Dag 9, onderweg naar Dublin

12 juni 2022 - Dublin, Ierland

Het blijft toch gek dat hoe vroeg ik mijn wekker ook zet ik altijd 10 minuten ervoor wakker ben. En vroeg stond hij; 05:30 uur om precies te zijn! Vandaag staat er een lange rit van 350 km op het programma. We rijden zonder snelwegen dus dat wordt een lange dag. Ook moeten we straks afscheid nemen van onze Seat. 😔 maar zo ver is het nog niet.

We beginnen met een goed ontbijt en smeer daar gelijk ook wat broodjes voor onderweg. We krijgen zelf een klein papieren tasje van de serveerster. Een doggy bag bij het ontbijtbuffet?? Nooit meegemaakt. 07:50 uur zitten we gewassen, gepoetst en met gevulde buikjes in de auto.

Onze eerste stop is Lough Tay Lake. Dit meer ook wel Guinness Lake genoemd ligt op 3 1/2 uur rijden van hier. Het weer is prachtig, 14 graden en het is nog rustig op de weg. N en R wegen wisselen elkaar af. Wat is het toch mooi hier. Na twee uur gereden te hebben rijden de het plaatsje Fern in. Midden in het centrum staat de ruïne van Ferns Castle. Gebouwd in 1220, verwoest in 1649. We strekken hier even de benen en ik maak gelijk wat foto's. We vervolgen onze weg. Het laatste stuk is één en al bocht en berg op en af. Na iedere bocht is het weer een verrassing wat er achter zit qua natuur, uitzicht maar ook zeker qua de prachtige huizen. We rijden in het Wicklow Mountains National Park waar we de R759 op rijden, beter bekend als de Sally Gab. Het weer is hier hoog in de bergen ondertussen ook omgeslagen. Het is bewolkt met hier en daar een bui en het is nog maar 8 graden. Als we in de buurt komen van Lough Tay Lake wijst onze navi ons verkeerd. De weg is dicht en er mogen geen auto's in. Dan maar lopen. We zien van alles maar geen meer. Terug naar de auto lopen is natuurlijk weer omhoog. 🥺 Als we een stukje doorrijden zien we eindelijk het beruchte meer. Met de nodige voorzichtigheid lopen we de kliffen op. Het waait hier stevig. Dit meer heeft inderdaad de kleur van Guinness.

We rijden verder over de Gab of Sally. Sally Gap is een bergpas op een hoogte van 500 meter boven de zeespiegel en is 25,4 km lang. Ineens worden de steile bergwegen verruild voor een soort plateau, een veenmoeras maar dan hoog in de bergen. Ik kan het niet zo goed omschrijven maar het was wel heel apart. Na dit stuk land dalen we wat af en wordt het droog, dat is mooi want navi zegt dat we er bijna zijn. Onze laatste stop die ironisch genoeg onze eerste van deze vakantie had moeten zijn; de Powerscourt waterval. De kosten voor dit park zijn €6,50 per persoon inclusief parkeren. Het is er redelijk druk en tot onze verbazing zijn er heel veel gezinnen met een bbq in de weer. Als we omhoog kijken houden ze het zeker niet droog en ook de temperatuur is niet om over naar huis te schrijven. En dan zien we de waterval. Hij ziet er prachtig uit zoals hij over de rotsen naar beneden valt. De Powerscourt waterval is een waterval in de rivier de Dargle bij Enniskerry, in het graafschap Wicklow in Ierland. De waterval is 121 meter hoog en daarmee de hoogste in Ierland. Ik schiet wat foto's en vragen iemand om ons op de foto te zetten.

Het loopt tegen 14:00 uur als we de auto richting het vliegveld gaan brengen. Na ruim een uurtje sturen is het dan zo ver en moeten we afscheid nemen van deze Seat Arona. Geen verkeerde auto en lekker zuinig in gebruik. We verzamelen al onze spullen, bestellen een taxi en 30 minuten later staan we voor ons overprijsde Grafton Hotel. Aanvankelijk hadden we een andere maar die werd geannuleerd vanwege vluchtelingen uit Oekraïne. Goed doel maar toen moesten we op korte termijn een ander hotel boeken. De kamer voldoet en heeft een balkon, nu het weer nog zodat we daar  kunnen zitten.  🤣🤣. We stallen onze spullen en duiken even de bar in. Na zo'n lange dag gaat er wel een Guinness in. We verkennen even de omgeving van het hotel maar het echte Dublin gaan we morgen onderzoeken. We eten vanavond bij The green Hen. We hadden deze bistro op internet gevonden en gereserveerd. Hier in Dublin is het namelijk de gewoonte om wel te reserveren. Geen hoofdgerecht maar twee voorgerechten. Google had niet gelogen, het is een super leuk restaurantje en het eten was fantastisch. Als we terug lopen nemen we even een omweg. Het is nog druk in de stad en gezellig. We zakken "thuis" nog even af met een door manlief gemaakt koffietje 😉 Morgen meer over Dublin.

Ps: voor wie dacht dat we vandaag naar huis zouden vliegen die heeft het mis. We slapen hier nog 4 nachtjes en gaan overmorgen een dagtour naar Noord Ierland doen. Wordt dus vervolgt........

1. Bak Ria:
    12 juni 2022
    Ik heb weer genoten
  2. Floris & Paulien:
    13 juni 2022
    Gaaf hoor die waterval! Mooi dat jullie die alsnog hebben kunnen bezoeken!
  3. Karin:
    13 juni 2022
    Geniet nog lekker van jullie laatste dagen
  4. Monika Geutjes:
    13 juni 2022
    Heerlijk om weer mee te mogen genieten van jullie toffe reis!! Geniet nog maar lekker van die dagen samen..😘😘