Dag 8: Onze indruk van Jeruzalem

5 oktober 2019 - Jeruzalem, Israël

Vandaag geen wekker maar dan ben je ook gewoon weer om 06:30 uur wakker.  😲 Lekker rustig in het ochtendzonnetje op het balkon ontbeten alvorens wij in de voetsporen van Jezus gaan treden. Daarvoor moeten we wel weer naar het oude gedeelte van Jeruzalem. We kennen ondertussen de weg op ons duimpje. We komen de Oude Stad binnen via de Damascus Gate waar het alweer een drukte van belang is. Dit is het moslimkwartier en hier zijn dus wel alle winkeltjes open op Shabat. Het moslimkwartier is de grootste van de 4 en het meest bevolkt. We lopen richting de Lion Gate en komen halverwege op de "Via Dolorosa" wat Latijns is voor "De Kruisweg"..... Dit schijnt dé straat te zijn waar Jezus, na zijn ter dood veroordeling, een lijdensweg heeft moeten afleggen met een kruis op zijn rug. Ik ben niet gelovig hoor maar als je door deze straatjes loopt krijg je toch een beetje het idee hoe dat moet zijn geweest. Nadat Hij was gestorven aan het kruis is Hij er door 2 vrienden heel voorzichtig vanaf gehaald. Door hen en zijn moeder Maria op de "Steen van Zalving" neergelegd en daar gebalsemd en nog dezelfde dag begraven. Tot zover een kleine cursus "in de voetsporen van Jezus". Als wij de Church of the Holy Sepulchre (Kerk van het Heilige graf) binnenlopen zie je deze steen gelijk. Er staan mensen te dringen om deze steen te mogen aanraken en zelfs te kussen. Indrukwekkend!!! In het midden van deze kerk staat een graftombe waar Hij begraven zou liggen. Voor de ingang van deze tombe staat een ellenlange rij mensen. Wij hebben geen zin om uren in de rij te staan dus dat slaan we over. Wil je dit wél zien moet je heel vroeg in de ochtend gaan. Helaas is op vrijdag en zaterdag de Tempel Mount gesloten voor publiek dus de gouden koepel en de ernaast gelegen Al-Aqsamoskee hebben we alleen van een afstand kunnen fotograferen. Ook weer iets om rekening mee te hoeden. 🤔  In de afgelopen dagen hebben we alle kwartieren belopen. De Armeense is het kleinst en het rustigst, het moslimkwartier het drukst en het Christelijke- en Joodse Kwartier zitten daartussenin.

We laten de Old City voor wat het is en lopen, in de nog steeds rustige straten, naar huis. Het begint een beetje te betrekken met hier en daar een donkere wolk. We hebben een aardig groot gedeelte van de stad belopen en wat ons is opgevallen is dat deze stad echt smerig is. Overal ligt zwerfvuil, mede door de vele zwerfkatten en héél veel vogelpoep. De mensen zetten als de dag begint gewoon hun terras erbovenop. Het getoeter had ik al genoemd en buiten de Old City en de grote markt is er niet zo veel te beleven. De mode hier is niet te vergelijken met de onze dus ook hier is de creditkaart in de portemonnee gebleven. Happy Franky. 😁 Je moet hier zeker geweest zijn maar drie volle dagen is genoeg. Mocht je langer in Jeruzalem blijven dan kun je uitstapjes maken naar bv. Tel Aviv of de dode zee. Ze worden bij alle gates van de oude stad aangeboden.

In het centrum van de stad waar wij ook verblijven heb je de Joel Moshe Salomon Street. Een straat vol met omgekeerde paraplu´s, hangend boven je hoofd, die je welkom heten en aangeven dat hier juweliers, galerijen en andere kunstwinkeltjes zitten. (zie foto) Erg leuk om te zien. Met het appartement in zicht begint het te donderen boven ons hoofd. Net op tijd binnen om de was binnen te halen ondanks dat we naar 4 hoog moesten lopen. De lift is namelijk al twee dagen stuk. 😧 Het regent even hard maar het blijft warm. Als de bui voorbij is kunnen we weer heerlijk genieten op het balkon en van de parkerende mensen of in ieder geval het gebrek aan het kunnen daarvan. Het lijkt Bananasplit wel. 😂 Morgenochtend gaan we een auto huren en rijden we via een omweg naar Ein Bokek aan de dode zee.

1. Bak Ria:
    6 oktober 2019
    Wat een mooi verhaal weer ik geniet er zo van dank jullie wel
  2. Wiesje blaauw:
    6 oktober 2019
    Geweldig weer!!!
    Ik geniet zo van je verhalen!
    Veel plezier aan de dode zee.
  3. Jeanette:
    7 oktober 2019
    De foto's geven een mooie indruk. En de paraplu's zijn zo vrolijk.