Dag14: Aan alle goede dingen komt een eind

12 oktober 2019 - Haifa, Israël

Het bed was wederom niet breed maar lag heerlijk. Voor het eerst echt goed geslapen maar ondanks dat toch vroeg wakker. In dit grote appartement kan ik wel mijn bed uit sneaken en de deur zachtjes achter me dicht doen. Ik laat Frank nog even liggen en ga zelf met een kop koffie op het balkon zitten. Er zijn al mensen vroeg aan het joggen dus weer genoeg om naar te kijken. Als Frank om 07:00 uur zijn bed uitkomt doen we samen nog een bakkie voor ik aan het ontbijt begin. Ja, vandaag moeten we het weer zelf doen. 🤔 Als we alle ochtendrituelen gehad hebben gaan we op zoek naar bus 115. Volgens Google map brengt deze bus ons dichtbij 45 Yefe Nof street waar ik weer een gratis toertje heb gevonden die ons een rondleiding door de Ba'aim gardens zal geven. We vinden de bushalte snel en met 40 minuten roept de buschauffeur dat we er hier uit moeten, zelf hadden we dat nooit gevonden. Met hulp van een aardige meneer en mijn offline kaart van Haifa zijn we precies om 09:45 bij de afgesproken plek. Ook hier worden weer mensen weggestuurd omdat ze de schouders niet kunnen bedekken en de broek te kort is. Ik had gisteren de nodige research gedaan dus sta ik hier met een broek tot over de knie en een sjaal om de schouders te bedekken. Het is een rondleiding van 50 minuten en we beginnen bijna bovenaan de "zwevende tuinen".

De Bahai-tuinen kunnen worden onderverdeeld in drie secties: Het onderste gedeelte, het middelste gedeelte - de tuinen rond het met goud bedekte heiligdom van de Bab waar de overblijfselen van de Bab worden bewaard en het bovenste gedeelte, de hoofdpoort. De Bahai-tuinen reiken bijna een kilometer lang van de laagste poort tot de hoofdpoort helemaal bovenaan, bestaande uit 19 terrassen met bloemen, waterwerken en kleine sculpturen. Het bevat 600 treden en biedt een prachtig uitzicht op de baai van Haifa. Beginnend bij de hoofdingang en aflopend, eindigt de tour vlak voor de Shrine of the Bab (graftombe van de Bab). De koepel bestaat uit 12000 daktegels van 50 verschillende soorten en maten gemaakt in Utrecht, Nederland, waarbij gebruik werd van een innovatief proces van brand-glazuring over bladgoud. Wij kikkerlandje kunnen ook alles maken!!! Het Bahai-geloof is een relatief nieuw geloof en je wordt niet zo geboren. Als je 15 bent moet je kiezen wat je geloof gaat worden. Ook mogen ze zich niet permanent in Israël vestigen, na 5 jaar moet je het land uit. Na de rondleiding wordt een optionele video van 20 minuten over de Bahais getoond. Deze slaan wij over en nemen na een kijkje in die graftombe de bus terug, althans dat dachten we. We zijn aan de verkeerde kant opgestapt omdat dit niet dezelfde halte was waar we uitgestapt zijn. Dat werd dus een rondje Haifa, ook leuk....

Haifa is tegen een berg opgebouwd dus de kuitspieren hebben weer de nodige exercise gehad en is het tijd om lui te doen. We trekken de zwemkleding aan en vermaken ons twee uurtjes op het stand en in zee. Het watertemperatuur valt tegen zeker na dat warme water van de Dode Zee. Het water is hier ook kouder dan in Tel Aviv maar er zijn leuke golven om in te springen en dat doen we dan ook. Als we horen hoe het weer in Nederland is gaan we dit zeker missen. We ruimen boven vast op, bakken een hamburgertje maken de laatste restjes op. Ook met onze douchespullen redden we het net. We gaan dus een stukje lichter naar huis. 😆

Israël is een land dat wij iedereen kunnen aanraden. Hier zeggen ze wel dat je niet in de zomer moet gaan omdat het dan zo heet wordt en dat je dan weinig kan ondernemen. Voor- en najaar is de beste reistijd. Ik weet zeker dat wij nog een keer teruggaan om nog wat meer te zien van dit land. Voor nu willen wij iedereen bedanken voor de reacties en wij hopen dat jullie weer genoten hebben van de verslagen en een beetje meegereisd zijn. Terwijl ik dit schrijf is het zaterdagochtend, de dag van vertrek. Onze vlucht vertrekt om 14:10 uur dus kunnen we nog even rustig aan ontbijten en de boel reorganiseren in de koffertjes. Tot de volgende reis...... 😘

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Monika Geutjes:
    12 oktober 2019
    Bedankt voor al het mooie om te lezen en de prachtige foto's...en voor nu alvast een fijne terugreis en bovenal natuurlijk WELKOM THUIS 💓💓💓💋💋💋
  2. Martine van Wijngaarden:
    12 oktober 2019
    Voor jullie weer veel moois om te herinneren, en terug te lezen! En neem wat van die zon van daar mee.....we verzuipen hier 😭😭
    Goede terugreis en bedankt dat wij hebben kunnen meereizen! 🤗🤗
  3. Paulien Hoge:
    12 oktober 2019
    Wat een prachtige tuinen! Dank voor je mooie grappige verhalen, we zijn er een beetje bij geweest zonder te hoeven klimmen en klauteren! Goede reis terug. Ik zit vanavond in noord, zie ik je dan???🤩
  4. Bak Ria:
    12 oktober 2019
    Bedankt voor de mooie verhalen ik heb genoten en mooie foto's bedankt er voor fijne terug reis welkom in het nate NEDERLAND ❤️❤️❤️
  5. Leone:
    12 oktober 2019
    Genoten van je verhalen en de foto's. Goede reis terug en tot ziens.
  6. Jan:
    12 oktober 2019
    Dank voor al je mooie verhalen en foto's. Heb er van genoten. Welkom thuis in het natte Nederland.
    Tot de volgende reis
  7. Jeanette:
    14 oktober 2019
    Wat een fantastische reis heb je er weer van gemaakt, geweldig verslag waardoor we met jullie meereizen. Mooie foto's, was genieten. Goede reis, wel thuis.