Dag 7: Weer een ervaring rijker!!!

4 oktober 2019 - Jeruzalem, Israël

Voor de wekker wakker maar dat is bij mij niet zo moeilijk. Hoe laat ik er ook uit moet, altijd op tijd wakker. Het is 06:15 uur als ik Frank een bakkie koffie op bed serveer. We kijken tijdens dit bakkie even het NOS journaal van 20:00 uur zodat we weer bij zijn wat er in eigen land gebeurt. Het weer slaan we over. Nee, ik zal niet hardop vertellen dat het hier weer 30 graden wordt. 😱 Deed het nou toch!!! Serieus, het weer is hier in oktober helemaal geweldig. Dat zeggen ook de mensen hier. Het voor- en najaar is de beste tijd qua hitte. In de zomer ga je "dood". Na een broodje uit de poot, lees hand, gaan we op pad. Om 09:00 uur gaan we een Segway tour van twee uur doen in het Peace Forest wat uitkijkt over Jeruzalem. Dit is iets wat wij nog niet gedaan hebben en geloof me...... we hebben al héél veel dingen gedaan. Het is een kleine 40 minuten lopen naar het verzamelpunt en daar blijkt dat wij de enige zijn. De andere 3 die zich opgegeven hadden komen niet opdagen. Lucky us. 🤗 Als eerste moeten we een papier ondertekenen dat je dit doet op eigen risico. Logisch. Daarna krijgen we uitleg en moeten we samen met de gids oefenen op het terrein. Als je opstapt even je balans vinden dan je lichaam naar voren hellen en daar ga je. Sturen doe je door je handgreep naar recht of naar links te bewegen dus niet net als een fiets je stuur om te gooien. Het is even wennen maar dan gaat hij lekker. We rijden keurig achter de gids aan naar het eerste uitkijkpunt. Je moet wel goed opletten dat je nergens tegenaan rijdt want je wielen naast je voeten steken best nog wel uit. We hebben een prachtig uitzicht over de oude stad, de Olijfberg de de wijken eromheen. We krijgen weer de nodige informatie en onze gids neemt nog een mooie foto van ons met op de achtergrond dit tafereel. We rijden door naar het volgende uitzichtpunt waar we door de mist Jordanië kunnen zien liggen en een klein stukje van de Dode Zee. Als we verder rijden krijgen we het al aardig onder de knie. Ik ga op een gegeven moment zo hard dat mijn Segway begint te trillen als waarschuwing. Frank zegt tegen de gids dat ik op de fiets, back home, ook zo'n scheurijzer ben. Nou lekker dan.....  😉 We rijden de berg weer af naar het verzamelpunt en dat is lastiger dan omhoog maar ook dat doen we zonder brokken. Echt, mocht je dit ooit overwegen: DOEN.

We lopen, een broodje met choco koekjes etend, weer terug en zijn een ervaring rijker, wat is dit gaaf zeg. Onderweg doen we de laatste boodschappen voor de tijd dat we hier nog zijn. Vanavond begint de Shabat en dan zijn morgen weer alle winkels dicht. Dan merk je wel hoe verwend wij zijn dat er supermarkten 365 dagen per jaar open zijn in Nederland. We gooien het thuis even af en lopen vervolgens naar de grootste markt van Jeruzalem, de Mahane Yehuda Market. OMG wat een mensen massa, niet normaal..... Het stikt ook hier van de kramen vol met groenten, baklava en gedroogde kruiden. Er is bijna geen doorkomen aan. Dit is natuurlijk ook de verkeerde tijd want de bevolking doet nog even zijn laatste boodschappen voordat ze vanavond met de hele familie gaan eten. Na een klein uurtje houden we het voor gezien en lopen via een andere route terug. We beginnen "onze" wijk al aardig te kennen. De rest van de middag doen we rustig aan, draaien nog een was en lezen wat.

Na een verfrissende douche en de leftovers van gisteren gegeten te hebben gaan we Jeruzalem by Night verkennen. Het schijnt bij de klaagmuur met name op de avond van Shabat heel druk te zijn. Niets is minder waar: je wordt bijna onder de voet gelopen door Joodse mannen die letterlijk rennen naar die muur. Als we ook bij de muur aankomen, is het een drukte van belang. Nu is het juist op het mannengedeelte drukker. We aanschouwen dit even en lopen dan verder door de Oude Stad die nu prachtig verlicht is. Ze doen hier het hele jaar aan "Kerst" 😜 zoveel lampjes zie je door de hele stad. Witte slierten verlichting langs muren en gekleurde gedraaid om lantaarnpalen. De kuitspieren beginnen protest aan te tekenen. We zijn de hele dag al naar beneden en naar boven aan het lopen in de stad en ook hier, in de Oude Stad, is het niet veel beter. Zoveel stenen stapjes die ook nog eens glad zijn. We zijn er klaar mee en lopen, lees klunen/slenteren, weer naar ons appartement. Het was weer een geweldige zonovergoten dag. Alleen al dat getoeter om je heen, wij kunnen daar maar niet aan wennen. Maar als Shabat in de namiddag begint is de stad in stilte gehuld. Er rijdt geen bus en ook het aantal auto's is minder dan de helft aanwezig op de weg. We drinken nog wat op het balkon terwijl wij genieten van al het geklungel beneden ons. Er is een grote parkeerplaats waar veel auto's driedubbel en dwars geparkeerd staan. Als er dan een auto moet uitparkeren is dat een gevecht en voor ons een leuk schouwspel. Morgen is onze laatste dag in Jeruzalem.

1. Paulien Hoge:
    5 oktober 2019
    Wat een activiteiten maar jullie zien mooie dingen. Mooie foto's! Veel plezier
  2. Karin:
    Leuk met die Segway op pad! De helmpjes staan jullie ook schattig 😂
  3. Cenda:
    Ziet er weer mooi uit!
  4. Marina:
    prachtige foto's!
    gaan jullie - buiten de klaagmuur - nog naar andere historische plekken (christelijke, joodse, islamistische)?
  5. Jan:
    5 oktober 2019
    Wederom een fantastisch verslag en hele mooie foto's. Veel plezier verder
  6. Jeanette:
    7 oktober 2019
    Prachtig verslag en dito foto's. Wat een mooie reis weer.