voor jullie verhaal weer! Ik zou helemaal leip worden van al die feestdagen dat je eigenlijk niks kan doen. Blijf genieten!
  2. Paulien Hoge:
    4 oktober 2019
    Gelukkig kon je om boeken, nu nog witte kleding en geen leren sandalen en uhhh gewoon slapen...dan doen jullie goed mee met de grote verzoendag
    Prachtige foto's! Lekker genieten!
    Hier harde wind en regen....
  3. Marie-Louise:
    4 oktober 2019
    Je maakt me nieuwsgierig.
    Ik kijk uit naar het volgende verslag!