Reykjavik deel 2

5 maart 2016 - Reykjavík, IJsland

Hallo vrienden

Van uitslapen kwam natuurlijk niets maar dat zal jullie niets verbazen. Om half 6 mijn bed uit om vast de foto's te uploaden voor mijn blog. Vraag niet wat ik gedaan heb maar ik heb er nog een paar op mijn tablet kunnen zetten en de rest is weg. Mijn schijfje is leeg. Ik kan wel janken. Maar gedane zaken nemen geen keer dus hup de spullen inpakken en door. De taxi kwam weer voor en wij werden weer keurig voor hotel Klettur afgezet. Daar kregen wij een upgrade naar een grotere kamer vanwege het ongemak. Dit hotel is in vergelijking met het Grand hotel een lachertje, maar ach je slaapt er alleen maar, toch....... Om 22.00 uur waren we eindelijk klaar om Reykjavik te gaan verkennen. Gelukkig is het droog en de mist is al langzaaam aan het optrekken waardoor we hier en daar wat blauwe lucht zien. Gewapend met onze nieuwe storm paraplu en op de stevige stappers gaan we aan onze "voetreis" beginnen. Het is aardig fris en wat is het dan fijn dat je je muts en je handschoenen in de koffer laat zitten. Flink doorstappen dan maar.

Er ligt nog aardig wat sneeuw hier die  platgelopen soms verraderlijk glad is. We maken soms best grappige moves waar Michel Jackson jaloers op zou zijn geweest. Eerst bezoeken we de Hallgrimskirja kerk die 74,5 meter hoog is en die op een orgel lijkt. Je kunt hem niet missen. Je vind hem mooi of absoluut niet. Iets ertussen bestaat niet.

Reykjavik heeft 180000 inwoners en betekent " dampende baai". Overal in de stad vind je hun nationale symbool en wel de Puffin. Dit is een papegaaiduiker die soms zelfs op de menukaart voortkomt. Wij bedanken even.

De volgende stop is de haven. Als we richting de haven lopen zie je eerst een enorme berg door de straat verschijnen. Hij ligt nu een beetje in de zon en dat ziet er prachtig uit met al dat sneeuw erop. Zoals de meeste mensen hier proberen we een selfie te maken maar erg succesvol zijn we daar niet in. We schakelen andere toeristen in om een mooie foto van ons te maken. Hier zouden we vanavond ook moeten verzamelen voor het noorderlicht bij boot tour maar helaas horen we dat deze niet door zal gaan. Morgen opnieuw proberen dan maar.

We slenteren heerlijk door de binnenstad en komen een Kerstwinkeltje tegen. Echt iets voor Frank. Natuurlijk konden we het niet laten om hier wat te kopen als zijnde een souvenier. Ook heeft Frank gelijk even een brief gestuurd naar de Kerstman. Zijn brievenbus stond voor de deur dus.......

We verlaten de binnenstad en lopen naar Perlan. Dit zijn 6 watertanks die  op de 61 meter hoge heuvel Oskijhlid staan. Bovenop bevindt zich een restaurant onder een 25 meter hoge koepel. Op de 4e verdieping is een uitkijkpunt waardoor je de hele stad kan zien. We zouden hier eerst gaan lunchen maar het zag er niet heel bijzonder uit dus we besluiten een Subway te pakken. Daar hou ik zo van. Daarna nog wat rondgelopen, een plaatselijk cafeetje bezocht en een supermarkt bekeken waar ze vooral Euroshopper produkten verkopen. Grappig he, bij ons bestaat dat niet meer.

Na nog even uitgerust te hebben op onze kamer zijn we 's avonds een hapje gaan eten in restaurant Snaps. Een leuk restaurant met veel hangplanten waar ook veel locals komen. We nemen de Boeuf Bourguignon. Deze kost 4300 Kr oftewel 26 euro. Maar goed dat we geen voorgerecht genomen hebben en wat was dit heerlijk. Mooie stukken vlees en om te zuigen zo zacht. Met een goed gevulde buik lopen we terug naar ons hotel om de dag daar af te sluiten met........ durf ik dit wel te zeggen........ tv aan en daar zien we tot onze verbazing alle Hollanders die nog in aktie moeten komen op de UK darts open. Heerlijk relaxen op bed met een drankje, morgen bijtijds op voor de Golden Circle Tour.

1. Floris & Paulien:
    6 maart 2016
    180 punten voor alweer een heerlijk reisverhaal!
    Jammer dat je foto's weg zijn.
    Goede reis terug morgen!
  2. Marjo:
    6 maart 2016
    Wel weer een ervaring, jammer van de foto's maar van die kerk is ééntje wel genoeg. Nog veel plezier! !
  3. Yvonne Soolsma:
    8 maart 2016
    Goh Anita, wat een mooi avontuur weer. Geniet ervan.
  4. Jeanette:
    9 maart 2016
    Wow, mooie foto's hoor. En wee een heel leuk avontuur, ook om te lezen.