Dag 8, Cork

12 juni 2022 - Midleton, Ierland

Boven de pub slapen had gisteren een voordeel maar vanmorgen zeker niet. Vanaf 04:00 uur was er leven onder ons raam. De vuilnis werd opgehaald. Leeg fust werd naar buiten gerold en nieuw werd geleverd. Dan maar vroeger aan de koffie. Na die fantastische T-bone gisteren nemen we een klein Engels ontbijt. Om 09:00 uur zitten we in de auto op weg naar Cork. Na 20 minuten rijden we deze 2 na grootste stad van Ierland binnen. Hier wonen zo'n 125000 mensen en ligt aan de rivier de Lee. We struinen wat rond door het centrum, bezoeken de Engelse Market en drinken een cappuccino voor we aan free walk beginnen. Elke zaterdag om 12:00 uur kun je met een gids wandelen. De tour duurt 90 minuten en laat ons voornamelijk de oude stad zien. Er is niet zo heel veel van over behalve wat plaquettes op straat die verwijzen naar hoe de straten vroeger heetten. Onze gids Nasane spreekt snel en is soms moeilijk te verstaan. Wat wel een leuk verhaal was is dat men vroeger bang was om levend begraven te worden. Als je ziek was hadden ze twee manieren om te kijken of je dood was. 1: een spiegeltje voor je mond en kijken of er condens op komt. 2: met iets scherps je tong aanraken en kijken of je reageert. Maar stel nou dat je in coma lag dan reageer je niet op beide. Daar hadden ze wat op bedacht. Als je dus zogezegd dood verklaard was kreeg je touw om je vinger dat op zijn beurt vast zat aan een bel op je grafsteen. Werd je dan toch wakker kon je bellen wat dan gehoord werd door de graf bewaarder. Is dat niet bizar. 😱

Het is gelukkig nog steeds droog als we na de tour naar de auto lopen. Ka-ching €16,50 zegt de betaalautomaat als ik het kaartje erin doe. Niet bij nadenken.......

Het is druk in de stad en onze navi laat regelmatig oranje en rode streepjes zien als we onze weg vervolgen naar de Cross River ferry. We nemen hier de boot, niet omdat het moet maar omdat we dat zo leuk vinden. Voor €7,- brengt hij ons naar de overkant. Eenmaal aan de overkant zijn we met 20 minuten bij ons hotel in Midleton. We gooien nu alle tassen en de koffer op de kamer, straks herinpakken omdat we morgen de auto in gaan leveren.

Onze laatste tour vandaag is 15 minuten lopend van Midleton Park hotel. We hebben een tour geboekt bij de Jameson distilleerderij. De groep bestaat uit zo'n 40 personen. We beginnen met een korte film welke soorten whiskey ze brouwen. Dan krijgen we de oude brouwerij te zien. Hier wordt al jaren geen whiskey meer gebrouwen maar het is wel ontzettend leuk om te zien hoe het er vroeger aan toe ging. Het enige wat ze hier nog brouwen  zijn 5 vaten speciale soorten whiskey's per week. De grote brouwerij vult 2000 vaten per dag. Niet normaal toch. Onze favoriet Jameson wordt 3x gedistilleerd en ligt 1 jaar en 1 dag in een vat. Na de rondleiding is het tijd om te proeven. Er staan 3 kleine glaasjes en een glas water voor iedereen klaar.  Een Schotse,  een Amerikaanse en een Jameson. Nou drinken wij onze Jameson nooit puur maar dit is wel de enige die wij te drinken vinden met die andere kun je beter je ramen lappen. 😜 Als laatste mag je nog een lekker drankje halen en dat is Jameson met ginger-ale en lime.

We lopen weer terug. De grote koffer vast vol gestopt, de rest gesorteerd en dan is het alweer tijd voor het diner. We maken het niet laat er staat een lange rit op het programma.

1. Floris & Paulien:
    12 juni 2022
    Een tour bij Jameson wow gaaf hoor; ik ben toch echt wel jaloers nu! Dank voor het heerlijke verslag wederom!
  2. Van Galen Marina:
    12 juni 2022
    Jullie begrijpen dat ik niet zo jaloers ben als Floris.. maar wel interessant natuuijk
  3. Marie-Louise:
    12 juni 2022
    Ik vind Whiskey ruiken en proeven naar spiritus.
    Wat een leuk verhaal over die bel.