Reykjavic deel 3

6 maart 2016 - Reykjavík, IJsland

góður dagur (goedendag)

Vandaag is het een drukke dag. Na een simpel maar toch goed vullend ontbijt worden we om 07.45 uur opgehaald voor de Golden Circle Tour. Het is een klein busje die onderweg nog wat mensen ophaalt en vervolgens word je bij een busterminal afgezet om over te stappen in een grote touringcar. We zitten nogal krap in deze bus. Veel mensen, veel inkomen zal hier het motto zijn. Ragna is onze reisleidster en begint vanaf het begin te ratelen en dit houdt ze de hele dag vol. We hebben nog nooit iemand zoveel horen praten.

De eerste stop is Pingvellir National Park. Dit park staat op de Unesco werelderfgoed lijst. Het is een 6x40 km grote verzakking van de aarde. Omdat het winter is ziet het er nu uit als een kerstkaart. Een grote witte vlakte met wat dennenbomen, bruggetjes, liefelijke huisjes en een kerkje. We hebben hier wat tijd om rond te kijken maar je moet wel ontzettend goed uitkijken dat je niet uitglijdt. Het heeft vannacht behoorlijk gesneeuwd en dat doet het nog steeds. Na wat mooie foto's genomen te hebben en natuurlijk een selfie gaan we verder.

Het is nog steeds erg mistig en hoe hoger we in de bergen komen hoe erger het wordt. Onze tweede stop is bij de de Gulfoss oftewel Gouden Waterval. Hij ligt in de Hvita rivier en stort zich via twee treden 32 meter naar beneden. Ook hier zijn er delen bevroren wat voor een prachtig schouwspel zorgt van ijspegels en overhangende sneeuw. In de zomer kun je helemaal naar beneden lopen. Het is IJslands mooiste waterval en inderdaad kunnen we er geen genoeg van krijgen. Naast de tijd om de waterval te bekijken is hier ook tijd voor een sanitaire stop en een versnapering. Ragna raadt de lamssoep aan. Een van de beste die je in IJsland kunt krijgen volgens haar maar wij gaan toch maar voor een broodje. Ondertussen zijn we weer lekker opgewarmd en kan de reis verder.

De derde stop is in de Haukadalur-vallei met de naam Geysir. Dit is een hoge temperatuur geothermisch gebied. Het is nu vooral een toeristische attractie vanwege de geisers die er aanwezig zijn. Deze spuiten kokend water hoog de lucht in. Momenteel is vooral de geiser Strokkur actief. Om de paar minuten spuit deze water recht omhoog de lucht in tot een hoogte van wel 20 meter. Als hij gespoten heeft komt er een enorme zwavellucht tevoorschijn. Je weet niet wanneer hij gaat spuiten dus klaar staan met je fototoestel en schieten maar. Het lukt mij aardig al is het jammer dat de lucht erachter ook grijs is in plaats van blauw. Maar dat mag de pret niet drukken.

We hebben de hoofdattracties gehad en Ragna vertelt ons dat we nog twee kleine stops maken voordat we terug rijden naar Reykjavik. Eerst doen we een kerkje aan in de middle of nowhere. Omdat de sneeuw gestopt is en de lucht opentrekt ziet het er adembenemend uit in de zon. We zijn de eerste bus van die dag die daar stopt dus we stappen in de verse sneeuw. Dat kerkje heeft onze interesse niet echt maar de omgeving des te meer. Ik laat mijzelf vallen in de sneeuw en begin met mijn armen en benen te bewegen. Lachen!!!!! Frank maakt een foto want back home ben ik niet zo'n sneeuwliefhebber lees bagger. Hier ziet het er zo mooi wit uit.

De laatste stop is bij het Fakasel paardentheater. Echt iets commercieels. Je kunt er voor ongeveer € 5,- een paardenshow van 15 minuten gaan bekijken of je kunt wat gaan nuttigen in de bar. Ik denk niet dat ik jullie hoef te vertellen waar wij voor gekozen hebben. De paardenshow. Oeps schrijffoutje. De bar natuurlijk.

Om half 5 rijden we richting Reykjavik waar we om kwart over 5 nabij ons hotel worden afgezet. We zetten de pas erin want om half 8 hebben we afgesproken in restaurant Grillmarkaðurinn en aansluitend gaan we de Noorderlicht tour by boat doen. Na wat uitrusten en een opfrisbeurt trekt Frank nog even snel mijn legging aan onder zijn spijkerbroek en gaan we gewapend met muts, sjaal en handschoenen richting het restaurant. Deze zit aan de andere kant van het centrum dus we lopen via de Laugavegur dwars door de stad. De Laugavegur is een drukke en lange winkelstraat die verwarmd wordt door een buizensysteem waar warm water doorheen stroomt. In deze straat ligt dus nooit geen sneeuw of ijzel. Wel lijkt het of de auto's hier op een grindpad rijden maar dat komt omdat ze op spijkerbanden rijden. En geloof me: dat is geen overbodige luxe.

Precies om half 8 stappen we het restaurant binnen. Op internet had ik gelezen dat dit een must is om te doen. Het is een sfeervol restaurant dat vooral opgebouwd is uit lava en hout. We zitten beneden waar het restaurant op z'n mooist is. We besluiten het Tasting Menu te nemen. Dit is een 8 gangen diner van 10050 kr p.p. (€ 63,-) door de kok geselecteerd. Als we om ons heen kijken neemt bijna iedereen dit menu. Het is wisselend vlees en vis. Een van de gangen was een stukje Minke Whale (dwergvinvis). Nou zal ik gerust de natuurliefhebbers hiermee in het harnas jagen maar het was wel lekker. Sorry Greenpeace!! We besluiten er een flesje Pino Grigio bij te nemen á 6900 kr of te wel € 42,- AU!!! Het klapstuk was wel het dessert. Dit was een prachtig opgemaakte schaal bestaande uit fruit, ijs en cake/cream met chocola. Maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat dit zeker de moeite waard is geweest. Om half negen vragen we de rekening omdat we kwart voor negen moeten verzamelen bij de boot.

Als we bij de kade aankomen staat er een lange rij wachtenden voor het loket. Dit zal waarschijnlijk komen omdat de afgelopen dagen de tours niet doorgegaan zijn en vanavond de vooruitzichten gunstig zijn. Gelukkig hebben we gereserveerd dus met de tickets in de hand richting de boot. Je kunt hier speciale windpakken lenen maar wij denken dat we wel dik genoeg aangekleed zijn. Ik weet nu hoe een moslima door een boerka heen kijkt, zie foto. We varen de haven uit en binnen afzienbare tijd zien we kleine groene streepjes en stukjes. Dat vraagt om meer maar dan zijn daar die verdomde wolken weer. Tot overmaat van ramp is ook mijn batterij van mijn camera nog leeg. Natuurlijk heb ik een reserve batterij bij me maar het is hier pikkedonker en mijn handen zijn bevroren. De schipper gooit zijn schip in de wind op zoek naar gaten in de bewolking. Ik heb net mijn camera weer in de aanslag als er zich een prachtig schouwspel boven ons hoofd afspeelt. Wat is dit moeilijk fotograferen zeg. Het schip beweegt, je loopt een nekhernia op van boven je hoofd foto's maken en je weet niet precies waar het licht zich precies bevindt. Ik denk dat ik nog wel een paar aardige exemplaren gemaakt heb. Om 23.00 uur meren we weer aan en lopen snel naar ons hotel terug. Vanaf hier is het 25 minuten lopen en om 03.45 uur worden we alweer opgehaald. Snel een warme douche genomen, de wekker gezet en moe maar tevreden ons mandje in.

Ik word wakker en denk: ''zal ik mij nog even omdraaien of kijk ik hoe laat het is". Ik besluit voor het laatste te gaan. Godv........ het is 03.02 uur en die verdomde wekker is niet afgegaan. Als twee wervelwinden vliegen we door de badkamer en kleden ons aan. Gauw naar de ontbijtzaal waar we twee broodjes in no time wegwerken en er één voor onderweg smeren. Gelukkig kun je hier heel vroeg ontbijten als je een dag van tevoren even aangeeft dat je vroeg weg moet. Snel nog even de tandenborstel door de mond en om klokslag 03.45 uur staan wij bepakt en bezakt in de Lobby. Er komt een klein busje om je op te halen die je vervolgens afzet bij de busterminal en vanuit hier wordt je met een grote touringcar naar Keflavik airport gebracht. Dit alles loopt gemeerd en voor we er erg in hadden stonden we na  2 ½ uur vliegen weer op Schiphol.

IJsland is een echte aanrader om te doen al zou ik mensen wel adviseren om 5 dagen te gaan i.p.v de 4 die wij gedaan hebben. Je hebt dan net even meer spelling en wat meer rust. Ook omdat je de dag van vertrek alweer zo vroeg moet vertrekken. Neem een goed gevulde portemonnee mee want IJsland is niet goedkoop. In ieder geval bedankt weer voor het lezen en de reacties.

Nog even een leuk weetje:

IJslandse achternamen

In IJsland bestaat de ‘achternaam’ van een kind uit de voornaam van de vader, met als achtervoegsel ‘son‘ (zoon) of ‘dóttir‘ (dochter). Een dochter van Jón zal bijvoorbeeld achter haar naam het achtervoegsel Jónsdóttir krijgen, “Jónsdochter”, en een zoon heet dan Jónsson. Interessant hè? Er zijn wel uitzonderingen.

In IJsland bestaat een Namencomité. Zij hebben een lijst met meer dan 1800 jongensnamen en 1700+ meisjesnamen waar aanstaande ouders uit kunnen kiezen. IJsland doet namelijk erg z’n best om de taal te beschermen. Wil je als IJslander een naam aan je kindje geven die niet op één van die lijsten staat, dan kun je om goedkeuring vragen. De naam moet dan wel aan bepaalde criteria voldoen: zo moet de naam in de gebruikelijke IJslandse spelling geschreven worden. Verschillende (voor ons) gewone namen werden al afgewezen, zoals Ben, Jennifer en Yasmin. In IJsland is het trouwens niet gebruikelijk om al voor de geboorte een naam voor je kindje te kiezen. Meestal wordt er een goeie naam bedacht als de baby rond de vijf weken oud is.

Lijsten met namen, zoals in het telefoonboek, zijn op "voornaam" gerangschikt.

Wij vonden het weer leuk om te schrijven en kunnen niet wachten tot 17 december. Dan gaan wij dé reis van ons leven maken. 3 weken Nieuw Zeeland met aansluitend 2 weken Australië. Wil je op de hoogte blijven van onze avonturen en ben je nog niet aangemeld bij ons blog, doe dat dan. Tot Gauw !

1. Marjo:
    7 maart 2016
    Sjonge, leuk om te lezen!!
  2. Floris & Paulien:
    7 maart 2016
    Wow gaaf verslag en schitterende foto's !
  3. Monika Geutjes:
    8 maart 2016
    geweldige reisbelevenissen voor jullie!super reis nog voor de boeg nou zijn nu al weer benieuwd naar deze belevenis en we hopen dat alles uitkomt zoals jullie het wensen.
    bedankt dat we er weer een beetje van mochten meegenieten!!Liefs john en moon
    nou de volgende blog in duitsland....xxxx
  4. Yvonne:
    3 april 2016
    Hallo schat, het duurde even, zelf ook op vakantie geweest, aar zoals gewoonlijk heb ik weer heerlijk genoten van je prachtige beeldende verhalen!
    Nog gefeliciteerd met je nieuwe jaarcontract! Weet dat ik je mis. Zelf heb ik het erg leuk, maar zo'n feestnummers als jij is onvervangbaar Groetjes! En blijven sturen hoor die reisverhalen.