zondag 26-07-2015 - Dag 1 Hoofddorp - Folkestone GB

27 juli 2015 - Folkstone, Verenigd Koninkrijk

Hallo vrienden.

We zijn om 5 uur opgestaan, koffie en een krentebol naar binnengewerkt en na een laatste toiletbezoekje klaar voor vertrek. Calais is volgens Tomtom maar 3 uur en 3 kwartier rijden dus kunnen we lekker rustig aandoen. De zon schijnt en dat geeft je zo'n lekker vakantie gevoel. Omdat het zondag is is het ook niet zo druk op de weg dus cruisecontol erop en lekker meezingen met muziek uit de jaren tachtig.

Na twee en een half uur is het tijd voor een stop. We zitten ondertussen al voorbij Zeebrugge. Het is nog steeds lekker weer dus zoeken we een zonnig plekje uit voor een koppie koffie en een broodje. Helaas voor ons zitten er hier veel wespen en worden we constant geplaagd. Ik ben er klaar mee en ga in de auto zitten. Rijden maar weer. Omdat we wat tijd over hebben besluiten we vanaf Duinkerken binnendoor te rijden naar Calais. Wat een oude en vervallen zooi is het hier, veel huizen zijn vervallen en aan flatgebouwen wordt helemaal geen aandacht besteed. Dan besef je dat wij in ons kikkerlandje alles onder controle hebben. Ondertussen komen er steeds meer donkere wolken onze kant op en als we in Calais uit de auto stappen begint het te regenen.

We hebben ons ingecheckt bij een zelfcheckin point en dat gaat super. Je moet wel bijna door die kast heen rammen want de toetsen zijn niet zo touch gevoelig meer als ze zouden moeten zijn. We hebben nummer D gekregen en moeten nog twintig minuten wachten voordat we in de rij mogen gaan staan om te boarden. Je wordt keurig naar de taxfree winkels gedirigeerd en ook wij gebruiken dit om de tijd te doden. Het is niet groot en ook niet heel goedkoop maar ik vind het wel alijd leuk om even doorheen te lopen. Op grote schermen is te zien dat nummer D aan de beurt is om in de rij te gaan staan. Daar aangekomen blijkt dat we een kwartiertje vertraging hebben. Het begint harder te regenen, dit belooft niet veel goeds. Per rij worden we de trein in geleid en dat gaat zeer soepel. Deze autotrein is een dubbeldekker en wij moeten naar boven. Iedereen rijdt keurig en rustig door totdat een mannetje zegt dat je moet stoppen. Er gaan ongeveer 5 auto's in een compartiment en dan gaan de deuren en een rolluik dicht. Je mag naast je auto staan maar niet ervoor of erachter. De rit duurt 35 minuten en omdat je in die tunnel toch niets ziet gebruiken wij deze tijd om te lunchen. Ik heb vanmorgen broodjes gemaakt met gebakken ei en koffie meegnomen en zo zitten wij heerlijk te picknicken in onze auto op een trein. Romantisch toch??

Bij aankomst in Folkestone regent het nog steeds. We zijn te vroeg, komt natuurlijk ook omdat het hier een uur vroeger is maar wij laten ons niet kennen. De plu heeft hier weinig zin. We zitten aan zee en het waait hard maar gelukkig voor ons stopt de regen en kunnen we een stuk gaan wandelen. Folkestone zou er in de zon een stuk vriendelijker uitzien. Het is een typisch engels stadje met als voordeel strand. Wij lopen via het Zigzag pad naar beneden richting het strand. Ik moet uitkijken want ik loop letterlijk te soppen in  mijn schoenen. Foute keus. Vervolgens lopen we via een soort parkje net boven het strand naar de haven waar het op dit moment eb is en alle bootjes droog liggen. Zo grappig om te zien. Daarna via allerlei achterstraatjes naar het centrum waar ook hier op zondag de winkels open zijn. Langzaam begint het weer te regenen. Na het inchecken zijn we toch maar weer naar buiten gegaan en besluiten we de pubs nader te onderzoeken. De eerste waar we naar binnen gingen draaide heerlijke muziek maar daar was ook alles mee gezegd. De tweede was een soort sport cafe met jukebox waar ook lekkere muziek uit kwam. Geef mij maar een hollands bruin kroegje.

De buik begint te knorren dus tijd voor een hapje. Ondanks dat het een toeristisch plaatsje is zijn er niet veel restaurants. We komen in een zijstraatje een bord tegen dat ons wel aanstaat en omdat het nog steeds hard regent besluiten we hier naar binnen te gaan. Net op tijd. Je kan hier maar tot 18.00 uur bestellen en wij hadden nog 5 minuten. Het eten was geweldig. Met een goed gevuld buikje terug naar het hotel om de dag af te sluiten met een Irish Coffee. Morgen hebben we een lange rit voor de boeg en wij hopen zonder ruitenwissers.

1. M.s. van Wijngaarden:
    27 juli 2015
    Hoi vakantiegangers, mochten jullie besluiten om daarheen te emigreren dan is een bruine, gezellige kroeg dus wel iets om daar te beginnen....
    veel plezier en droog weer gewenst!
  2. Yvonne:
    27 juli 2015
    Je laat je in ieder geval niet op de kop zitten door het weer! Het leest heel vermakelijk. Veel plezier. Zelf in Engeland geweest vorig jaar en een super vakantie gehad. Groetjes!
    Yvonne
  3. Jeanette:
    4 augustus 2015
    Tja, Engeland he. Regen! Wij zijn tot nu toe nog niet met de Eurotunnel geweest. We vinden eigenlijk de boot leuker.