Herm

20 juni 2017 - Herm, Kanaaleilanden, Verenigd Koninkrijk

Frank en ik zijn vanmorgen eerst naar de Waitrose gelopen voor wat brood en vlees voor vanavond. Het is wederom prachtig weer dus het plaatje gaat nog maar een keer aan wat zeker geen straf is onder deze omstandigheden.

Na het ontbijt lopen we weer richting de haven om de boot naar Herm te pakken. Het valt ons op hoe druk de weg naar de haven is. Vanmorgen toen wij naar de supermarkt waren gelopen was het al zo en nu, 2 uur later, is er niets veranderd. In dit geval gaat lopen sneller dan met de auto. De boot vertekt om half 11 en wij zijn ruim op tijd aanwezig. Achter ons groeit de rij gestaag met allemaal dagjesmensen die ook het kleinste kanaaleiland willen bezoeken. Herm is 2,4 km lang en 0.8 km breed oftewel bijna 2 km² groot; even ter vergelijking met Guernsey die is driehoekig 15 km bij 10 km bij 11 km en ong. 62 km² groot. Er rijden op Herm geen auto's, je kunt er geen fiets huren en met 2 tot 3 uur ben je het eiland rond gelopen. Het water is er kraakhelder, het strand bijna wit, het smalle bos is donker en zorgt voor wat schaduw en er zijn velden/rotsen vol prachtige bloemen. Wij komen aan met eb en dan kun je niet in de haven uitstappen maar meert hij een stukje verderop aan bij een trap naast een rots. Eerst gaan we koffie drinken in de enige pub/restaurant The Mermaid Tavern. We zijn klaar voor de wandeling op dit paradijs aandoende eiland. Aan de noordzijde zijn prachtige stranden en aan de zuidzijde hoge kliffen. Eerst komen we aan bij Shell Beach. Een prachtig witgeel strand dat nu groot aandoet vanwegen eb. Paulien gaat de zee in en ik..... nee, ik ga pootje baden. De mannen blijven droog en zorgen voor foto's. Het volgende mooie beschutte strandje is Belvoir Bay. Als je echt van strand houdt en je wilt tot rust komen moet je hier zijn. Zo met die zon erbij waan je je op een bounty-eiland.

We lopen verder en de paden worden steeds smaller. Ook zie je dat de vloed opkomt. Het zeewater stijgt met 5 cm per minuut en dat betekent dat we straks vanaf de haven de boot kunnen pakken. We lopen bovenlangs, de uitzichten zijn niet te beschrijven. Zo mooi. Ik hoop dat de foto's jullie een beetje indruk geven hoe het eruit ziet. Als je naar beneden kijkt zie je afgesleten rotsblokken die als willekeurig neergegooide reuze knikkers een decor vormen, adembenemend. We zien zelfs een papegaaiduiker landen op een rots voor de kunst. Sorry, foto is niet gelukt. Als we het eiland(je) rondgelopen hebben gaan we voor de inwendige mens zorgen. Het is druk bij de Mermaid Tavern maar gelukkig vinden we een picknicktafel waar maar één vrouwtje zit en waar we bij aan mogen sluiten. Het leeftijdsgehalte hier maar eigenlijk op alle eilanden is 65+ en erg vriendelijk. Ondanks dat we zelf geen dertigers meer zijn voelen we ons toch heel jong. Een heerlijk koud biertje met wat knoflookbrood en wij kunnen er weer tegenaan.

Tijd om het eiland te verlaten. We nemen de boot van half 3 die nu half vol terug gaat. Ook al is het maar 20 minuten varen, we genieten boven op het dek van het zonnetje en het uitzicht. Je ziet Sark, Jethou en Guernsey. Het is een beetje heiig dus echt mooie foto's levert dat niet op maar dat mag de pret niet drukken. Als ik even zelf een oordeel mag vellen vind ik Sark het leukst, daarna Herm en als laatste Alderney. Jersey en Guernsey zijn niet te vergelijken met de kleinere eilanden.

We lopen terug naar ons appartement en genieten de laatste uurtjes van de zon in de tuin. Floris en ik nemen nog even een duik in het zwembad voordat we het plaatje aansteken en heerlijk buiten genieten van de maaltijd. Dit is pas vakantie....... Morgen is alweer onze laatste dag op Guernsey voordat we donderdagochtend naar Saint Malo vertrekken.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Monika Geutjes:
    21 juni 2017
    Wat is het mooi daar!!Gewoon lekker genieten en dan later nog eens erover dromen en opnieuw beleven..dat is de ultieme vakantiegevoel!!liefs van ons...xxx