Dag 5 (Sint Maarten 2021)

5 november 2021 - Philipsburg, Nederlandse Antillen

Ja, wij zijn gewend en worden weer op een normale tijd wakker. Tijdens het koffie kopje op het terras voor de één na laatste keer dat zelf monitor formulier ingevuld en na een het ontbijt lopen we naar Simpson Bay. Het is alweer warm en goed ingesmeerd komen we na een half uur lopen aan bij Rhino Tours aan. We zijn wat te vroeg en gaan op een bankje kijken hoe de mannen onze bootjes vaarklaar maken. Het zijn een soort van waterscooters maar dan met een buitenboord motor. We zijn een groep van 10 personen en als we de nodige instructies hebben gehad mogen wij opstappen in bootje nr 5. Eerst een paar rondjes varen voor de kust waar iedereen op de foto wordt gezet. Het is ook overal hetzelfde…… 🙈 Als alle 5 de bootjes hun foto moment hebben gehad gaan we in één rij achter onze gids aan. De zon schijnt en het water is niet heel ruw. Het is een leuke tour die ook nog langs een volgend verblijf van ons komt, nml. Les Temps de Cerisis in Grand Case. Leuk om het vanaf het water te zien. We varen nog een klein stukje door voor we alle bootjes aan elkaar vast leggen om 40 minuten te gaan snorkelen. Ook ik, die niet zo happig is op vissen, ga het water in. Die zee is zo lekker qua temperatuur en ziet er zo blauw uit dat je er wel in moet. We zien mooi gekleurde visjes en heel langzaam herstelt het koraal zich na orkaan Irma. En dan moet je dat bootje weer inklimmen. Frank lukt het wel maar mij……….Ik heb hulp nodig van onze gids die je precies kan uitleggen hoe het moet en met een extra handje kwam ook ik er op. 🙄 Ben ook zo lenig als een deur en een linker heup die niet meewerkt en dan is het plaatje compleet. Op de terugweg mogen we allemaal wat extra gas geven en hoeven we buiten de lagoon niet in een rijtje te varen. Dat is zo leuk, we kunnen er geen genoeg van krijgen. Wat ons wel opvalt is de vele beschadigde huizen en alle bootwrakken die hier nog in het water en op de kant liggen. Bij navraag aan onze gids blijkt dat de meeste mensen er simpelweg geen geld voor hebben om te bergen of te repareren. Je huis verzekeren hoort hier niet tot de standaard. Aan alle leuke dingen komt een eind en na drie uur varen en snorkelen komen we weer terug bij het begin. We besluiten toch de foto te kopen en geven een tip aan onze gids. Hebben we toch het idee dat we bijdragen aan alle ellende die ze hier hebben meegemaakt.

Na een uurtje chillen en een heerlijke douche om dat zout eraf te spoelen lopen we voor de tweede keer deze dag naar Simpson Bay. Dit keer moeten we verzamelen in de Marina Aria want we zijn nog niet klaar met het water, we gaan een Sunset Tour doen.

Als we aankomen is het er al lekker druk. De zon schijnt maar er zijn ook veel wolken. Even gauw een schietgebedje doen dat we de zon wel zien zakken. 🙏 Als iedereen zijn blauwe polsbandje heeft gehaald en plaats heeft genomen op de Lambada wordt het zeil gehesen. Dit is tevens het teken dat de bar is geopend en dat is niet tegen dovemansoren gezegd. Binnen no time staat er een rij bij de bar. De mannen van de crew komen langs met fruit, chips, kaas, brood en gevulde selderij. Ondertussen zijn de meeste mensen gaan staan en zien we de zon gelukkig wel zakken. Het zijn mooie foto´s geworden. We kletsen wat met de mensen om ons heen. De meeste zijn Amerikanen en hier en daar hoor je wat Nederlanders. Op deze boot zijn ook twee mensen die we vanmorgen bij de Rhino Safari hebben gezien en een jong stel, zij zijn op huwelijksreis, die we bij de rumfabriek hadden ontmoet. De rest van de tijd kletsen we met hun. Zo leuk om verhalen en belevenissen van andere mensen te horen. Na anderhalf uur zit het erop en nemen we afscheid, wie weet zien we ze nog ergens anders op dit kleine eiland.

Thuis gaan we voor de laatste keer op ons terrasje zitten. We hebben nieuwe buren gekregen die zich komen voorstellen. Jawel, Amerikanen. Morgen op ons gemak inpakken en gaan we voor twee nachtjes naar Philipsburg, de hoofdstad van de Nederlandse kant en wel in het Holland House Beach Hotel.

1. Wiesje blaauw:
    5 november 2021
    Wat een prachtige zonsondergang!!!!
    En wat een leuke bootjes, nooit gezien!
    Veel plezier in het Holland house 🏖
  2. Marie-Louise:
    5 november 2021
    Wat een leuk verslag en mooie foto van dr zonsondergang.
    Lekker genieten met mooi weet
  3. Van Galen Marina:
    6 november 2021
    Weer een mooie dag.. ik geniet van jullie mooie verhalen.. ben ik voor mijn gevoel weer een beetje dichtetbij
  4. Petra Broertjes:
    7 november 2021
    Wat een heerlijke vakantie!!
  5. Linda:
    9 november 2021
    Leuke foto van jullie op dat bootje. Het ziet er mooi uit daar. Lees jullie verhalen met plezier. Hier zitten we in herfstweer. Geniet er nog maar even van!