Laatste dag Jersey

15 juni 2017 - Guernsey, Kanaaleilanden, Verenigd Koninkrijk

Vandaag wederom vroeg opgestaan en mijzelf teruggetrokken in mijn "kantoor", lees toilet waar ik ieder morgen mijn blog schrijf. Hier op Jersey hebben we een hotelkamer maar vanaf morgenmiddag een appartement dus dat zou relaxter moeten zijn. Ik zit daar omdat ik Frank nog even wil laten slapen voorat ik hem koffie breng. Het is vandaag een stuk koeler dan gisteren maar dat weerhoudt ons er niet van om een uur op de kade van La Rocque te gaan zitten om de zee op te zien komen. Ik heb de getijdentabel bekeken en eigenlijk zijn we toch iets wat later dan ons lief is. Toch blijft het een mooi fenomeen hoe snel die zee aan land komt.  We zitten daar waar we drie dagen geleden nog gelopen hebben, echt bizar. Nog snel een plasje in het openbaar toilet waar handen wassen een "must do" is: het is een kast aan de muur waar je je handen in steekt en vervolgens komt er een dotje zeep op je handen, warm water erna en tenslotte de blower. Wat een geweldige uitvinding.

Jersey is in de tweede wereld oorlog bezet door de Duitsers. De Engelsen hebben Jersey zonder slag of stoot opgegeven aan de Duitsters. Hitler persoonlijk heeft gelijk opdracht gegeven tot het graven van de ruim 1 km lange War Tunnels, officiele naam "Hohlgangsanlage 08". Oorspronkelijk waren de tunnels bedoeld voor opslag van militaire voertuigen en wapens en zijn gebouwd door voornamelijk Russische en Poolse slaven. Later deden de tunnels dienst als militair hospital voor 500 patienten. Alles wordt hier zowel in beeld als schrift goed in beeld gebracht en is imposant om te zien.

Nadat we we auto teruggebracht hebben naar ons hotel gaan we gezellig lunchen in het centrum van St. Helier voordat we beginnen aan de wandeling naart Elizabeth Castle. Dit kasteel ligt 1 km voor de kust van St. Helier in St. Aubin's Bay. Het is gebouwd in 1590 en bij vloed is het geheel omringd door water. Soldaten die daar gelegerd waren, waren dan ook compleet afgesloten van het vasteland. Nu ligt er een betonnen pad dat zichtbaar wordt bij eb. Je loopt dus weer over de zeebodem en dat blijft toch heel bijzonder. Wij gaan niet naar binnen, het is al laat in de middag en het kasteel stuit om half 6 dus het ontbreekt ons aan tijd. De wandeling op zich is al leuk. Je kunt ook vroeger op de dag naar het kasteel gaan maar dan ga je met de "duck", een amfibievoertuig. Al met al zijn we weer een leuke ervaring rijker.

We besluiten het laatste uurtje van de dag door te brengen in de tuin van het hotel. Het is heerlijk weer dus wie doet ons wat!!!! Na het eten, wat vandaag niet zo bijzonder was behalve de toetjes, zijn we nog een afzakkertje gaan halen bij de Pub naast het hotel. Hier worden we aangesproken door twee jongens uit Liverpool die zwaar fan zijn van voetbalclub Everton. Ze bedanken ons met een glimlach dat ze Davy Klaassen mochten kopen. Die jongens zijn zo moeilijk te verstaan dat we af en toe gewoon maar ja knikken. Toch is het leuk om zo'n gesprek te voeren en steeds vragen "What are you saying" is ook zo vervelend. Morgen veruilen we Jersey voor Guernsey, tot dan.