Rondje Guernsey

17 juni 2017 - Guernsey, Kanaaleilanden, Verenigd Koninkrijk

Het was warm vannacht en ons matras is niet 'je van het' maar ondanks dat toch redelijk geslapen. Ik hoor jullie denken; heeft ze uitgeslapen dan. Nee, natuurlijk niet ze was er weer om 5 uur uit. Vandaag gaan we rondje Guernsey. Ik heb gekeken naar een paar mooie forten en Floris heeft 3 zonnewijzers uitgezocht die hij graag wilde zien. Op dit eiland kun je wel 22 zonnewijzers bekijken. Nadat we heerlijk hebben ontbeten in onze gezellige keuken gaan we "en route".

Onze eerste stop is Vale castle. Het kasteel dat dateert uit de 15e eeuw kijkt uit over het noordoosten van het eiland en heeft een spectaculair uitzicht op de eilanden van Herm en Jethou. Er is vanavond een evenement maar wij mogen toch even binnen kijken. Het weer is prachtig dus de camera schiet er op los. Op naar stop nr. 2, de Grandes Roques. hier bevindt zich een fort maar ook een prachtige rotspartij. Wij parkeren bij de rotspartij. Heerlijk even klimmen en klauteren over de rotsen en keien. Het levert ook nu weer mooie plaatjes op. Stop nr. 3 is fort Hommet. Het origineel werd gebouwd in de zeer vroege jaren 1800 als een verdediging tegen de Fransen tijdens de Napoleontische Oorlogen. Het bevindt zich op de Vazon Bay Landtong en de Duitsers hebben hier tijdens de WW2 dankbaar gebruik van gemaakt en er 4 kazematten (een gebouw, dat gewapend en tot de verdediging bestemd is) bij gebouwd. Als wij aankomen is deze bunker gesloten. Hij is in de zomer maar twee middagen voor publiek open. Dan maar een rondje eromheen lopen. Stop nr. 4 is Fort Grey, liefkozend de “Kop en Schotel” genoemd. Fort Grey is een Martello Toren gelegen in Rocquaine, op de rotsachtige westkust van Guernsey. Het werd gebouwd in 1804 aan de kustlijn om het eiland te verdedigen. Het dient nu als Shipwreck Museum. Na deze fortentour is het tijd voor koffie en daar nemen we een gebakje bij. Oh, de custard pudding is hier zo gruwelijk lekker dus mijn tompoes gaat er met genot in. Floris en Frank een vruchtengebakje en Paulien een slagroom/chocolade bootje.

Ondertussen is het kwik naar 23 gr gestegen en gaat de rit verder op zoek naar de zonnewijzers. Met behulp van TomTom en Google maps hebben we ze zo gevonden. De eerste stond midden op een pittoresk uitziende begraafplaats, de tweede hing aan de voorgevel van een school maar vooral de derde, die midden in de tuin van een zilver & goudsmit stond, was prachtig. Hier was ook een klein restaurantje bij opgebouwd uit keien met een pracht en praal van bloemen.

We rijden verder naar the Little Chapel. Eén van de grootste bezienswaardigheden; of eigenlijk kan je beter zeggen: één van de kleinste. Het is een piepklein Hans-en-Grietje-achtig kerkje gebouwd tegen een heuvel in de rustige vallei van Les Vauxbelets. Het is het aller-, allerkleinste nog functionerende kerkje van Europa, of misschien zelfs wel van de wereld! De kapel is geschikt voor een samenkomst van maximaal 8 personen en is voorzien van een klein altaar. Het kerkje is een kopietje van de megalomane basiliek in Lourdes. Ook de grot is in het klein nagebouwd. Maar wat dit kerkje vooral heel bijzonder maakt, is het feit dat het volledig gedecoreerd is met schelpen, steentjes en stukjes gebroken porselein  Dit lieve kerkje mag je absoluut niet missen als je hier bent.

Voor we naar onze laatste stop gaan, de supermarkt, rijden we eerst naar de zuid-oost hoek van dit eiland. Hier ligt een lijn van grote rotsen vlak voor de kust en één van de belangrijkste monumenten van Guernsey, de Doyle Column, met een spectaculair uitzicht op de omringende eilanden. Dit hele gedeelte van de kustlijn is zowel een paradijs voor zeevogels als wilde bloemen. Aangezien de supermarkt bij ons om de hoek is zijn we dus rond. We boffen echt met dit weer en besluiten de rest van de middag in de tuin door te brengen en een duik te nemen in het zwembad alvorens we de bakplaat nogmaals aandoen. Vandaag kunnen we wel lekker buiten eten. We hebben er nu één week op zitten, op naar week 2 die we morgen op Alderney beginnen. We moeten vroeg op want onze vlucht vertrekt om 08.15 uur daarover morgen weer een verslag. Beybey.

1. Jos:
    19 juni 2017
    Wat een leuke reis! Een genot om je vehalen te lezen! Ga zo door.
    Jullie genieten er echt van.