Dag 9, We gaan op safari.....

7 november 2022

05:45 uur galmt het woord Allahhhhhhh door de kamer. Het liefst stop ik nu mijn hoofd onder mijn kussen maar helaas, wakker is wakker. Ik heb relatief goed geslapen hoewel de buik nog wel wat pijnlijk aanvoelt. Om 05:30 uur maak ik Frank wakker met koffie, we moeten vandaag vroeg ontbijten. We zijn zelfs zo vroeg dat het buffet nog niet eens is uitgezet. Om 08:00 uur sluiten we onze (hand)bagage en zeggen we hotel Seyyida gedag. We lopen naar de ferry en op straat is het al een drukte van belang. Het is maar 5 minuten lopen en als we aankomen worden we naar een donkere wachtruimte gestuurd waar het al zwart ziet van de mensen. Nadat we onze spullen door de security band hebben gedaan en onze boardingpassen hebben laten zien brengt iemand ons naar een andere wachtruimte. We hebben namelijk VIP plaatsen gekocht. Je hebt een betere wachtruimte, mag eerst aan boord en de plaatsen zijn iets ruimer. De binnenkomende boot is op tijd dus 09:15 uur konden we boarden. In de VIP ruimte aangekomen zagen we dat er ook een buitendek was. Daar zijn we dan ook gelijk gaan zitten. Net op tijd want toen de economy class naar binnen mocht brak de hel los. Drommen mensen kwamen tegelijk naar boven en omdat er niet genoeg stoelen waren zaten ze overal op de grond. Het is heerlijk weer en na ruim anderhalf uur komen we aan in Dar es Salaam. Die krioelende menigte die aan boord zat wil zo wat over je heen als de deur open gaat. Eenmaal van boord staat er een leger aan taxi chauffeurs te schreeuwen: "Taxi sir, very cheap"! Regelneef die ik ben had ik bij de overtocht ook een taxi geregeld naar het vliegveld. Er staat inderdaad een man met mijn naam op een briefje. Alles is weer keurig geregeld.

We rijden dwars door Dar es Salaam. Onze eerste indruk: wat een chaos! Het is een vieze stad, veel te druk en overal getoeter van auto's en brommers die allemaal vooraan willen rijden. Je ziet om je heen nooit geen ongeluk maar er rijdt geen auto hier zonder schade. Rara hoe kan dat??? We hadden een lieve taxichauffeur. Wel grappig dat hij nog even moest tanken met ons erin, geen volle tank hoor; nee, 15000 shilling omgerekend nog geen €5,- (4.8 liter). Daar kom je ook niet ver mee. 🤣🤣 Toen hij ons afzette bij het vliegveld bleef hij een paar minuten staan om zeker te weten dat onze vlucht wel zou gaan. Met de crash van gisteren kon dat zo maar eens veranderen vertelde hij ons. Gelukkig vloog alles op tijd. Als je het vliegveld binnenkomt moeten je koffers door de x-ray, niet heel vreemd zul je zeggen maar na 3 minuten lopen richting de gate moest het weer. Waarom????

Na een uur en 10 minuten in een ATR-72 gevlogen te hebben landen we in Kilimanjaro. We mochten ook in deze toch wel kleine kist gewoon onze handbagage meenemen. Ze houden er hier vreemde praktijken op na. Zo lopen we van het vliegtuig naar de aankomsthal, staat daar een vrouw die onze boardingpas wil zien. Ik weet het niet hoor maar waar kunnen we anders vandaan komen. Ook hier moet onze bagage weer door de x-ray. Het valt ons op dat ze ontzettend veel onnodige baantjes hebben. Ze hebben hier overal mannetjes voor. De eerste pakt je boardingpas aan, de tweede scheurt hem af en de derde geeft hem terug. Hilarisch!!!!  Voor de uitgang van het vliegveld staat onze chauffeur van Tanzania Specialist te wachten om ons naar de eerste lodge te brengen genaamd Ngare Sero mountain lodge. Wat een plaatje. Een oud herenhuis wat omgebouwd is tot lodge. We krijgen een kamer waar we geen woorden voor hebben, dit moet een upgrade zijn geweest. Het is een suite met twee grote slaapvertrekken met elk een eigen toilet en badkamer en deze suite betrekt de hele bovenverdieping. Ook een mega grote woonkamer met zithoek en eettafel. Niet normaal zo groot. We trekken de korte broek aan, gaan dit fantastische plekje even goed bekijken en foto´s maken voor het donker wordt. Op de patio nog even relaxen voor we om 19:30 uur aan tafel gaan. Deze lodge is volpension geboekt, dat zat bij het pakket in dus krijgen we eten wat de pot schaft. We beginnen met brood met chutney en een hele pittige kerrie dip. Dan komt er een gepureerde groentensoep waar we wat van die kerrie ingooien, hij was een beetje flauw maar het hoofdgerecht maakte dat goed. Heerlijke beefreepjes met groenten en salade. Voor dessert kregen we een kleine moes van rood fruit met een toefje room, precies genoeg. Langzaam taaien we af. Morgen om 08:00 uur moeten we weer met volle bepakking klaar staan en gaan we onze eerste safari dag beleven. Ik ben toch zo benieuwd en hoop jullie ook.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Floris:
    7 november 2022
    Zouden ze hier op Schiphol ook moeten doen wat extra personeel neerzetten die overbodige dingen doen; dan zijn de rijen een stuk korter! Blijf genieten 😘
  2. Marc Hoogervorst:
    7 november 2022
    En nu lekker genieten op safari
  3. Sandra Hoogland:
    8 november 2022
    Mooie reis tot nu toe! Ik kijk uit naar jullie verhaal over de safari. Lijkt me echt fantastisch om te doen.
  4. Monika Geutjes:
    8 november 2022
    Wacht weer met spanning op het vervolg en alle mooie Pic's....Hopelijk snel af van de vervelende buikpijn!💋❤️💋
  5. Ruben Voskuil:
    8 november 2022
    Wat een prachtige reis maken jullie! En leuk om jullie verhalen en ervaringen te lezen.
    Ik krijg al helemaal zin om weer op reis te gaan. Geniet ervan!!