Kerstmarkt Keulen 2017

11 december 2017 - Hoofddorp, Nederland

Een beetje later dan gepland maar hier is dan toch ons verhaal.

Vrijdag 8 december zijn we met de trein naar Amsterdam gereisd. We hadden een trein eerder genomen zodat we nog lekker op Centraal een bakkie koffie konden nemen. We reizen verder met de ICE. Het is een rit van 2.5 uur. Gelukkig heb ik voor een paar Euro extra de stoelen gereserveerd. Het is namelijk heel druk en anders moet je steeds van plaats wisselen omdat vandaag het stoel reserveringssysteem het niet doet. Normaal gesproken staat er gereserveerd boven de stoelen. Het is een leuke rit en de stoelen zitten fantastisch, voor je het weet ben je er.

We verblijven in het Marriott hotel en hebben deze snel gevonden. En dat is maar goed ook want het begint zachtjes te sneeuwen. Onze kamer zit op de 5e verdieping en is ruim. Gauw de tas opengegooid, handschoenen en aanverwanten eruit gehaald en hop naar de Dom. Daar staat een grote Kerstmarkt, deze ligt op slechts 10 minuten lopen van ons hotel. Het is er druk maar zeer gezellig. We sluiten aan bij de eerste Gluhweintent die we tegenkomen en dat is dan lekker. Je voelt de rum naar binnen glijden en gelijk krijg je het warm, wat niet erg is want het is hier vreselijk koud. We besluiten het vanavond bij deze markt te houden en morgen de rest te bezoeken. Na een slaapmutsje in de hotelbar maken we een eind aan deze dag.

Na een goede nacht, dit hotel heeft super lekkere bedden, gaan we uitgebreid ontbijten. Dat kan hier want het ontbijtbuffet is groot met de mogelijkheid om je ei te laten bakken op allerlei manieren. Als we naar buiten gaan is het koud met lichte sneeuw en veel wind. Het komt onder de plu door en daar word je niet vrolijk van. Gelukkig voor ons stopt het na een uurtje en kunnen we volop genieten van de Kerstmarkten. We lopen via een paar mega-grote winkelstraten naar de Neumarkt, vervolgens naar de Rudolfplatz en aansluitend over de roze markt. De eerste twee zijn superleuk en stralen echt Kerst uit. Die roze markt kun je achterwege laten. Een paar kramen die weinig tot de verbeelding spreken. We lopen weer terug in de richting waar we vandaan gekomen zijn en komen uit bij de Heumarkt. Hier bestaat de Kerstmarkt voor het grootste gedeelte uit ijsbaan. Als je vervolgens door een straatje loopt is er nog een behoorlijk stuk met kraampjes, Ja, daar is het ook goed vertoeven. Als laatste op deze wandelroute lopen we verder naar het chocolade museum. Hiervoor staan ook kraampjes. Dit zijn witte tentjes met een puntdak. Wij vinden dit niet echt een Kerstuitstraling hebben. Het is nog steeds koud dus we besluiten het museum te gaan bezoeken. De entree kost € 11.50 en wij vonden het een beetje tegenvallen. Maar goed, we zijn weer opgewarmd en als ik na een half uur in de rij gestaan te hebben voor een plasje weer naar buiten loop kunnen we er weer tegenaan. Ik had nog een markt gevonden op internet maar die bleek bij aankomst niet meer te bestaan. Op zich geen ramp hoor, we hebben weer een stukje van Keulen gezien. Ik denk dat het ook in de zomer hier heel leuk kan zijn. Omdat we niet alle dagen willen leven van braadworst en Gluhwein zijn we heerlijk een hapje gaan eten bij Steakhouse Ponchos. Ik had dit van te voren al gereserveerd en dat was maar goed ook. Dit restaurant ligt in de kelder en ziet eruit alsof je in een grot zit. We hebben daar een fantastische biefstuk gegeten. En dan kom je naar buiten en voel je toch je benen en de wangen gloeien. We besluiten de dag de dag te laten en lopen naar het hotel om het laatste uurtje lekker niets meer te doen.

Tijdens het ontbijt hier op zondagmorgen begint het te sneeuwen. De vlokken zijn nu groot en droog en het blijft liggen. We gaan eerst met de metro naar de Wiener Platz, deze kun je ook van je lijstje schrappen. Ook hier maar een paar kraampjes die het vernoemen niet waard zijn. Helaas zijn de winkels vandaag gesloten. In Duitsland mogen de winkels op zondag maar 4 keer per jaar open. Het is ondertussen overal wit geworden en koud. Dan nog maar een gluhwein met rum nemen in zo'n tentje waar je binnen kan staan. We hebben daar een heel leuk gesprek gehad met twee mensen uit Keulen. De rest van de dag een beetje rustig aan gedaan. In de avond nog een rondje gedaan want dan is alles zo leuk verlicht. Ik hoor jullie denken: "als je er één gezien hebt, heb je ze allemaal gezien". Dat is ook wel een beetje zo maar de sfeer is zo gezellig.

Na weer een heerlijke nacht en ons laatste super ontbijt gaar we shoppen. Keulen heeft werkelijk een heel groot winkelgebied. Niet dat we wat nodig hebben maar omdat het hier nu best hard regent zijn de winkels een uitkomst. Om 14:46 stipt vertrekt onze ICE-trein terug naar Amsterdam en daar begint de ellende. Vlak voor Amsterdam CS hebben we wel 3 kwartier stilgestaan. Het sneeuwt hier behoorlijk, er is code rood afgegeven en de wissels doen het niet meer. Als we eindelijk kunnen uitstappen horen we dat er geen trein meer rijdt. Wat nu? Met de metro naar de Arena en daar de bus 300 naar Hoofddorp. No way, eenmaal bij de Arena aangekomen horen we dat er ook geen bussen meer rijden. De moet zakt in de schoenen. Dat wordt een taxi die je vandaag minstens € 200,- gaat kosten. Op Centraal hadden we iemand ontmoet die ook naar Hoofddorp moest en laat dat nou iemand zijn die ik nog ken van de lagere school van onze kinderen. Zij weet via via een goedkope taxi te regelen. Als hij eindelijk om 22.30 uur komt aanrijden zijn de voeten bevroren maar wat zijn we blij dat we naar huis kunnen. Het was weer een groot avontuur waarbij we nog wat leuke dingetjes hebben kunnen scoren voor de Kerstboom.

Tot gauw.

1. Monika Geutjes:
    13 december 2017
    Wat fijn dat jullie toch genoten hebben en natuurlijk weer veilig thuis zijn gekomen...was weer leuk om te lezen.liefs Moontje en een fantastisch Weihnachts gevoel gewenst van ons....