Dag 9 Turtle Bay resort, Kahuku

4 november 2018 - Kahuku, Hawaii, Verenigde Staten

Eerste tropische bui.

We moeten afscheid nemen van Waikiki. Ook al is het hier "concrete city" zoals onze chauffeur het gisteren noemde, konden wij ons prima vermaken hier. Om 07:30 trekken we de deur achter ons dicht en lopen bepakt en bezakt naar Alamo, het autoverhuurbedrijf. Onderweg komen we langs verschillende hotels waar voor de deur gestaakt wordt voor meer salaris. Ze maken een kolere herrie en slaan op alles waar je op kunt trommelen van 07:00 uur tot 22:00 uur en dat al 30 dagen lang. Je zal hier maar logeren voor je dure geld. Nog snel een paar boodschapjes gehaald en wij zijn er klaar voor. We krijgen een witte Nissan Altima, een plaatje van een auto. De GPS is een ander verhaal. Het is een Garmin die op 4 zandzakjes is bevestigd en die je op je dashboard moet zetten. En..... het werkt ook nog.

Het is zondag en gelukkig niet zo druk op de weg dus we zijn redelijk snel de stad uit. Vandaag rijden we via de oostkust naar het noorden. Onze eerste stop is de Lanai Lookout. Hier heb je een prachtig uitzicht op de Pacific Ocean. Een klein stukje verderop heb je de Halona Blow Hole, helaas voor ons is het nu eb waardoor de zee niet door dat gat heen blaast. Niettemin heb je ook hier weer een prachtige kustlijn. We wilden vandaag twee wandelingen doen maar dat ging niet door. Bij de eerste, de Lighthouse Trail, worden constant auto's open gebroken en bij ons ligt alles er vandaag in dus die slaan we over en in Lanikai hadden we de Pillbox Trail gevonden; deze is alleen te doen als het droog is, nou dat was het niet. Het had behoorlijk geregend dus ook deze laten we maar voor wat het is. We rijden verder en onze Garmin vertelt ons dat Obama en zijn gezin hier elke jaar hun zomervakantie vieren. Ja, onze "Tomtom" vertelt zo nu en dan wat over het het land en waar je je nu bevindt, erg handig en informatief. Zo stoppen we bij Kualoa Beach Park waar het eiland ''Chinamen's hat'' voor de kust ligt. Ooit zat dit vast aan Oahu, ons eiland nu, maar door een aardverschuiving is het los gekomen. Het heet zo omdat het eilens op een hoed van een Chinese arbeider lijkt, je kent ze wel die mannen en vrouwen die in zo'n rijstveld werken. Nog één stop te gaan voor we bij onze eindbestemming komen. We stoppen bij de Byodo-in Tempel. Het is een replica van de 950 jaar oude Byodoin-tempel in Uji, Japan. We kopen een kaartje a $5,- pp en luiden eerst de gong. Als je belt, zuiver je je geest van boze geesten en verleidingen. Er wordt gezegd dat het luiden van deze bel je geluk, zegeningen en een lang leven zal brengen. Je belt voordat je de tempel binnengaat en dan doen we dan ook. Het is een kleine tempel met Budha Amida in het midden. Wel even je schoenen uitdoen want zo hoort het. Er ligt een mooie vijver omheen met honderden koikarpers. Na een half uurtje vinden wij het wel mooi geweest en rijden door naar Turtle Bay Resort.

We maken gebruik van Valet Parking (dan wordt je auto voor je geparkeerd) en checken in. Het is is een prachtig resort meteen aan de kust. Wij zitten op 6 hoog, de Vista Level. Het uitzicht is prachtig en ook de kamer is erg mooi. We lopen vast een rondje en kopen zelfs hier een souveniertje. Als we een biertje drinken bij de zwembadbar begint het me toch te regenen. Iedereen redt zijn spullen en begint te rennen, onze eerste tropische bui is een feit. We betalen, gaan naar boven en gaan heerlijk relaxen. Ik ga lekker even in bad, dat is leuk want het bad zit in het middden van de kamer zodat je er toch een beetje bij hoort. We eten vanavond lekker op de kamer. Onderweg hebben we bordjes, aardappelsalade, brie en knoflooktoast meegenomen en dat samen met die tomaten van de markt maakt dat een complete maaltijd. Dat bestek dat je op de foto ziet heb ik van thuis meegenomen, altijd handig zo'n setje. De rest van de avond vallen er regelmatig stevige buien en blijven we binnen, laten we hopen dat dat morgen weer voorbij is.

1. Peter Stolwijk:
    5 november 2018
    Erg leuk om jullie verhalen te lezen. Heel herkenbaar waar jullie zijn! Veel plezier nog en ik kijk uit naar het volgende verhaal. (Leuk om nu zelf te ervaren hoe leuk het is om dagelijks een nieuw reisverhaal te ontvangen!)
  2. Floris:
    5 november 2018
    Mooie auto! jammer dat de geplande wandelingen niet door konden gaan; weg training ;-)
    We duimen voor jullie dat het droog wordt en blijft! Hier morgen 3e zomerperiode met temperaturen tot 20 graden...
  3. Richard.:
    5 november 2018
    Hopen op beter weer:-) En voor de rest genieten maar:-)
  4. Jos:
    6 november 2018
    Jullie zien wel heel veel en bezoeken erg leuke plekken . Jammer dat niet alle planning
    doorgaat. Maar goed, dan sta je ook meer open voor het onverwachte. Blijf genieten 😀👍
  5. Marjo:
    6 november 2018
    Het ziet er allemaal heel leuk uit, toffe auto!!!