Dag 6, Portmagee

9 juni 2022 - Portmagee, Ierland

We worden wakker van de regen en het getik van de luxaflex tegen de ramen aan. Het stormt buiten dus duiken we nog even dieper onder de wol. Als het dan echt tijd wordt om de dekens in te wisselen voor kleding krijg ik een email dat de boottocht is afgelast vanwege het weer. Er wordt wel een alternatief geboden. Een korte tour in het kanaal en naar Puffin Island. Het is ondertussen droog geworden maar het waait nog stevig. Na het ontbijt en de rest van de ochtendtaferelen rijden we naar de haven. Daar krijgen we te horen dat de kapitein het er toch op gaat wagen maar dat het wel een kletsnatte wilde tocht gaat worden. Het alternatief doen ze pas in de middag. We besluiten ervan af te zien. Een bootitrip moet wel leuk zijn en niet dat je alleen met de hoofd in je capuchon zit weggedoken. Er staat nog een mooie rit op het programma waar we nu meer de tijd voor kunnen nemen maar eerst nog even langs de supermarkt voor een flesje bubbels. We hebben de Jacuzzi ook voor vanavond besproken. En bij de jacuzzi hoort nou eenmaal bubbels. 😋 Bij de kassa vertelt de caissière dat we nog 10 minuten moeten wachten. Je mag in Ierland pas alcohol kopen vanaf 10:30 uur. Staan we dan met ons goede gedrag. 🤣

Als de fles koud staat, broodje voor onderweg gesmeerd is en de blaas geleegd gaan we op pad. We gaan de Skellig route rijden. Eerste stop is Valencia Island. Valencia is een eiland aan de westkust van de The Ring of Kerry. We gaan de brug over en rijden naar de top van Geokaun Mountain. Het hoogste punt van Valentia is 268 meter. We betalen 6 EUR om de weg naar de top te mogen rijden. Onderweg zijn er 3 stopplaatsen :
Op de onderste stopplaats lopen we een korte wandeling (200 meter) naar de Fogher Cliffs , die bijna 200 meter hoog reiken.
Op de middelste stopplaats (Carraig na Circe) lopen we een lusvormige wandeling rond de top van de berg (1600 meter). Het is zwaar bewolkt en we waaien bijna uit onze verschoning maar wie doet ons wat. Het uizicht is prachtig.
Op de top zijn er twee uitkijkpunten (Miner’s View en Shepherd’s View) met talrijke informatieborden over wat je er kan zien.

Na de nodige foto's gaan we verder volgende stop: Cromwell Point Lighthouse.De weg naar de vuurtoren is smal en gaat met enkele haarspeldbochten naar beneden (15%). Gelukkig zie je de tegenliggers al van op afstand aankomen, zodat (één van beiden) tijdig een passeerplaats kan uitkiezen. De vuurtoren dateert van 1841. De weg erna toe was leuker dan de vuurtoren.

Als we richting de ferry rijden die ons van het eiland overzet naar het "vaste land" is het net of we door een regenwoud rijden. Veel varens, grassen en bloemen. Heel bijzonder. De ferry doet er 5 minuten over en kost €9,-

Heel langzaam begint het lichter te worden, alleen die wind.....🌬 we rijden door het plaatsje Caherciveen wat een leuke sfeer uitstraalt.  Volgende stop is Cafe cois tra (Ballinskelligs). Hier parkeren we auto voor een mooi uitzicht op de ruïne van dit 16 eeuwse castle ballingskelligs. We lopen een stukje over het strand en dan is daar de zon. Vandaag is dus zo'n dag waarin je in korte tijd 4 seizoenen hebt. Bij het café scoren we nog een ijsje voor we verder gaan. Nog een snelle stop bij Ballinskelligs Abbey. Ook dit is een ruïne uit de 12 eeuw. Hier liggen nog graven van oudsher maar er worden tot op heden ook nog overledenen bijgezet. We rijden verder naar Waterville. Gisteren al even een snelle stop gemaakt voor een foto met Charlie en nu wandelen we over de mooi aangelegde wandelpromenade. De wind zorgt ervoor dat de golven hard en hoog tegen de rotsen aan beuken. Mooi gezicht. Na een half uurtje rijden over weggetjes met adembenemend uitzicht lunchen we in Portmagee. Als we 15:30 onze kamer weer betreden gooit Frank de laatste was erin en rangschik ik de koffer weer. De wind voert nog steeds de boventoon dus de was is in no time droog. Was hij toch nog ergens goed voor. Erin zitten was geen optie, te koud. Langzaam moeten we ook de restjes opmaken en draaien we een broodje gezond in elkaar. Niets mis mee toch???

Van 20:15 uur tot 22:30 is de jacuzzi van ons. Normaliter zouden we voor deze twee dagen €100,- kwijt zijn maar omdat verder niemand gebruik maakte van de jacuzzi hoefde we maar €50,- af te tikken. De Ierse mentaliteit bevalt ons wel. Ze zijn aardig, relaxt en niets is ze te veel.  Morgen de andere helft van de Kerry Ring inclusief een waterval

1. Bak Ria:
    10 juni 2022
    Wat geniet ik van jullie verhalen. Zo mooi dank jullie wel
  2. Van Galen Marina:
    11 juni 2022